MichelleS skrev 2008-06-21 19:59:47 följande:
Min katt dess kull hade 3 korthåriga och två långhåriga.
Någon hade fått lite utseende av en perser, två med norsk skogskatt sen dom andra vet jag inte. Men det beror på på som sagt att pappans gener gav dom det.
För mig låter det helt omöjligt att kattungar i samma kull får utseenden som både perser och skogkatt, då dom nästintill är varandras motsatser rent utseendemässigt. Men fine, allting ligger i betraktarens öga ;)
Ang kattens värde håller jag med Powerwoman. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sälja sina katter för 6000 kr när hundar kostar det dubbla? Det ligger mycket arbete bakom att föda upp en kull, för att inte tala om pengar.
Att hitta ett bra hem borde vara prio ett för alla, men tyvärr är så inte fallet för många. Ju mindre arbete och passion som ligger bakom, ju större risk är det att ungarna tas ihjäl osv.
Dessutom förstår jag inte heller varför många tycker det är konstigt att sälja raskatter för högre summa när dom sälj försöker intala sig att deras katt minsann innhåller skog(s)katt, siames, perser och what not. Parar du en Main Coon med en siames för du lik förbaskat en huskatt så länge du inte registerar katten i Sverak (eller liknande förbund), vilket jag iof i ovanstående fall har svårt att se att du skulle få göra då det är otillåten korsning.
Hur som helst, jag värnar verkligen om huskatten, tro inget annat. Men jag värnar även att den ska få en högre status än vad den har idag, utan att man måste "blanda in" massa olika raser för att få katten såld.
Sorry, lite morgonhumör efter att ha vakat hela natten med dräktig hona ;)