• tokelina

Ang Pass!!

Ja, du kan neka att skriva på passansökan, men du bör vara medveten om att det är en av de orsakerna som gör att en förälder kan få ensam vårdnad. Nu kanske du har stor anledning att inte skriva på en passansökan, tex om du befarar att den andra föräldern kommer att ta barnet till sitt hemland och då kan rätten kanske godta det som en godtagbar anledning.

• tokelina
    SnurrPannan skrev 2008-06-16 22:18:53 följande:
    Äppelmamma:Okej för på polisens sida så står det att det räcker att en förälder kommer dit med den icke närvarande förälderns underskrift om min underskrift är bevittnad.. Så jag blir ju livrädd för att han ska kunna förfalska min underskrift..
    Det räcker med en förälder som åker dit, men det krävs den andres medgivande plus en som har bevittnat namnteckningen. Ganska enkelt att förfalska med andra ord.

Nu vet jag ju inte din situation, men om du är orolig för att någon ska föra ut ditt barn ur landet mot din vilja tycker jag att du ska kontakta polisen. Det är ju bara att förfalska två namnteckningar, om man inte är rädd för ett straff förstås...
  • tokelina
    Anonym skrev 2008-06-19 11:22:43 följande:
    ANG FÖRFALSKNING AV DEN ICKE NÄRVARANDE VÅRDNADSHAVARENS UNDERSKRIFT:Om tex mamman är rädd för att pappan som vill få ut ett pass, förfalskar mammans namnunderskrift och hämtar ut ett pass utan hennes vetskap eller godkännande kan hon hos passpolisen "blockera" barnets namn. Det krävs då att mamman personligen närvarar, och räcker då inte med en bevittnad underskrift. Personalen ser då en varning på datorn när de slår in barnets personnummer och ringer mamman på mobilen.Blockeringen gäller i 6 månader och måste förnyas
    Vad bra! Det hade jag ingen aning om att det var så smart uttänkt. men man lär sig något varje dag. Tack!
Svar på tråden Ang Pass!!