• Bubblan84

Abort på katt??

Kan man göra abort på katter..har för mig att man kan gör adet och kastrering/sterilisering på samma gång??
    Hur sent kan man göra aborten??
    Hur länge är katter "gravida"??

• Svar på tråden Abort på katt??
  • Bubblan84

Våran hona var tokstor sist..låg ofta på rygg med magen som svällde ut över sidorna så la hon upp bakbenen mot en vägg..toksöt..alla ungar gick då till familj o vänner..tror d e svårare o bli av me dom nu när typ alla andra katter fått ungar oxå efter vårens parningslekar :/
    Har verkligen ingen aning om hur långt gången hon kan vara..kanske löpte hon igen av mitten av maj..vet ej..eller så har hon bara blivit fet

• Josse85

Vår honkatt hade kattungar i magen när hon skulle kastreras. Jag belv jätteförvånad för vi hade varit så noga med piller, men uppenbarligen missat. Vet. tog bort kattungarna samtidigt.
    Minns inte vad det kostade men det blev dyrare än normalt eftersom det blev komplikationer under operationen, tror det kostade runt en 1000-lapp. Man var lite nervig där det första kritiska dygnet. Sprang och kollade hennes tungas färg hela tiden, men det gick bra och nu är hon en pigg kastrat.
    Visst kan din katts skvättande försvinna om hon kastreras men det är ju inte 100 %-igt. Många blir hjälpta av kastrering men det finns ju aldrig några garantier. Men ska man inte använda katten i avel är det inte så mycket att välja på då p-piller käkande en längre tid inte är att föredra.

• Bubblan84

Vill juh kastrera vår lilla gumma..trodde vi lyckats hålla henne från att bli dräktig..men se så fel man kan ha...hur fort efter födsel av kattungar kan man kastrera en hona?

• Rigmor Mortis

Oj. Jodå, man kan abortera i samband med kastrering, men om hon är tjock nu är det nog för sent. Hör efter med veterinär hur långt efter födseln man kan kastrera (och håll henne inne så hon inte löper och blir dräktig igen)

Finns gott om kunnigt folk på kattforum.se också om det är något du undrar över

• Havanna82
    MichelleS skrev 2008-06-20 09:57:19 följande:
    Okej jag har också en vanlig bondkatt men sen tror man att pappan är långhårig och rödhårig och det ger ju isådanfall mer pengar om den har ras i sig.
    Vill bara upplysa att bara för att en katt är långhårig beöver INTE det betyda att katten har "någon ras i sig". Långhårsanlaget kan även bondkatter bära på :)
    Det blir så fel när man ser annonser som lovar diverse inblandning av raskatter och därför ska kattungarna på något sätt vara finare.

Bubblan84: Ring vetrinär och fråga om möjligheten att ta bort fostren i samband med kastrering. En del gör detta ganska lång fram, så möjligheten finns ju.
  • MichelleS
    Havanna82 skrev 2008-06-21 07:02:54 följande:
    Vill bara upplysa att bara för att en katt är långhårig beöver INTE det betyda att katten har "någon ras i sig". Långhårsanlaget kan även bondkatter bära på :)Det blir så fel när man ser annonser som lovar diverse inblandning av raskatter och därför ska kattungarna på något sätt vara finare.Bubblan84: Ring vetrinär och fråga om möjligheten att ta bort fostren i samband med kastrering. En del gör detta ganska lång fram, så möjligheten finns ju.
    Hm har aldrig sett en vanlig bondkatt med långt hår?

Men det lär ju märkas om nu kattungarna har någon slags ras i sig, man ser ju rätt så lätt iallafall om dom har norsk skogskatt eller perser i sig eller någon annan ras men vilket inte jag är insatt i.

Min katt som jag har, hans mamma är vanlig skogskatt och hans pappa var också korthårig men hade både perser och norsk skogskatt i sig. Någon föräldrer till pappan hade dom där raserna i sig och min katt fick ifrån dom.

Så han ser ut som en norsk skogskatt med rätt så långt hår och honom fick jag för 25 öre per tassen :)
  • lilla fiddeli

mina föräldrar har en vanlig bondkatt som är långhårig. Det hade min mormor innan också.

• MichelleS
    lilla fiddeli skrev 2008-06-21 10:12:14 följande:
    mina föräldrar har en vanlig bondkatt som är långhårig. Det hade min mormor innan också.
    Okej vad fränt!
    men folk borde väl ta mer om dom säljer kattungar som har lång päls?
  • Josse85
    MichelleS skrev 2008-06-21 10:27:02 följande:
    Okej vad fränt!men folk borde väl ta mer om dom säljer kattungar som har lång päls?
    Jag tycker att man ska ta en del för sina korthåriga kattungar också. Höja kattens värde liksom. Om man nu inte skänker bort katten till nära släkting eller vän och på så sätt har säkrat kattens framtid, då behöver man ju inte ta betalt. Visserligen är ett högt pris inte lika med att kattens köpare är extra seriösa men förhoppningsvis är köpet mer igenomtänkt om katten kostar lite.

