• Trollmamma till 4

Ang Pass!!

Kan jag neka den andre föräldern pass till vårt barn? Vi har gemensam vårdand..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Ang Pass!!
  • HegeOlsen

Om ni har gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna skriva under passansökan annars blir det inget pass.

SnurrPannan skrev 2008-06-16 20:26:33 följande:
    Kan jag neka den andre föräldern pass till vårt barn? Vi har gemensam vårdand..Tacksam för svar..
  • Anonym

Man måste ju båda skriva under ansökningspapperna så om du inte gör det så kan ju inte barnet få något pass.

• Trollmamma till 4

Okej.. Tack för svaren..

• Trollmamma till 4

Jag va in å kollade på polisens sida om ansökan om pass och där står det att det räcker med en underskrift av en förälder samt att det ska styrkas av någon annan att jag har skrivit på å en förälder behöver bara vara närvarande vid besöket men då undrar jag hur lätt är det inte då att förfalska en underskrift på det viset??

• HegeOlsen

Ange källhänvisning please.
    Finns så många som läser si och så på olika hemsidor och påstår att deras tolkning gäller. Det är så meningslös och värdelös desinformation att jag förstår inte varför man ens gitter skriva den och till vilken nytta?

Jag vet att det krävs samtliga vårdnadshavares medgivanden och jag vet att det kollas upp vilka vårdnadshavare ett barn har innan det barnet får ett pass. Skulle någon tjänsteman på en passexpedition utfärda pass utan båda vårdnadshavarnas medgivande så begår den tjänstemannen ett grovt tjänstefel.
    Här har du polisens information:
    www.polisen.se/inter/nodeid=4055&pageversion=1.jsp

SnurrPannan skrev 2008-06-16 21:49:19 följande:
    Jag va in å kollade på polisens sida om ansökan om pass och där står det att det räcker med en underskrift av en förälder samt att det ska styrkas av någon annan att jag har skrivit på å en förälder behöver bara vara närvarande vid besöket men då undrar jag hur lätt är det inte då att förfalska en underskrift på det viset??
  • Trollmamma till 4

Okej.. Men om den ene föräldern kommer in med en underskrift av den andre föräldern ringer då en tjänsteman upp till den förälder som inte är närvarande?

• Äppelmamma

bägge föräldrarna måste åka till polisen och söka pass till barnet OCH legimitera sig.
    skaffade pass till sonen & mig förra veckan och då var det det som gällde.
    däremot räckte det att jag hämtade upp passen själv

• Trollmamma till 4

Äppelmamma:

Okej för på polisens sida så står det att det räcker att en förälder kommer dit med den icke närvarande förälderns underskrift om min underskrift är bevittnad.. Så jag blir ju livrädd för att han ska kunna förfalska min underskrift..

• HegeOlsen

Den vårdnadshavarens namnteckning skall bevittnas av en straffmyndig identifierbar person, vem vågar borga för det om den inte är säker på att vårdnadshavaren skrivit på? Sånt är straffbart, och jag fick ett info när mina barns pappa sökte pass med mitt medgivande för våra barn och då hade jag kunnat protestera om det varit fel och förfalskat.

Har du inte läst på samma hemsida som du hänvisar till hur medgivandeblanketten ser ut? Här har du den: www.polisen.se/mediaarchive/4347/1541/2012/RPS_531_2_0111.pdf

SnurrPannan skrev 2008-06-16 22:09:54 följande:
    Okej.. Men om den ene föräldern kommer in med en underskrift av den andre föräldern ringer då en tjänsteman upp till den förälder som inte är närvarande?
  • Äppelmamma

ok....Helge-du har så rätt så!!
    så här står det i länken ovan:

Skriftligt medgivande och vårdnadshavares närvaroFör barn och ungdomar under 18 år krävs alltid skriftligt medgivande från samtliga vårdnadshavare. Det ska bifogas även om barnet har ett giltigt pass som ska förnyas. Vårdnadshavarnas namnteckning ska bevittnas av straffmyndig person (fyllt 15 år) med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer. Blankett för medgivande finns under rubriken "Passbilaga ? underårig" på webbplatsen eller på närmaste polisstation.

Barn under 15 år: Minst en vårdnadshavare ska vara närvarande vid ansökan. Denne ska visa godkänd legitimation.
    Barn och ungdomar under 18 år som saknar legitimation måste ha minst en vårdnadshavare med sig vid ansökningstillfället som ska kunna visa godkänd legitimation. Observera att medgivande ändå ska lämnas av den vårdnadshavare som inte är närvarande. Kontakta passexpeditionen i förväg om denne inte vistas i Sverige och det är svårt att få fram ett medgivande.

