Inlägg från: MichelleS |Visa alla inlägg
  • MichelleS

Abort på katt??

En katt går ju gravid 8-9 veckor sen kan du ju räkna ut att hon ska ha snart.
    Jag har själv en höggravid katt och ägaren ville inte ta hand om kattungarna och skulle ta död på dom så jag tar tar hand om mamman sammtidgt som jag ska föda upp kattungarna och sedan sälja dom.
    Snälla ta hand om kattungarna. Vad är det för ras din katt?

• MichelleS
    Bubblan84 skrev 2008-06-20 09:54:28 följande:
    Hon är vanlig bondkatt..klart jag tar hand om kattungarna om det är så..men hon är verkligen inte så stor att se ut som hon ska föda nu..men kanske inte är lika många denna gång (4 sist)
    Okej jag har också en vanlig bondkatt men sen tror man att pappan är långhårig och rödhårig och det ger ju isådanfall mer pengar om den har ras i sig.

Du kanske inte vet vem som är pappan isåfall, kanske samma som förra gången?

Nej en katt kan ju i bästa fall bära på 1-2 men kanske inte lika vanligt endå.
    Tror dock det blir många kattungar här.
    Förövrigt är mamman liten och huvudet är dunderlitet gemfört med magen.
    Trodde knappt dom kunde bli såhär stora. Bara förlossningen går bra, har ingen aning om hur den brukar se ut för katter :)

Nja hur många veckor tror du hon gått då?, kanske har ett par kvar då
  • MichelleS
    Havanna82 skrev 2008-06-21 07:02:54 följande:
    Vill bara upplysa att bara för att en katt är långhårig beöver INTE det betyda att katten har "någon ras i sig". Långhårsanlaget kan även bondkatter bära på :)Det blir så fel när man ser annonser som lovar diverse inblandning av raskatter och därför ska kattungarna på något sätt vara finare.Bubblan84: Ring vetrinär och fråga om möjligheten att ta bort fostren i samband med kastrering. En del gör detta ganska lång fram, så möjligheten finns ju.
    Hm har aldrig sett en vanlig bondkatt med långt hår?

Men det lär ju märkas om nu kattungarna har någon slags ras i sig, man ser ju rätt så lätt iallafall om dom har norsk skogskatt eller perser i sig eller någon annan ras men vilket inte jag är insatt i.

Min katt som jag har, hans mamma är vanlig skogskatt och hans pappa var också korthårig men hade både perser och norsk skogskatt i sig. Någon föräldrer till pappan hade dom där raserna i sig och min katt fick ifrån dom.

Så han ser ut som en norsk skogskatt med rätt så långt hår och honom fick jag för 25 öre per tassen :)
  • MichelleS
    lilla fiddeli skrev 2008-06-21 10:12:14 följande:
    mina föräldrar har en vanlig bondkatt som är långhårig. Det hade min mormor innan också.
    Okej vad fränt!
    men folk borde väl ta mer om dom säljer kattungar som har lång päls?
  • MichelleS

Jag har sett på blocket då folk tar 100 för dom bara för att blockets regler går till så.

Jag tycker det är helt fel att man ska ta mycket mindre för en katt bara för att den inte har någon ras i sig.

Folk som säljer katter för 6000 kr eller mer tycker jag är absurt faktiskt.

Det är ju samma med en hund om den har någon blandning i sig så sänker det värdet till minst hälften.
    Helt sjukt men oftast vad jag hört omkring så är "vanliga" huskatter/bondkatter och blandras hundar bäst psyke sen om det är det vet jag inte?

Har själv "lånat" en höggravid kattmamma här som bara är 9 månader.
    Hon ska ha närsom och dom små bebisarna skulle dom annars ha dränkt eller något liknande, uch det sved så dant i mitt hjärta så var tvungen att låna hem henne för att hjälpa till med hennes små bebisar så dom får ett hem.

• MichelleS
    Havanna82 skrev 2008-06-21 14:32:38 följande:
    Klart huskatter kan vara långhåriga! Alla katter utan stamtavla är ju huskatter. Bara att titta på blocket så många huskatter som säljs som är långhåriga.Och varför skulle man kunna ta mer pengar för dom? Ger gör mig uppriktigt ledsen att se att det ska vara någon skillnad på långhåriga och korthåriga katter. Värdet ska ligga i katten inte i pälslängden.Det är väldigt vanligt att folk tror att deras katt är blandning med perser, Norsk Skogkatt eller Main Coon bara för att den är långhårig. Jag tvivlar starkt på detta. I en kull kan det födas både korthår och långhår (titta bara på perser och exotic), och så gäller även huskatter. Det katter behöver är högre status i samhället och det kommer inte att ske genom att "skänka" bort katten för 25 öre tassen och samtidigt kalla den "Skogis". (För att i samma andetag klaga på att uppfödare är rasister som avlar på raskatter..Säger inte att du tycker så, men rent allmänt)Sorry TS, detta blev väldigt OT.
    Den personen som jag köpte katten utav känner jag väldigt väl. Hon ville vara snäll sammtidigt som hon inte ville skänka den bara sådär så därför tog hon 25 öre per tassen.
    Jag tycker INTE att det är fel när man verkligen känner personen i sig och vet allt om den och hur den lever men däremot andra som skänker sina katter det är ju det att risken är då att den kommer till ett hem som inte är anpassat för katten eller ormmat m,m. Det är ju risken isådanfall om folk skänker bort sina katter och det är förjävligt.

Min katt dess kull hade 3 korthåriga och två långhåriga.
    Någon hade fått lite utseende av en perser, två med norsk skogskatt sen dom andra vet jag inte. Men det beror på på som sagt att pappans gener gav dom det.
    Sen har jag inte sagt att dom är värda mer eller mindre för det.
    Jag går ju efter vad folk ger och tar för sina katter sen vet ju inte jag vad katter egentliga är värda. Det jag tycker är viktigaste är ju att dom kommer till ett välskött hem och kärleksfullt.
Svar på tråden Abort på katt??