• CamillaKamel

SÄKER och bra familjebil???

Ska ev köpa ny bilar. Men vill veta vilka familje bilar som är bra och säkra.Denna bil kommer att användas dagligen och barnen kommer mestadels åka i denna( 1 framåtvänd och 1 bakåtvänd bilstol.)
    Jag vill att den ska var säker och praktisk. Säkerthetnär viktigast.
    Just nu är jag inne på volvo v70 men vill inte låsa mig

modeller blir väl 05 eller senare vi tittar på. Antar att det kan skilja på modeller olika år.

Snälla tips?

var hittar jag krocktester?

• Svar på tråden SÄKER och bra familjebil???
  • SVejsan
    CamillaKamel skrev 2008-07-11 08:33:56 följande:
    vi behöver en stor bil i v70 strl...såletar efter bilar i den storleksklassen en ny bil lär viinteha rådmeddå viävenska ´ha enliten bil,somden sominte harbarnen ska ha. men den stora bilen får inte varaför gammla därför tittar vi på modeller från 05,06 ev 07
    Men v70:s bagage är ju inte särskilt stort i jämförelse... Väljer man tex en Renault laguna kombi eller Renault Scenic eller Skoda octavia eller Toyota avensis verso eller corolla verso får man större utrymme i bagaget även om kanske de kräver en annan packteknik på höjden (ibland). Vi är indoktrinerade att Volvo är säkrast och rymligast och tillförlitligast vilket inte alltid stämmer. Vilket man kan se på tex bilprovningens statistik samt folksams krocktester. OK bra bilar, men är de verkligen korrekt prissatta? För lite bättre kvalite på interiören sam ett bättre designat klonk idörren ? Ja, det är upp till var och en att bedömma...
  • kodoktorn

Tycker att Toyota Avensis, Citroën C5, Volvo V 70, Saab 9-5 och Opel Vectra är ungefär lika stora i bagagen. Nya passaten är lite mindre eftersom de gjort den så smal upptill.

• Angelven

Det har var intressant - jag rotade runt lite på teknikens värld och fick en del intressanta siffror. Två STORA överraskningar om man går på lastutrymmen - Peugeot 307 (alltså 307, den mindre, inte en 407'a!!!) rymmer 48 läskbackar - 5 MER än Saab 9-5, 6 MER än Volvo V70!!!

Samt Ford Focus, 46 backar, och det med 5 stjärnor i NCAP.

Idag finns det väl ingen anledning egentligen, att köpa en bil som inte har 5 stjärnor - så Ford Focus bör vara det säkraste och största valet

ÖVERRASKAD, minst sagt! V70 är ju en småbil

Bagageutrymmen och säkerhet (ncap)

Ford Mondeo: 49 Läskbackar / 4 stjärnor
    PEUGEOT 307 Kombi : 48!!!! Läskbackar / 4 stjärnor
    Citroen: C5: 46 Läskbackar / 5 stjärnor
    Ford Focus: 46 Läskbackar / 5 stjärnor
    Mazda 6 : 44 Läskbackar / 4 stjärnor
    Opel Vectra: 43 Läskbackar / 4 stjärnor
    Saab 9-5: 43 Läskbackar / 5 stjärnor
    Toyota Avensis: 42 Läskbackar / 5 stjärnor (och bäst enligt folksam)
    Volvo V70: 42 Läskbackar / 5 stjärnor
    Honda Accord: 40 Läskbackar / 4 stjärnor
    Skoda Octavia: 40 Läskbackar / 4 stjärnor
    Volkswagen Passat: 38 Läskbackar / 5 stjärnor
    Nissan Primera: 37 Läskbackar / 4 stjärnor
    Peugeot 407: 37 Läskbackar / 5 stjärnor
    Renault Laguna: 34 Läskbackar / 5 stjärnor

