Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Barnförsäkringar

Vill tipsa igen om fackets försäkringar, de ger lägre ersättning och kan ha undantag i efterhand, men man behöver inte göra någon hälsodeklaration eller hälsostatus innan. Iallafall ett litet skydd.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • cloudberry79
    Niinis skrev 2008-06-18 18:33:29 följande:
    min son är född v.24 och jag ska nu fylla i papper får en försäkring hos trygg hansa, men det är ju en miljon frågor! jag kan ju itne änns hälften, hur har ni svarat på delen där man ska skriva in alla sjukdomar osv. minns ju knappt något från neo tiden:/
    Använd journalerna (begär ut om du inte har) och skriv ned i punktform samtliga komplikationer.
  • cloudberry79

Å andra sidan är det den mest meningslösa grej jag gjort, suttit i timtal och skrivit ansökningar till If, TH, Skandia, Folksam osv.. Hatar försäkringsförsäljare som säger att det aaaaalltid görs en individuell prövning. Skitsnack, har ännu inte hört någon som haft en prematur före v34 som fått sjukförsäkring från födseln, oavsett vikt. (finns säkert någon, men än så länge har jag inte hittat nån )

• cloudberry79
    Gumpan skrev 2008-06-22 19:19:04 följande:
    Misilo: Nej vi har inte några villkor. Har även tecknat en tryggabarn plus. Han fick sin försäkring när han var ungefär ett halvår.
    Så orättvist ändå det kan vara! V har inte haft en enda komplikation sedan vi kom hem och är helt frisk enligt läkarna, ändå fick vi beskedet att återkomma vid 18 månaders ålder...
  • cloudberry79
    Gumpan skrev 2008-06-23 00:51:30 följande:
    Svar på #26Men hade han några problem på sjukhuset? Alvin har inte haft några problem alls. Vet inte om de kan ha nån inverkan på deras beslut.
    De motiverade sitt beslut med att Vidar ännu går på kontroller, vilket alltså är de rutinmässiga kontroller de gör på alla prematurbarn i mitt län, oavsett om de har några problem eller ej.
  • cloudberry79

Självklart, jag fixar det!

• cloudberry79
    morotsstavar skrev 2008-07-11 18:29:39 följande:
    Skandia hade en snubbe som var hem till oss och pratade, han sa att det inte skulle vara några problem att försäkra Tyra (född i v.24+1), men det återstår att se vad de tar för undantag, om man tycker det blir värt det. Till en kompis med tvillingar födda i v.27 sa de nej, konstigt att samma försäkringsbolag kan säga så olika till olika personer. Men, som sagt återstår det att se, de kanske ändrar sig när de ser hennes journaler.
    Vi hade också försäkringssäljare som bedyrade att det skulle absolut inte vara något hinder för att ansöka. Skandia, Trygghansa, Folksam, Länsförsäkringar mfl ringde upp eller kom på besök och berättade om sina försäkringar. Det blev VÄLDIGT snopet när vi fick hem det ena nekandet efter det andra, då hade jag suttit två hela kvällar och nogrannt fyllt i ansökningarna.
    LFG WOTLK
  • cloudberry79
    jelikan skrev 2008-07-11 23:24:51 följande:
    Vi sökte först barnförsäkring hos folksam men efter ca 1 vecka fick vi hem att vi kunde återkomma efter ca 6 månader och testa igen. De ansåg att han hade förlåg födelsevikt och därför löpte större risk att bli sjuk. Han vägde 2028 g och föddes i v 36+1Trygg hansa var inga problem att försäkra honom i.
    Om man jämför med de andra bebisarna i tråden är han ganska stor, så det blir ganska stor skillnad. Så fort de väger under 1500 så blir det mycket svårigheter med försäkringarna.
    LFG WOTLK
  • cloudberry79

Vikten spelar ganska stor roll. Är födelsevikten under 1500 gram krävs journaler från sjukhuset och utredning om barnet är berättigat försäkring. Det vi ser som friskt (CPAP, lite syrgas osv) ses inte som friskt enligt försäkringsbolagen. Minsta avvikelse från normal födsel är hinder för att få en barnförsäkring.

LFG WOTLK
  • cloudberry79
    MsBeauty skrev 2008-07-12 19:13:51 följande:
    aha, ajdå. Räknas opererad ductus som "sjukdom"? Han ska ju inte påverkas av det efter operationen.
    För oss räknades opererad pneumothorax, vilket inte har några kända följdsjukdomar.
    LFG WOTLK
  • cloudberry79

Låter som vårt brev och samma försäkringssäljare typ, fast hon som ringde oss var en kvinna. Vi har V försäkrad i båda fackens grupplivförsäkringar, man kan få från båda ställena.

LFG WOTLK
Svar på tråden Barnförsäkringar