"raggarbil" o 1 åring
frågan jag har är: hur fäster man en bilbarnstol i en bil utan bälten??? eller är det bara o lägga ner hela projektet? nån med erfarenhet???
frågan jag har är: hur fäster man en bilbarnstol i en bil utan bälten??? eller är det bara o lägga ner hela projektet? nån med erfarenhet???
Nej det är faktiskt inte lagligt även om bilen inte behöver bälte. Vi var tvungna att instalera bälten i min bil om vår son och sambons dotter ska kunna åka med i den.
nej det är det inte, barn måste alltid sitta fast så har man en sån bil måste man montera in i efterhand
Som så många här skriver så finns det ju två bra alternativ:
1. montera in säkerhetsbälten, både för er och barnets skull
2. Låt bli att åka i en bil där ni både åker oloagligt och utsätter ert barn för livsfara.
Enkelt enligt mig!
vi använde spännband i vår cheva, sitter som berget!!!=)
det finns ju en orsak till att det inte är lagligt.
noproblems för hastigheten är så låg att omman tänker till lite när man fäster barnstolen(som jag utgår från är bakvänd annars är det kudde) lått klarar den påfrestningen som skulle se vien smäi då 30km/h
Inte en chans, de krafter som uppstår vid olyckor även vis låga farter kan vara dödliga om man int sitter fast på rätt sätt
och att sätta en stol utan bälten är inte att sitta fast på rätt sätt
Vi har satt fast ett spännband i en ögla som vi satt fast i golvet bakom framsoffan. Det är passande nog ett hål mellan ryggstödet och sätet så det är bara att trä igenom spännbandet och dra åt.
Vi monterade stödbenet på bilbarnstolen (Akta Graco Duoflex XTP) och stolen sitter faktiskt ganska bra!
Bilbarnstolen är för övrigt placerad till höger i framsätet
Sedan vi fick tillökning på barnfronten har vi även köpt en ny bil. I den sitter det två bälten bak. Det är riktiga midjebälten så här sitter stolarna bättre. Lillpojkens Logico S sitter jättebra med basen! Stortjejens Duoflex lutar mot ryggstödet och har stödbenet monterat. Enda problemet är att ena bältet är lite för långt och det är ingen upprullning på det (ska fixas) så stolen sitter lite löst men den kommer iallafall inte särskilt långt vid ev krock.
Det känns mycket tryggare att ha barnen bak, eftersom tunga vuxna i baksätet blir som jätteelefanter vid krock och då kan skada de som sitter framför!
Men det är nog svårt att ordna nåt 'provisoriskt' i bilen utan att sätta i bultar för öglor.. Kanske om det går att sätta fast fästbanden runt soffan?
Spännband är också en bra ide men det kan vara svårt att få igenom dem (och fast dem) på ett bra sätt
Lycka till!
MEN med en dåres envishet (som haft denna diskutinen massor med gånger) om man då tittar på bakåtvända stolar i nya bilar med Airbag....skulle ni våga det?
nej jag skulle aldrig sätta en bilbarnstol där det finns en airbag
Syd:
Jag funderar på om du vet vilken kraft det är i 30 km/h
du kanske klarar av den smällen bra, ett spädbarn som kan dö av att du skakar det lite för hårt kan få väldigt alvariga skador eller dö av en sådan smäll. är det då 2 bilar som möts & båda håller 30 så blir det som att köra in i en betonvägg i 60 km/h.
jag personligen känner inte att jag skulle ta risken hur liten den än var att riskera mitt barns liv, speciellt inte om det bara var för att jag skulle få mitt nöje.
denna diskutionen urartade lite tycker jag.. detta handlade om hur jag skulle kunna fästa bilstolen på bästa sätt inte hurvida hon skulle sitta utan bilstol eller ej.. sen är det inte något spädbarn som någon skrev utan hon är 1år.. MEN nu fanns det Midjebälte o fästa stolen med.. o hon fick åka fint i en Rosa Cadillac 60 =)