• Hekny

Någon som känner sig uppsvullen????

Har samlat på mig massa vatten i kroppen. Fingrarna ser ut som prinskorvar och fötterna som elefantfötter. Har dessutom fått ont i lederna, någon mer??? Har reumatism i familjen, så jag börjar blir rädd att utveckla det. Är det någon som fått reumatism av en grav. förr??? Vad gör man för att få bort allt vatten. BM säger att jag ska dricka mycket och röra mig. Några fler tips.

• Svar på tråden Någon som känner sig uppsvullen????
  • izabelle32

Visst måste man få gnälla lite! Jag har haft en bra graviditet och inte märkt av några krämpor alls föränn 2-3 veckor tillbax, är nu i v.39 så då var det väl dags att det skulle komma nåt...

• Hekny

flowermoon

Tack ska du ha för upplysningen. Ska gå in och kolla vad det där karpaltunnelsyndromet är för något. Ska till BM om mindre än två veckor, kan ju ta upp det med henne.

• Lilla C

vad gör man när ringen fastnat på fingret för att de svullnat??? /v.32-33

• Nogger

Jag är i vecka 34 och är halvt sjukskriven för grav. ödem (svullnad).
    Jag har ett arbete där jag nästan enbart arbetar framför datorn, sittande, och mina problem förvärras av att jag har ett sittande jobb- jag har dessutom rejält ont i lederna av all vätska vilket inte underlättar knappandet på ett tangentbord dagarna i ända...
    Jag har haft problem med svullnad sedan v. 26 trist men sant...

• Gumlan

jag är jätte svullen, har gått upp 17 kg och dom har då satt sig överalt. finns det mammaskor eller? :D för dom har ja också växt ur! *suck*

• Monster

Hejsan,

jag kan varmt rekommendera lymfa, en mjuk form av massage som sätter i gång ämnesomsättningen och för ut slaggämnen som blockar vätskors rörlighet i kroppen. Det finns områden på kroppen som man kan själv masssera lätt så sätter det fart på vätskorna: nacken, under armhålan, ljumsken, vid nyckelbenet. Om man själv/andra halvan masserar svullna fötter så skall man inte endast massera där nere vid svullnaden utan lite lätt uppåt hela vägen till ljumsken. Minst 5 gånger.

Jag vet att detta mitt förklarande inte är helt lättläst, men mig har det hjälpt iallafall. + då normala: drick vatten, rör på sig. Stödstrumpor på innan man stigit upp ur sängen på morgonen. Undvik salt. Nog känner jag mig lite svullen iallafall, speciellt såhär på morgonen innan jag kommit igång.

Monstermor

• krümmel

Hallå allihopa! Jag skulle så gärna gå på sån där Lymfmassage, men har tyvärr hört att det är inte så bra när man är gravid, fast vad kan egentligen hända. Själv är mina lår så svullna i dagens slut att det hänger valkar över knäna och jag är bara i v.25. Hur ska detta sluta.

Ha en bra dag // J

• Monster

Lymfa är inte farligt utan rekommenderas varmt om man har en kompetent person att göra det Det hjälper också till att minimera risken för graviditetsförgiftningar.

Monstermor

• Hekny

lymfa!!!
    Kan man hitta någon sida på nætet om var de dær punkterna ær som man ska massera???

• Monster

Tjaaa,

om man söker på lymfkörtel så kan det säkert dyka upp någon bild. Det är bla de som skall aktiveras, förutom själva svullna området. På finska finns det diverse infosidor.

www.svenskmassage.nu kanske har något?

Monstermor

• krümmel

Hallå Monster! Var bor du? 'Tänkte att du kanske kan rekommendera någon i Stockholm som ger sån här bra massage. Jag höll på med Toniedraine förut vilket var fantastiskt för mina svullna ben, men det säger till och med de på hälsokosten att man inte ska dricka.

Ha det / J

• Peppan

Jag har hört att vattenmelon och persiljevatten ska vara bra mot vätska i kroppen. För att göra persiljevatten tar man en liter vatten och kokar, klipper ner en knippe persilja, låter dra 8-10 minuter och silar bort persiljan. Så ska man dricka ett glas av det minst två ggr om dagen. Dom som testat säger att det funkar jättebra.

• izabelle32

Idag är jag helt plötsligt inte alls lika svullen, kan det verkligen komma & gå på det här viset??? I går morse när jag vaknade & kollade mig själv i spegeln såg det ut som om jag gått in i en vägg, hela ansiktet hade liksom fått en svullen, plufsig form som inte var attraktiv, idag är det mest borta, tack å lov. Nån mer som känner igen detta???? Är i v.39.

• Hekny

Børjar gøra mindre ont ifingrarna nu. Har væl børjat røra mig normalt igen efter Påskens lateri i solen. Har dæremot fått fruktansvært magknip. Gør ont nær jag lægger mig på sidan, kænns som hela magen ska gå av. Bebben tycker væl det ær før trångt och trycker åt alla håll och kanter.

Svar på tråden Någon som känner sig uppsvullen????