"raggarbil" o 1 åring
frågan jag har är: hur fäster man en bilbarnstol i en bil utan bälten??? eller är det bara o lägga ner hela projektet? nån med erfarenhet???
frågan jag har är: hur fäster man en bilbarnstol i en bil utan bälten??? eller är det bara o lägga ner hela projektet? nån med erfarenhet???
Vi brukar fästa bilstolen med remmarna som hör till. Alltså en akta duo, eller vad den heter.
Anser att stolen inte kan flytta på sej då och barnet sitter betydligt säkrare så än utan stol.
Dumt att strunta i att åka ju.
Jag tror knappt ens det är lagligt. Enligt lagen ska barn sitta i korrekt monterade bilstolar och att inte sätta fast dem med bälte kan knappast kallas korrekt.
Dumt att låta bli att åka? Dumt att riskera barnet anser jag.
Nä det är kanske inte lagligt. Men det är faktiskt lagligt att åka i bil som inte har bälte även för barn. Och då behöver de inte sitta fast alls.
TS frågade om det fanns nån med erfarenhet. Detta är min erfarenhet. Alla gör vi val i livet och detta var vårt vid några få tillfällen.
Vi anser fortfarnde att det är bättre att fästa fast stolen någerlunda bra än att ha ett litet barn helt löst i bilen, vilket jag faktiskt tror är lagligt i en bil utan bälte.
Jaja, jag svarade på ts frågor och sen är ju valet upp till var och en....
Vad säger lagen?
I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet.
Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.
www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp
Jag är inte jurist så jag kan ha fel men jag tror detta betyder att barn under 3 år överhuvudtaget inte får färdas utan skyddsanordning: (citerat från notisum oc h trafikförordningen)
"3. Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Förordning (2006:1208)."
3-åringar och uppåt får färdas tillfälligtvis:
"2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor. I sådana fall skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte färdas i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil."
och att sätta fast bilstolen bara med remmarna tror jag är att lura sig själv. Man tror det är säkert men det borde bara bli en slänggunga av det hela vid en krock.