Om båda vårdnadshavarna är närvarande kan passpersonal bevittna namnteckningarna i medgivandet om legitimation kan uppvisas.

• Trollmamma till 4

Åhh tack så mycket för hjälpen Jag har läst sidan men jag måste ha missuppfattat vissa detaljer..

Tack igen..

• tokelina

Ja, du kan neka att skriva på passansökan, men du bör vara medveten om att det är en av de orsakerna som gör att en förälder kan få ensam vårdnad. Nu kanske du har stor anledning att inte skriva på en passansökan, tex om du befarar att den andra föräldern kommer att ta barnet till sitt hemland och då kan rätten kanske godta det som en godtagbar anledning.

• tokelina
    SnurrPannan skrev 2008-06-16 22:18:53 följande:
    Äppelmamma:Okej för på polisens sida så står det att det räcker att en förälder kommer dit med den icke närvarande förälderns underskrift om min underskrift är bevittnad.. Så jag blir ju livrädd för att han ska kunna förfalska min underskrift..
    Det räcker med en förälder som åker dit, men det krävs den andres medgivande plus en som har bevittnat namnteckningen. Ganska enkelt att förfalska med andra ord.

Nu vet jag ju inte din situation, men om du är orolig för att någon ska föra ut ditt barn ur landet mot din vilja tycker jag att du ska kontakta polisen. Det är ju bara att förfalska två namnteckningar, om man inte är rädd för ett straff förstås...
  • Jennjen
    Äppelmamma skrev 2008-06-16 22:13:48 följande:
    bägge föräldrarna måste åka till polisen och söka pass till barnet OCH legimitera sig.skaffade pass till sonen & mig förra veckan och då var det det som gällde.däremot räckte det att jag hämtade upp passen själv
    Jag fixade pass till våra barn för 2veckor sedan, hade bara sambons underskrift med och det var inget som ifrågasattes, hämtade även ut dem själv utan att han blev kontaktad.
  • HegeOlsen

Om han bestrider så kommer tjänstemännen åtalas för tjänstefel och avskedas, de måste lita på er överenskommelse.

Jennjen skrev 2008-06-16 23:01:26 följande:
    Jag fixade pass till våra barn för 2veckor sedan, hade bara sambons underskrift med och det var inget som ifrågasattes, hämtade även ut dem själv utan att han blev kontaktad.
  • Trollmamma till 4

tokelina:

Själva grejen är att han och hans fru trivs bättre i hennes hemland än vad dem gör i Sverige och därför så vill inte jag godkänna pass för jag är livrädd att han kommer att stanna längre än vad dem säger..

• Anonym

ANG FÖRFALSKNING AV DEN ICKE NÄRVARANDE VÅRDNADSHAVARENS UNDERSKRIFT:
    Om tex mamman är rädd för att pappan som vill få ut ett pass, förfalskar mammans namnunderskrift och hämtar ut ett pass utan hennes vetskap eller godkännande kan hon hos passpolisen "blockera" barnets namn. Det krävs då att mamman personligen närvarar, och räcker då inte med en bevittnad underskrift. Personalen ser då en varning på datorn när de slår in barnets personnummer och ringer mamman på mobilen.
    Blockeringen gäller i 6 månader och måste förnyas

• tokelina
    Anonym skrev 2008-06-19 11:22:43 följande:
    ANG FÖRFALSKNING AV DEN ICKE NÄRVARANDE VÅRDNADSHAVARENS UNDERSKRIFT:Om tex mamman är rädd för att pappan som vill få ut ett pass, förfalskar mammans namnunderskrift och hämtar ut ett pass utan hennes vetskap eller godkännande kan hon hos passpolisen "blockera" barnets namn. Det krävs då att mamman personligen närvarar, och räcker då inte med en bevittnad underskrift. Personalen ser då en varning på datorn när de slår in barnets personnummer och ringer mamman på mobilen.Blockeringen gäller i 6 månader och måste förnyas
    Vad bra! Det hade jag ingen aning om att det var så smart uttänkt. men man lär sig något varje dag. Tack!
  • Trollmamma till 4

Jag ska ner nästa vecka och spärra barnets namn.. Pappan ska inte ha h*n förrän om 2 veckor.

Svar på tråden Ang Pass!!