• Hanah

Vilken bärsele är bäst:?

För- och nackdelar med olika bärselar! Vilken ska man köpa?

• Svar på tråden Vilken bärsele är bäst:?
  • dus

"Ergonomisk" knaks einte gäller barnen utan den som bär selen?! Vad jag läst i andra trådar är att man fr ont i ryggen av att bära selen efter ett tag (BB), men att active etc inte gör ont på samma sätt, och det gällde bärsjalar också. Men då pratar man alltså om den vuxnes situation.

Jag vill ha en bärslee också, vet inte hur mycket den ska användas, det beror ju på situationer och behov, och det vet jag inte än (min son är en månad gammal). Lutar åt en vanlig BB.

• Repris

Jag tolkade också ergonomisk som ergonomisk för bäraren, men vissa inslag här verkar påskina att den inte är ergonomisk för barnen då de inte har tillräckligt brett att sitta på o.s.v.

Jag tycker att bb är skön också för mig som bärare. Har kunnat ha på mig den länge utan att få ont i ryggen eller andra besvär.

• Hanah

Såhär står det ju om BabyBjörn:

Korrekt ställning för barnet. Fysiologiskt rätt position för barnets ben och armar.

Hur menar ni då att det är fel??

• SchumiFerrari
    Hanah skrev 2008-06-21 19:52:21 följande:
    Såhär står det ju om BabyBjörn: Korrekt ställning för barnet. Fysiologiskt rätt position för barnets ben och armar. Hur menar ni då att det är fel??
    Varför finns det då så många som vittnar om att deras barn inte alls trivdes i BB men älskar ergo, manducam Beco och andra ergonomiska selar där de sitter i grodposition och får upp benen,... Hur bekvämt skulle du själv tycka att det var att ha dina ben hängande rätt ner?? En BB har kortare användningslängd än de andra.. De andra kan du använda till de är 2-3 år. BB max 1 år sedan är barnet för stort och tungt...
    *Älskade Noa*
  • SchumiFerrari

Ett barns rygg rätas ut bit för bit i olika steg i utveckligen som gör det möjligt för människan att inta en upprätt ställning och därmed kunna gå.

På oss vuxna är ryggraden böjd i en svag S-form men så har det inte varit från början! I moderlivet så låg barnet ihoprullat och omgivet av ett ständigt mjukt tryck. Ryggraden på en baby ser mer ut som ett C än det S den ska formas till! Processen med att sträckas ut tar ca 24 månader. Bit för bit beroende på mognad och utveckling kommer ryggraden att bli som vår. Det är därför av största vikt att man som förälder är medveten om hur barnets ryggrad mognar och formas allteftersom. Om man tvingar barnets rygg i positioner som den ännu inte är i fas med så kan den hindras från att bli en stark och flexibel tjänare hela livet. En baby bör ha sin rygg mjukt böjd när det bärs av den vuxne. I nästan 10 månader har ryggen varit böjd och det kan man förstå att det ska ta tid att bli uträtad!

Här är några av stegen mycket förenklat som leder fram till att barnet får en S-formad ryggrad! Den kan ta så lång tid som 24 månader!

Den översta delen rätas utNär barnet börjar hålla upp sitt huvud och vända på sitt huvud när det ligger på mage så håller den översta delen av ryggraden att sträckas ut, nacken och ner till skulderbladen

Den mellersta delen rätas ut

Den mellersta delen av ryggen från skulderbladen ner till midjan rätas ut när barnet lär sig sitta utan stöd och att krypa bär Den nedersta delen rätas utupp .

Sista biten från midjan och ner rätas ut för att bära upp barnet när det börjar ställa sig upp och så småningom börjar gå.

-Hur vet man vad man ska välja då?

