• Lost in Seoul

    Tips för blivande Pappa tack

    Hej!
    Min fru är gravid och är nu i 7 veckan. Så jag skulle gärna ta emot lite tips på hur jag kan stötta henne så bra som möjligt. Någon som kan rekomendera någon bra bok? Gärna om föräldrar som har olika modersmål.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tips för blivande Pappa tack
  • E W

    jag tycker att det är jätte bra att du vill ha barn.. som det ser ut här så planerar man att leva själva med barnet :S.
    att du är villig att vara stöttande måste kännas bra, min man VILL jättegärna ha barn, jag tror jag är gravid men vågar ej testa.. :S

  • RonjaLi

    Min man hälsar:

    Läs boken "Pappor föder barn"!

    Där står allt du behöver läsa. Den är roligt men seriöst skriven och är för blivande- och nyblivna pappor.

  • Susanneh

    Böckerna "värsta pappan" och "koka makaroner" kommer du garanterat att älska!!

  • caroline 1987

    "Koka makaroner" har min sambo precis beställt efter att ha blivit rekomenderad den.. Kanske vore något!

  • Perry the Platypus

    Min man gillade "Uppdrag: Pappa" av en hel drös kåsörer.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Inte riktigt på humör. ♥ღ¸.?°¯)
  • olalala

    Läs på om förlossning m.m. och fråga din fru hur hon vill att ni förbereder er inför förlossning. Att gå t.e.x en proflyaxkurs tillsammans kan var guld värt - du får en massa redskap för hur du kan stötta din fru under förlossningen med andning, avslappning och massage m.m.(om man kan föda vaginalt alltså)
    Kolla på www.profylaxgruppen.com

  • Angelven

    Handbok för gravida och så överlever du ditt första år som mamma - tvillingarnas mamma läste bägge, sedan läste jag dom med stor behållning - kan rekommenderas som pappaläsning! Man får lite mera förståelse lixom - och det är roliga böcker

    Självklart rekommenderade som mammaläsning förstås (hon läste även baby blues)

  • Odesso

    Kul att se en blivande pappa här inne! Min man har läst "Du ska bli pappa" av Dick Sundevall, han tyckte den var ganska ok. Sen har han läst en hel del i de böcker som jag har läst (jag markerade kapitel som jag tyckte var bra att han läste), bla "Gravidhandboken" (väldigt rolig och enkelt skriven av en amerikansk författare) och "Att föda" av Gudrun Abascal.
    Ett tips är också att följa med i graviditetskalendrar (man kan läsa om vad som händer i mammans kropp och med bebisen, vecka för vecka). Finns här på familjeliv men kolla gärna in på Vårdguiden också, den är bra: www.vardguiden.se/templates/PregCalendar.aspx&ArticleID=5522

    Håller också med tidigare inlägg om att gå profylaxkurs tillsammans, den tyckte min man var jättebra.

    Annars är det bästa du kan göra att fråga henne vad hon vill att du ska veta, förstå eller hjälpa henne med!
    Lycka till, mamman till ditt barn är lyckligt lottad som har en så engagerad man som du!

Svar på tråden Tips för blivande Pappa tack