• Therese33

Barnförsäkringar

Hur har ni gjort med barnförsäkringar? Enligt Länsförsäkringar så fick vi bara teckna olycksfall fram tills 5 års ålder och Trygghansa har tills 1 års ålder då dom gör en omprövning.
    Vår son är fullt frisk så jag förstår inte problemet...

• Svar på tråden Barnförsäkringar
  • Snorkis

Jag hade samma problem... nu när min son blev 18 månader fick vi försäkra honom hos Trygg-Hansa... Hna föddes i vecka 29+6 och vägde 1130 gram.. Hade han vägt över 1300 gram skulle vi få försäkra tidgare...

Det är större risker med prematura barn när det gäller sjukdommar, infektioner och till och med dödsfall (PSD)... Det är anledningen som de gav mig...

• Riskiflickan

Om barnet väger under 1300 så får man ingen sjukförsäkring, omprövning görs vid 1,5 år (Trygg-hansa) och vid 3 års ålder om ingen fås vid 1,5 år. De kallar då in journaler från BVC och gör en individuell bedömning.

Anledningen är att det finns många problem som kan uppstå om barnet är prematur, men detta gäller ju även om barnet inte mår bra vid födseln, då görs också omprövningar om inte försäkring fås direkt.

Du kan alltid prova att försäkra genom ditt fack, där ska de inte alltid ha hälsohistoria, men tänk då på att de KAN neka dig ersättning vid sjukdom om de anser att det gör samman med att barnet är för tidigt fött.

Det är en djungel och väldigt godtyckligt detta med försäkringar.

• boktok

Jag tycker att det är jättefånigt av TH att tänka så. Visst Erik vägde 885g när han föddes,men han hade knappt några problem alls under NEO-tiden. Idag är han 16(14) månader och vi har inte sett några tendenser till att han skulle ha fått några men av sin tidiga födsel. Vi måste ta och få en omprövning snart, men tiden går alldeles för fort med hur mycket som helst att göra.

• Therese33

Stina: Håller med dig, det är ju helsjukt, inga barn är väl så genomgångna och undersökta som prematurbarn. Vad är det som säger att fullgångna barn är friskare?

• knäppisen

Vi fick avslag hos TH och LF pga den tidiga födseln, född v 29+0. De brydde sig inte ens om att pröva det hela. Han vägde 1405 g vid födseln så gränsen 1300 g verkade inte gälla då i alla fall.

Nu är han över 18 mån men vi har inte brytt oss om att försöka igen. Han lär ju få avslag igen.
    Han har en cp-skada, astma, allergier plus att vi har klippkort på vårdcentralen pga alla infektioner han får stup i kvarten.

Prematura barn får oftare problem med bland annat infektioner, astma, allergier, ADHD o liknande så det är rätt förståligt att de gör som de gör.

• Riskiflickan

Om barnet väger över 1300 görs en INDIVIDUELL bedömning, det betyder inte att man får sjukförsäkringen automatiskt. Anser de att man är född i för tidig vecka eller så, då kan de neka trots att födelsevikten ligger över gränsen.

Visst kan man tycka att det är löjligt och konstigt att försäkringsbolagen gör såhär, men det är deras sätt att skydda sig mot att behöva betala ut något, tyvärr. Hur friskt barnet är i börjar har tydligen ingen betydelse alls...

• Therese33

knäppisen: Jag kan inte förstå den bedömningen ändå, som sagt, prematurer undersöker dom ju hur mycket som helst, det kan ju lika väl visa sig att en 40-veckors får allergier, cp-skador mm som man inte sett från början...

• Gumpan

Har en son som är född i vecka 29+0. Han vägde 1370g när han kom till världen. Men vi har inte haft några problem med försäkring till honom. Han är försäkrad i Trygg-hansa. Inga konstigheter alls. Så de är ju lite konstigt att vissa får och andra inte.

• Gemelas

Mina tvillingar vägde 1326 resp 1300g när de föddes v 29+1 men vi fick ingen försäkring alls hos varken trygg hansa eller folksam. Till slut fick vi en försäkring hos ACE Europe.

• boktok
    Gumpan skrev 2008-06-17 16:09:51 följande:
    Har en son som är född i vecka 29+0. Han vägde 1370g när han kom till världen. Men vi har inte haft några problem med försäkring till honom. Han är försäkrad i Trygg-hansa. Inga konstigheter alls. Så de är ju lite konstigt att vissa får och andra inte.
    Jag håller med dig, det tycker jag är diskriminering!
Svar på tråden Barnförsäkringar