Vad det gäller långhåriga katter så anser jag att alla katter som inte har stamtavla är bonnkatter (huskatter i papparen). Oavsett vad föräldrarna är för ras/raser så är ju en katt utan stamtavla en huskatt. Vår hona är väldigt långhårig. Hon har troligtvis Maine Coon i sig, men det skulle jag aldrig säga till folk (och nu skrev jag det här ), det känns för mig lite löjligt att "skryta" om att ens katt har ras i sig. Precis som om katten blir mer värd då... Ogillar därför då man ser kattannonser som "skryter" om rasinblandning i sina katter bara för att de råkar vara långhåriga. Säljknep antagligen, men i mina ögon oseriöst. Ska jag köpa en katt utan stamtavla går jag ju efter hur den är i sättet och ser ut, inte vilka raser den har i sig. Då kan jag ju lika gärna köpa renras.
  • Havanna82
    MichelleS skrev 2008-06-21 10:04:48 följande:
    Hm har aldrig sett en vanlig bondkatt med långt hår?Men det lär ju märkas om nu kattungarna har någon slags ras i sig, man ser ju rätt så lätt iallafall om dom har norsk skogskatt eller perser i sig eller någon annan ras men vilket inte jag är insatt i.Min katt som jag har, hans mamma är vanlig skogskatt och hans pappa var också korthårig men hade både perser och norsk skogskatt i sig. Någon föräldrer till pappan hade dom där raserna i sig och min katt fick ifrån dom.Så han ser ut som en norsk skogskatt med rätt så långt hår och honom fick jag för 25 öre per tassen :)
    Klart huskatter kan vara långhåriga! Alla katter utan stamtavla är ju huskatter. Bara att titta på blocket så många huskatter som säljs som är långhåriga.
    Och varför skulle man kunna ta mer pengar för dom? Ger gör mig uppriktigt ledsen att se att det ska vara någon skillnad på långhåriga och korthåriga katter. Värdet ska ligga i katten inte i pälslängden.

Det är väldigt vanligt att folk tror att deras katt är blandning med perser, Norsk Skogkatt eller Main Coon bara för att den är långhårig. Jag tvivlar starkt på detta. I en kull kan det födas både korthår och långhår (titta bara på perser och exotic), och så gäller även huskatter.

Det katter behöver är högre status i samhället och det kommer inte att ske genom att "skänka" bort katten för 25 öre tassen och samtidigt kalla den "Skogis". (För att i samma andetag klaga på att uppfödare är rasister som avlar på raskatter..Säger inte att du tycker så, men rent allmänt)

Sorry TS, detta blev väldigt OT.
  • Powerwoman

Långhårsanlaget är inget som har avlats fram av människan, så givetvis finns det hus/bonnkatter som är långhåriga utan att ha någon ras i sig.

Och om man tittar på tex blocket, så kan man gallra bort alla annonser där de skriver att kattungarna är blandisar med skogSkatt i sig, då rasen heter Norsk Skogkatt och inget annat.

Det är väldigt få personer med renrasiga katter som lånar ut dem till parningar med huskatter, och jag tycker att det är förjäkligt att alla långshårs-bebisar ska krängas som rasblandningar bara för att man ska kunna ta mer betalt för dem.

• MichelleS

Jag har sett på blocket då folk tar 100 för dom bara för att blockets regler går till så.

Jag tycker det är helt fel att man ska ta mycket mindre för en katt bara för att den inte har någon ras i sig.

Folk som säljer katter för 6000 kr eller mer tycker jag är absurt faktiskt.

Det är ju samma med en hund om den har någon blandning i sig så sänker det värdet till minst hälften.
    Helt sjukt men oftast vad jag hört omkring så är "vanliga" huskatter/bondkatter och blandras hundar bäst psyke sen om det är det vet jag inte?

Har själv "lånat" en höggravid kattmamma här som bara är 9 månader.
    Hon ska ha närsom och dom små bebisarna skulle dom annars ha dränkt eller något liknande, uch det sved så dant i mitt hjärta så var tvungen att låna hem henne för att hjälpa till med hennes små bebisar så dom får ett hem.

• MichelleS
    Havanna82 skrev 2008-06-21 14:32:38 följande:
    Klart huskatter kan vara långhåriga! Alla katter utan stamtavla är ju huskatter. Bara att titta på blocket så många huskatter som säljs som är långhåriga.Och varför skulle man kunna ta mer pengar för dom? Ger gör mig uppriktigt ledsen att se att det ska vara någon skillnad på långhåriga och korthåriga katter. Värdet ska ligga i katten inte i pälslängden.Det är väldigt vanligt att folk tror att deras katt är blandning med perser, Norsk Skogkatt eller Main Coon bara för att den är långhårig. Jag tvivlar starkt på detta. I en kull kan det födas både korthår och långhår (titta bara på perser och exotic), och så gäller även huskatter. Det katter behöver är högre status i samhället och det kommer inte att ske genom att "skänka" bort katten för 25 öre tassen och samtidigt kalla den "Skogis". (För att i samma andetag klaga på att uppfödare är rasister som avlar på raskatter..Säger inte att du tycker så, men rent allmänt)Sorry TS, detta blev väldigt OT.
    Den personen som jag köpte katten utav känner jag väldigt väl. Hon ville vara snäll sammtidigt som hon inte ville skänka den bara sådär så därför tog hon 25 öre per tassen.
    Jag tycker INTE att det är fel när man verkligen känner personen i sig och vet allt om den och hur den lever men däremot andra som skänker sina katter det är ju det att risken är då att den kommer till ett hem som inte är anpassat för katten eller ormmat m,m. Det är ju risken isådanfall om folk skänker bort sina katter och det är förjävligt.

