• Marie med två barn

Fortsättningstråden nr 3. För oss förskollärare och barnskötare.

Här fortsätter vi att prata om dittan och dattan! Hoppas att ni som deltagit förr, hittar hit igen...

Tidigare trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22175450.html

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m25317299.html

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m30849846.html

Här kan vi samla alla våra kanon tips och ideer, om allt vad som rör vårt jobb!!

Här kan man fråga, utan att känna sig dum!!

Här kan man "skriva av sig" om man haft en jobbig dag!

Ja denna tråd är till för oss, som har samma jobb fast i olika delar av sverige!!

*Hur får man på de supertrånga galonisbyxorna över vinteroverallen på senhösten?

*Hur lackar man bäst gipsfigurer?

*Vad hittar man på på en samling med 2 åringar?

osv osv osv osv

Var inte blyg, utan häng på nu.....

• Svar på tråden Fortsättningstråden nr 3. För oss förskollärare och barnskötare.
  • knyttetsmamma

Tjoho, då var man igång Och det var faktiskt ännu roligare än jag trodde att komma igång igen. Vi börjar varje höst med "färg och form" i hela huset för att sedan efter några veckor gå över till teman på våra avdelningar. Vi har precis som andra här betat av hus, vatten och sagor. Vet ännu inte vad det blir i år, några pratar rymden, andra kretslopp av olika slag. Så vi får se var det slutar!

• lillevild

Hej på er! Jag har precis börjat jobba som bsk igen efter många års uppehåll. Jag undrar vad ni andra bsk:are har för uppgifter på arbetsplatsen? Jag har ansvaret för inskolningarna, har hjälpt "ägaren" (det är ett nystartat personalkooperativ) att skriva diverse dokument, har hjälpt till att köpa in material, möblera, städa m.m. Nu är chefen besviken på att jag inte vill ringa runt i barnkölistorna för att få in fler barn till förskolan. Jag har aldrig hört talas om att det ska vara personalens uppgift? Hur har ni det? Behöver bra råd och stöd!

• zezziz
    lillevild skrev 2008-08-07 07:20:19 följande:
    Hej på er! Jag har precis börjat jobba som bsk igen efter många års uppehåll. Jag undrar vad ni andra bsk:are har för uppgifter på arbetsplatsen? Jag har ansvaret för inskolningarna, har hjälpt "ägaren" (det är ett nystartat personalkooperativ) att skriva diverse dokument, har hjälpt till att köpa in material, möblera, städa m.m. Nu är chefen besviken på att jag inte vill ringa runt i barnkölistorna för att få in fler barn till förskolan. Jag har aldrig hört talas om att det ska vara personalens uppgift? Hur har ni det? Behöver bra råd och stöd!
    Jag arbetar som bsk på ett föräldrakooperativ och där gör vi som så att det är föreståndaren (en fsk) som ringer runt och erbjuder plats och kollar upp vilka som fortfarande är intresserade att få börja hos oss. Föreståndarens uppgift är bl.a att kolla över barnen och personalens schema, söka bidrag hos kommunen och ha koll på barntimmarna.
  • NickiA

Jag är precis nyutexanminerad förskollärare och har därmed påbörjat mitt första arbete nu i augusti.

Jag har på min avdelning fått veta att den enda planeringstid man haft de senaste åren är 3 timmars gemensam (förskollärare, barnskötare, resurs) planering per månad samt 1 timmes gemensam planering per vecka. Någon individuell planeringstid har inte funnits ö.h.

I vårt lokala avtal står att vi förskollärare har rätt till minst 4 timmars planeringstid och detta försöker jag driva igenom på min avdelning. Mina 3 kollegor är helt med mig att vi måste ha planeringstid för att kunna driva en pedagogisk verksamhet (det har varit lite si och så med det tidigare - även enligt dem själva).

Tidigare har man inte hittat timmar för att ha planeringstid men efter en del diskussion visar det sig att vi faktiskt kan få ut en del timmar. Nu är då frågan, hur många timmars individuell planeringstid har barnskötare och resurser rätt till enligt avtal? Och hur många timmar är det vanligt att dessa personalgrupper får på era avdelningar? Anledningen till den sista frågan kan ju vara att rätten till planeringstid skiljer sig från vad som är normalt i vardagen.

• Marie med två barn

Jag arbetar heltid som förskollärare och jag har 35 timmar utlagt i barngrupp. 1 timme och 45 minuter har jag barnfri tid (utanför schematid, denna tid lägger jag själv när jag vill under veckan).

Övrig tid är sk. TA-tid, tid för utvecklingssamtal, föräldramöten mm. Under kvällstid har vi AP-träff två timmar varannan måndag och planering (gemensam för arbetslaget) två timmar varannan måndag.

Kanske ska tillägga att på "min" förskola är det bara förskollärare anställda, alltså samma villkor för alla.

• Marie med två barn

Glömde visst skriva att den barnfria tiden (1 timme 45 minuter) är varje vecka.

• Thaleia

Hade inte sett den här tråden innan!
    Arbetar som förskolärare, fast just nu har jag fortfarande semester. Börjar på mångad igen.

• Thaleia

Vi brukar lägga ett schema på 40 timmar (om man jobbar heltid) men utav dessa timmar så brukar 2h/veckan gå till avdelningsplanering (dvs hela arbetslaget planerar tillsammans) och 2h/veckan till enskild planering. På dessa 40 timmar drar vi även av att vi en gång i månaden har APT i tre timmar.

• knyttetsmamma

Förskollärare hos oss har 1h individuell planering per vecka samt 1h förtroendearbetstid sedan en termin tillbaka. Barnskötarna har endast den arbetsplatsförlagda tiden då de har färre planeringsuppgifter.

Vi får oftast ut vår planeringstid men på småbarnsavdelningen har de haft mycket vikarier och de fick nästan inte ut någon tid alls förra året. Så det beror på hur det ser ut för tillfället.

Vi har dessutom 1h grupplanering per vecka, samt 30 min avdelningsplanering som vi bara fick ut två ggr förra året.

Svar på tråden Fortsättningstråden nr 3. För oss förskollärare och barnskötare.