Inlägg från: Havanna82 |Visa alla inlägg
  • Havanna82

Abort på katt??

MichelleS skrev 2008-06-20 09:57:19 följande:
    Okej jag har också en vanlig bondkatt men sen tror man att pappan är långhårig och rödhårig och det ger ju isådanfall mer pengar om den har ras i sig.
    Vill bara upplysa att bara för att en katt är långhårig beöver INTE det betyda att katten har "någon ras i sig". Långhårsanlaget kan även bondkatter bära på :)
    Det blir så fel när man ser annonser som lovar diverse inblandning av raskatter och därför ska kattungarna på något sätt vara finare.

Bubblan84: Ring vetrinär och fråga om möjligheten att ta bort fostren i samband med kastrering. En del gör detta ganska lång fram, så möjligheten finns ju.
  • Havanna82
    MichelleS skrev 2008-06-21 10:04:48 följande:
    Hm har aldrig sett en vanlig bondkatt med långt hår?Men det lär ju märkas om nu kattungarna har någon slags ras i sig, man ser ju rätt så lätt iallafall om dom har norsk skogskatt eller perser i sig eller någon annan ras men vilket inte jag är insatt i.Min katt som jag har, hans mamma är vanlig skogskatt och hans pappa var också korthårig men hade både perser och norsk skogskatt i sig. Någon föräldrer till pappan hade dom där raserna i sig och min katt fick ifrån dom.Så han ser ut som en norsk skogskatt med rätt så långt hår och honom fick jag för 25 öre per tassen :)
    Klart huskatter kan vara långhåriga! Alla katter utan stamtavla är ju huskatter. Bara att titta på blocket så många huskatter som säljs som är långhåriga.
    Och varför skulle man kunna ta mer pengar för dom? Ger gör mig uppriktigt ledsen att se att det ska vara någon skillnad på långhåriga och korthåriga katter. Värdet ska ligga i katten inte i pälslängden.

Det är väldigt vanligt att folk tror att deras katt är blandning med perser, Norsk Skogkatt eller Main Coon bara för att den är långhårig. Jag tvivlar starkt på detta. I en kull kan det födas både korthår och långhår (titta bara på perser och exotic), och så gäller även huskatter.

Det katter behöver är högre status i samhället och det kommer inte att ske genom att "skänka" bort katten för 25 öre tassen och samtidigt kalla den "Skogis". (För att i samma andetag klaga på att uppfödare är rasister som avlar på raskatter..Säger inte att du tycker så, men rent allmänt)

Sorry TS, detta blev väldigt OT.
  • Havanna82
    MichelleS skrev 2008-06-21 19:59:47 följande:
    Min katt dess kull hade 3 korthåriga och två långhåriga.
    Någon hade fått lite utseende av en perser, två med norsk skogskatt sen dom andra vet jag inte. Men det beror på på som sagt att pappans gener gav dom det.
    För mig låter det helt omöjligt att kattungar i samma kull får utseenden som både perser och skogkatt, då dom nästintill är varandras motsatser rent utseendemässigt. Men fine, allting ligger i betraktarens öga ;)

Ang kattens värde håller jag med Powerwoman. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sälja sina katter för 6000 kr när hundar kostar det dubbla? Det ligger mycket arbete bakom att föda upp en kull, för att inte tala om pengar.
    Att hitta ett bra hem borde vara prio ett för alla, men tyvärr är så inte fallet för många. Ju mindre arbete och passion som ligger bakom, ju större risk är det att ungarna tas ihjäl osv.

Dessutom förstår jag inte heller varför många tycker det är konstigt att sälja raskatter för högre summa när dom sälj försöker intala sig att deras katt minsann innhåller skog(s)katt, siames, perser och what not. Parar du en Main Coon med en siames för du lik förbaskat en huskatt så länge du inte registerar katten i Sverak (eller liknande förbund), vilket jag iof i ovanstående fall har svårt att se att du skulle få göra då det är otillåten korsning.
    Hur som helst, jag värnar verkligen om huskatten, tro inget annat. Men jag värnar även att den ska få en högre status än vad den har idag, utan att man måste "blanda in" massa olika raser för att få katten såld.

Sorry, lite morgonhumör efter att ha vakat hela natten med dräktig hona ;)
  • Havanna82
    Wren skrev 2008-06-22 08:20:47 följande:
    det är väl inte så konstigt om ungar från samma kull ser olika ut? det är ju inte helt ovanligt att de har olika pappor. speciellt inte om det är en tjuvparning (eller flera). de är ju inte direkt de mest monogama djur som går på fyra tassar.
    Det har du rätt i, det är inte säkert alla ungar ser likdana ut. Men att honkatten skulle bli tjuvparad av både en perser och en skogis i samma kull finns jag högst osannolikt.

Det jag vill peka på är att det ofta just blandas in raskatter i sammanhanget när det egentligen handlar om vanlig hederlig genetik.

Så fort katten är maskad eller har lite långt huvud har den siames i sig, så fort den är långhårig var pappan 50% main coon, har den lite buskig svans - skogis, osv osv.
Svar på tråden Abort på katt??