Min katt dess kull hade 3 korthåriga och två långhåriga.
    Någon hade fått lite utseende av en perser, två med norsk skogskatt sen dom andra vet jag inte. Men det beror på på som sagt att pappans gener gav dom det.
    Sen har jag inte sagt att dom är värda mer eller mindre för det.
    Jag går ju efter vad folk ger och tar för sina katter sen vet ju inte jag vad katter egentliga är värda. Det jag tycker är viktigaste är ju att dom kommer till ett välskött hem och kärleksfullt.
  • Powerwoman

Ett exempel: Om man köper en renrasig katt från en seriös uppfödare (det finns såklart oseriösa med) så vet man vilket temperament föräldrarna har, och tidigare kullar, släktingar längre bak i leden osv.
    Föräldrarna är även testade för diverse sjukdomar, man vet mer vad man får.
    Olika raser har ju även sina ras-egenskaper, skaffar man en perser så är det ju en lugn ras man får, och om man skaffar en Sphynx exempelvis så är det en livligare kisse man får hem.

Om man köper en huskatt så vet man oftast ingenting om var sig temperament eller hälsa, och givetvis så är dessa katter "billigare" i inköp.

Dock anser jag att alla katter har samma värde i sig, och att alla kissar har samma rätt att komma till bra hem och få bra liv, vare sig de är raskatter, blandisar eller huskatter.

• Havanna82
    MichelleS skrev 2008-06-21 19:59:47 följande:
    Min katt dess kull hade 3 korthåriga och två långhåriga.
    Någon hade fått lite utseende av en perser, två med norsk skogskatt sen dom andra vet jag inte. Men det beror på på som sagt att pappans gener gav dom det.
    För mig låter det helt omöjligt att kattungar i samma kull får utseenden som både perser och skogkatt, då dom nästintill är varandras motsatser rent utseendemässigt. Men fine, allting ligger i betraktarens öga ;)

Ang kattens värde håller jag med Powerwoman. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sälja sina katter för 6000 kr när hundar kostar det dubbla? Det ligger mycket arbete bakom att föda upp en kull, för att inte tala om pengar.
    Att hitta ett bra hem borde vara prio ett för alla, men tyvärr är så inte fallet för många. Ju mindre arbete och passion som ligger bakom, ju större risk är det att ungarna tas ihjäl osv.

Dessutom förstår jag inte heller varför många tycker det är konstigt att sälja raskatter för högre summa när dom sälj försöker intala sig att deras katt minsann innhåller skog(s)katt, siames, perser och what not. Parar du en Main Coon med en siames för du lik förbaskat en huskatt så länge du inte registerar katten i Sverak (eller liknande förbund), vilket jag iof i ovanstående fall har svårt att se att du skulle få göra då det är otillåten korsning.
    Hur som helst, jag värnar verkligen om huskatten, tro inget annat. Men jag värnar även att den ska få en högre status än vad den har idag, utan att man måste "blanda in" massa olika raser för att få katten såld.

Sorry, lite morgonhumör efter att ha vakat hela natten med dräktig hona ;)
  • Wren

det är väl inte så konstigt om ungar från samma kull ser olika ut? det är ju inte helt ovanligt att de har olika pappor. speciellt inte om det är en tjuvparning (eller flera). de är ju inte direkt de mest monogama djur som går på fyra tassar.

• Havanna82
    Wren skrev 2008-06-22 08:20:47 följande:
    det är väl inte så konstigt om ungar från samma kull ser olika ut? det är ju inte helt ovanligt att de har olika pappor. speciellt inte om det är en tjuvparning (eller flera). de är ju inte direkt de mest monogama djur som går på fyra tassar.
    Det har du rätt i, det är inte säkert alla ungar ser likdana ut. Men att honkatten skulle bli tjuvparad av både en perser och en skogis i samma kull finns jag högst osannolikt.

Det jag vill peka på är att det ofta just blandas in raskatter i sammanhanget när det egentligen handlar om vanlig hederlig genetik.

Så fort katten är maskad eller har lite långt huvud har den siames i sig, så fort den är långhårig var pappan 50% main coon, har den lite buskig svans - skogis, osv osv.
  • Måne och Sol

MichelleS' skulle de ha dränkt de små?! Det är ju inte ens lagligt. Jättebra gjort av dig att låna hem mamman istället. Däremot kan man undra om de verkligen ska ha katt alls om de är beredda att göra något dylikt.

Svar på tråden Abort på katt??