Abort på katt??
Kan man göra abort på katter..har för mig att man kan gör adet och kastrering/sterilisering på samma gång??
Hur sent kan man göra aborten??
Hur länge är katter "gravida"??
Kan man göra abort på katter..har för mig att man kan gör adet och kastrering/sterilisering på samma gång??
Hur sent kan man göra aborten??
Hur länge är katter "gravida"??
Våran hona var tokstor sist..låg ofta på rygg med magen som svällde ut över sidorna så la hon upp bakbenen mot en vägg..toksöt..alla ungar gick då till familj o vänner..tror d e svårare o bli av me dom nu när typ alla andra katter fått ungar oxå efter vårens parningslekar :/
Har verkligen ingen aning om hur långt gången hon kan vara..kanske löpte hon igen av mitten av maj..vet ej..eller så har hon bara blivit fet
Vår honkatt hade kattungar i magen när hon skulle kastreras. Jag belv jätteförvånad för vi hade varit så noga med piller, men uppenbarligen missat. Vet. tog bort kattungarna samtidigt.
Minns inte vad det kostade men det blev dyrare än normalt eftersom det blev komplikationer under operationen, tror det kostade runt en 1000-lapp. Man var lite nervig där det första kritiska dygnet. Sprang och kollade hennes tungas färg hela tiden, men det gick bra och nu är hon en pigg kastrat.
Visst kan din katts skvättande försvinna om hon kastreras men det är ju inte 100 %-igt. Många blir hjälpta av kastrering men det finns ju aldrig några garantier. Men ska man inte använda katten i avel är det inte så mycket att välja på då p-piller käkande en längre tid inte är att föredra.
Vill juh kastrera vår lilla gumma..trodde vi lyckats hålla henne från att bli dräktig..men se så fel man kan ha...hur fort efter födsel av kattungar kan man kastrera en hona?
*puff*
Oj. Jodå, man kan abortera i samband med kastrering, men om hon är tjock nu är det nog för sent. Hör efter med veterinär hur långt efter födseln man kan kastrera (och håll henne inne så hon inte löper och blir dräktig igen)
Finns gott om kunnigt folk på kattforum.se också om det är något du undrar över
Tack för era svar
mina föräldrar har en vanlig bondkatt som är långhårig. Det hade min mormor innan också.
Långhårsanlaget är inget som har avlats fram av människan, så givetvis finns det hus/bonnkatter som är långhåriga utan att ha någon ras i sig.
Och om man tittar på tex blocket, så kan man gallra bort alla annonser där de skriver att kattungarna är blandisar med skogSkatt i sig, då rasen heter Norsk Skogkatt och inget annat.
Det är väldigt få personer med renrasiga katter som lånar ut dem till parningar med huskatter, och jag tycker att det är förjäkligt att alla långshårs-bebisar ska krängas som rasblandningar bara för att man ska kunna ta mer betalt för dem.
Jag har sett på blocket då folk tar 100 för dom bara för att blockets regler går till så.
Jag tycker det är helt fel att man ska ta mycket mindre för en katt bara för att den inte har någon ras i sig.
Folk som säljer katter för 6000 kr eller mer tycker jag är absurt faktiskt.
Det är ju samma med en hund om den har någon blandning i sig så sänker det värdet till minst hälften.
Helt sjukt men oftast vad jag hört omkring så är "vanliga" huskatter/bondkatter och blandras hundar bäst psyke sen om det är det vet jag inte?
Har själv "lånat" en höggravid kattmamma här som bara är 9 månader.
Hon ska ha närsom och dom små bebisarna skulle dom annars ha dränkt eller något liknande, uch det sved så dant i mitt hjärta så var tvungen att låna hem henne för att hjälpa till med hennes små bebisar så dom får ett hem.
Ett exempel: Om man köper en renrasig katt från en seriös uppfödare (det finns såklart oseriösa med) så vet man vilket temperament föräldrarna har, och tidigare kullar, släktingar längre bak i leden osv.
Föräldrarna är även testade för diverse sjukdomar, man vet mer vad man får.
Olika raser har ju även sina ras-egenskaper, skaffar man en perser så är det ju en lugn ras man får, och om man skaffar en Sphynx exempelvis så är det en livligare kisse man får hem.
Om man köper en huskatt så vet man oftast ingenting om var sig temperament eller hälsa, och givetvis så är dessa katter "billigare" i inköp.
Dock anser jag att alla katter har samma värde i sig, och att alla kissar har samma rätt att komma till bra hem och få bra liv, vare sig de är raskatter, blandisar eller huskatter.
det är väl inte så konstigt om ungar från samma kull ser olika ut? det är ju inte helt ovanligt att de har olika pappor. speciellt inte om det är en tjuvparning (eller flera). de är ju inte direkt de mest monogama djur som går på fyra tassar.
MichelleS' skulle de ha dränkt de små?! Det är ju inte ens lagligt. Jättebra gjort av dig att låna hem mamman istället. Däremot kan man undra om de verkligen ska ha katt alls om de är beredda att göra något dylikt.