• syd

"raggarbil" o 1 åring

Knepigt som fanken så har vi överlevt som faktiskt var med på den tiden när bälten var nära nog tillbehör och barnstol i bil var ngt man hängde på ryggstöden

• syd
    Kina79 skrev 2008-06-17 12:43:59 följande:
    Jo, men förr var inte bilarna lika stumma (säkra för vuxna, mindre säkra för barn) Hastigheterna var inte heller vad de är nu och inte heller var det så mkt trafik på vägarna som nu. Tung trafik har oxå ökat. Så att jämföra med förr är helt onödigt.
    Skojjar du med mig?? Har du ngn koll på hur en bil säg en VW bubbla är byggd eller säg en stort sett vilken jänkebil som hellst före -75?

Resten har du rätt i :)
  • syd

Att jämföra 1965 när jag föddes och idag gär inte att göra speciellt lätt
    En del av de parametrar som måste vara med är
    först och främst antal Mil/Person & år
    Så bara med det att det dog 1313 personer -65 säger inte så mycket
    Dels för att antalet fordon i trafik troligen står i motsatt propotion dvs att det är 38% döda idag mot vad det var -65 men det är många fler fordon i trafik och vi kör mer
    MEN då var bilarna inte vad de är idag i ngt hänseende om men tittar på prestanda på väghållning borms och deformations zoner

Att det hjälpt med utvecklingen SOLKLART
    MEN för att man ska skadas i en trafikolycka så måste den först ske undviker man det så...
    Och Ja jag tillhör de som kör en säker bil men även MC som idag blev prejad av en idiot som på ngt sätt troligen förväxlade mig på en Mc i storlek med en Polis MC med en Moped..
    Lovar min vänsterfot förväxlade inte hans passagerar dörr med ngt Öht... tror han får svårt att bortförklara det fotavtrycket

• syd
    Kina79 skrev 2008-06-17 12:43:59 följande:
    Jo, men förr var inte bilarna lika stumma (säkra för vuxna, mindre säkra för barn) Hastigheterna var inte heller vad de är nu och inte heller var det så mkt trafik på vägarna som nu. Tung trafik har oxå ökat. Så att jämföra med förr är helt onödigt.
    Ravestream skrev 2008-06-18 00:01:59 följande:
    är inte med på vad du vill ha fram ? Grov plåt & tjockare baklara är INTE lika med säkrare bil jag vet hur dessa bilar är bygda och dom är INTE inärheten av säkerheten av en nyarebil . stort är INTE självklart säkrare än litet. gå inte på alla bond/raggar kommentarer.. det är en stor bil med tjock plåt skitsnacket..bara ett exempel:

Precis det som jag ville få fram att bilarna var byggda på "balk" då  Ex en VW bubbla "börjar" där framaxlen är fastskruvad med 4 bultar  mitt på bilens länd riktning den "balken" fortsätter hela vägen till ca:20cm innaför bakre kofångaren ...
    Jänkare.. inte ngn större skillnad i konstruktion en ram som man fäster motor och kaross på/i .. absolut 0 i deformations Zoner
    Suskiv skrev 2008-06-18 11:03:31 följande:
    Och de som inte överlevde kan inte göra sin röst hörd. Jag överlevde också att åka obältad, men endast av det enkla anledningen att det aldrig small.
    Du har rätt.. för att man ska bli skadad vid en olycka så krävs att olyckan händer

Så vad ville jag.. jo hur körman med en RIKTIG jänkare och vilken typ av körnign gäller just detta.. cruising i stan.. noproblems för hastigheten är så låg att omman tänker till lite när man fäster barnstolen(som jag utgår från är bakvänd annars är det kudde) lått klarar den påfrestningen som skulle se vien smäi då 30km/h
  • syd
    Suskiv skrev 2008-06-19 05:48:51 följande:
    SÅ om en idiot kommer farandes i 70-110 km in i din bil så är det lugnt för du åker i 30?
    Läste du hela texten? titta speciellt på denna delen "cruising i stan.. noproblems för hastigheten är så låg".. kör ngn i 70-110 i stan då spelar det inte ngn roll vad du än gör!
    SaramedM skrev 2008-06-19 08:10:14 följande:
    noproblems för hastigheten är så låg att omman tänker till lite när man fäster barnstolen(som jag utgår från är bakvänd annars är det kudde) lått klarar den påfrestningen som skulle se vien smäi då 30km/hInte en chans, de krafter som uppstår vid olyckor även vis låga farter kan vara dödliga om man int sitter fast på rätt sättoch att sätta en stol utan bälten är inte att sitta fast på rätt sätt
    Ja du har rätt till viss del.. men jämför då med att vurpa på cykel eller moped.. vad har du för skydd då öht?

Ja det är viktigt med barnstorlar och säkerhetsbälten
    MEN med en dåres envishet (som haft denna diskutinen massor med gånger) om man då tittar på bakåtvända stolar i nya bilar med Airbag....skulle ni våga det?
  • syd
    SaramedM skrev 2008-06-19 13:00:13 följande:
    MEN med en dåres envishet (som haft denna diskutinen massor med gånger) om man då tittar på bakåtvända stolar i nya bilar med Airbag....skulle ni våga det?nej jag skulle aldrig sätta en bilbarnstol där det finns en airbag
    jag menade urkopplad airbag ...spelar det ngn roll ör dig?
  • syd
    Ravestream skrev 2008-06-23 09:07:18 följande:
    Syd:Jag funderar på om du vet vilken kraft det är i 30 km/hdu kanske klarar av den smällen bra, ett spädbarn som kan dö av att du skakar det lite för hårt kan få väldigt alvariga skador eller dö av en sådan smäll. är det då 2 bilar som möts & båda håller 30 så blir det som att köra in i en betonvägg i 60 km/h. jag personligen känner inte att jag skulle ta risken hur liten den än var att riskera mitt barns liv, speciellt inte om det bara var för att jag skulle få mitt nöje.
    Ja jag vet vilken kraft det är.. och leta reda på vad tråden handlar om och vad jag skrivet om.
    och inse att det är skillnad på att springa in i en betongvägg i 30 med huvudet före och att köra en gammal eller ny bil
Svar på tråden "raggarbil" o 1 åring