• SVejsan
    Angelven skrev 2008-07-11 10:08:58 följande:
    Det har var intressant - jag rotade runt lite på teknikens värld och fick en del intressanta siffror. Två STORA överraskningar om man går på lastutrymmen - Peugeot 307 (alltså 307, den mindre, inte en 407'a!!!) rymmer 48 läskbackar - 5 MER än Saab 9-5, 6 MER än Volvo V70!!!Samt Ford Focus, 46 backar, och det med 5 stjärnor i NCAP.Idag finns det väl ingen anledning egentligen, att köpa en bil som inte har 5 stjärnor - så Ford Focus bör vara det säkraste och största valet ÖVERRASKAD, minst sagt! V70 är ju en småbil Bagageutrymmen och säkerhet (ncap)Ford Mondeo: 49 Läskbackar / 4 stjärnorPEUGEOT 307 Kombi : 48!!!! Läskbackar / 4 stjärnorCitroen: C5: 46 Läskbackar / 5 stjärnorFord Focus: 46 Läskbackar / 5 stjärnorMazda 6 : 44 Läskbackar / 4 stjärnorOpel Vectra: 43 Läskbackar / 4 stjärnorSaab 9-5: 43 Läskbackar / 5 stjärnorToyota Avensis: 42 Läskbackar / 5 stjärnor (och bäst enligt folksam)Volvo V70: 42 Läskbackar / 5 stjärnorHonda Accord: 40 Läskbackar / 4 stjärnorSkoda Octavia: 40 Läskbackar / 4 stjärnorVolkswagen Passat: 38 Läskbackar / 5 stjärnorNissan Primera: 37 Läskbackar / 4 stjärnorPeugeot 407: 37 Läskbackar / 5 stjärnorRenault Laguna: 34 Läskbackar / 5 stjärnor
    Är detta uppmätt med nedfällt läge på bakstolarna? Är det uppfällt tror jag volvo är ännu sämre gentemot en del sv sina konkurrenter...
  • olpansfamilj

kör mercedes själv och är super nöjd....

• olpansfamilj

ibland lånar jag gubbens v 70 och måste säga att svängradien är skit i den bilen.....sen låter den mycket  om man jämför mot mercedes...V 70 är tråkig men helt okej annars...

• Angelven

Fast...

en Mercedes c180 med 34 back och 5 stjärnor är varken säkrast eller lastar mest

Att den sedan ligger kanske 50-100 TSEK fel i grundutförande gör ju inte saken bättre

Livsstilbil - inte praktiskt val

Det är som BMW 320 med sina 30 backar och 5 stjärnor - läcker bil - men för dyr, för trång.

• Angelven

... mercedes får dessutom underkänt i test av barnvagn på längden

Helt klart livsstilsbil

• Halvfemhuset

Toyota Avensis har exakt lika mycket utrymme som en v70.

CamillaKamel skrev 2008-07-11 08:29:33 följande:
    jo läste det men den är förliten...villhar mer bagageutrymme
  • Halvfemhuset

ÄÄÄÄlskar vår säkra Avensis. Jätteskön att köra och bra att lasta allt möjligt i.

• pyret06

Jättenöjd med vår v70 D5:a, stabil och säker bil. Bra körkomfort och drar lite bränsle för att vara en så pass stor och tung bil.

• Angelven

Ta en titt på en Peugeot 807 om du vill ha max lastutrymme och högsta säkerhet då

5 Stjärnor i NCAP, 3 kubikmetrar lastutrymme med sätena borta

Det kör vi - den rymde en tvillingvagn, INTE hoppfälld...

Eller: Mamma, Pappa, bonustonåringsdotter, tvillingarna i bakåtvänt, bonusdotters pappa, hund, packning till alla för ett par dagar i dalarna

Åså har den elektriska skjutdörrar - praktiskt när man har händerna fulla i barn och matkassar och man oroar sig inte över att inte kunna öppna dörrarna tillräckligt på en trång parkering...

• olpansfamilj

ja visst håller jag med om att mercedes kanske är livststils bil i mångas ögon....men i mina ögon är det ett säkert kort i alla lägen. Säkert vanan. Man vill ju inte byta när något fungerar så jäkla bra. Och alla andra bilar man har köpt och bytit har man alltid blivit besviken på.
    En ML får man ju för bra pengar idag...jäkla bra bil.....
    Och säker bil för mig är att bilen har bra bromsar och bra bromsteknik och däck. Så att man kan undvika olyckan....ofta glömmer många bort att titta på den tekniska biten innan olyckan händer...

• olpansfamilj

Bra bromsteknik är din bästa livförsäkring.

Svar på tråden SÄKER och bra familjebil???