För att visa ett par exempel på helt olämpliga bärdon för små barn.... Där har man ingen som helst kunskap om barnets fysiska utveckling! Syftet är inte att klanka ner på någon produkt utan att man som förälder ska vara medveten om vad det är man köper! Vi ska kunna välja aktivt det vi själva tycker är bra för våra barn! En del barn och föräldrar gillar dessa bärtyg/bärdon! Att bära är en smaksak men man måste vara medveten om människans anatomi! Allafall lite! Det är den information du finner här! Bilderna nedan ska ge en fingervisning om vad man ska titta på när man väljer Bärdon/bärtyg.nonamebrand3

nonamebrand1Bilden till vänster: Här bärs barnet i en olämplig ställning enligt ovan där höften inte har tillräckligt stöd samt att ryggen kommer i en ställning som ryggen inte är mogen för. barnet "hänger" i grenen.

Positionen som den här leverantören mest visar på sina bilder är en position som inte är den lämpligaste av postitioner för barn som är små. Sittytan är tillskillnad från tex Ergo och Patapum är 3 gånger smalare på denna framgångrika och populära sele. = dåligt stöd för barnets höfter. Grodställningen är endast möjlig om man har ett mycket litet barn. Då kvarstår problemet med att ryggen tvingas in i en alltför rak ställning. Ryggen utsätts för att bära tygnden av barnet vilket det inte är moget för.

Bilden till höger: Ytterligare en variant på sele där barnet hänger och benen ligger löst. Ryggen uppsträckt.

*Älskade Noa*
  • SchumiFerrari

Så det du ska titta efter på ett bärdon är

Sittytan Hur höfterna stödjs så att barnet har stöd från knäveck till knäveck Att barnets höfter ligger i grodposition alltså att knät är något högre än höftleden Att ryggen stödjs så att ryggen tillåts att ha sin C form eller den form som det nu har i sin utveckling.

Bär alltid ditt barn mot dig med barnets mage/framsida i kontakt med din kropp det ger dig 3 bärpositioner mage, rygg och höft. Då ger du ditt barn de bästa förutsättningarna att möta världen i sin egen takt!

Ditt barn tar inte skada av att bäras på fel sätt om det är under en kortare tid eller period men det är du som vuxen som har ansvaret att se till så att ditt barn har de bästa förutsättningarna för att bli ett friskt och starkt barn både till kropp och själ!
    Nu är inte detta mina åsikter eller fantasier utan det är ju givetvis undersökningar och läkare som gjort dessa! Här är en artikel av Dr Rochelle Casses som även är kiropraktor och mycket kunnig om ryggens utveckling hos små barn.

*Älskade Noa*
  • Repris
    SchumiFerrari skrev 2008-06-21 20:03:23 följande:
    Varför finns det då så många som vittnar om att deras barn inte alls trivdes i BB men älskar ergo, manducam Beco och andra ergonomiska selar där de sitter i grodposition och får upp benen,... Hur bekvämt skulle du själv tycka att det var att ha dina ben hängande rätt ner?? En BB har kortare användningslängd än de andra.. De andra kan du använda till de är 2-3 år. BB max 1 år sedan är barnet för stort och tungt...
    Det finns också väldigt många som vittnar om att deras barn trivs jättebra i BB. (T.ex. jag) Ditt senaste inlägg är antagligen (?) reklam från någon annan sele som naturligtvis vinner på att svartmåla den sele som är störst på marknaden, bb.

I slutändan är det ju en smaksak. Det som passar en bebis och förälder kanske inte passar en annan. TS, kanske kan du låna några olika av kompisar och prova dig fram innan du köper?
  • SchumiFerrari
    Repris skrev 2008-06-21 20:09:00 följande:
    Det finns också väldigt många som vittnar om att deras barn trivs jättebra i BB. (T.ex. jag) Ditt senaste inlägg är antagligen (?) reklam från någon annan sele som naturligtvis vinner på att svartmåla den sele som är störst på marknaden, bb.I slutändan är det ju en smaksak. Det som passar en bebis och förälder kanske inte passar en annan. TS, kanske kan du låna några olika av kompisar och prova dig fram innan du köper?
    Det är bara synd att en sele som inte är bra är störst på marknaden...
    *Älskade Noa*
  • Repris
    SchumiFerrari skrev 2008-06-21 20:12:48 följande:
    Det är bara synd att en sele som inte är bra är störst på marknaden...
    Som inte DU och en del andra tycker är bra, men som väldigt många tycker är bra!
Svar på tråden Vilken bärsele är bäst:?