• LickMeUp

    Sitta framåtvänd i Brio Zento...

    Någon som har en sådan stol och har testat att ha den framåtvänd?

    Jag vet om at tman eg inte ska ha barn i dessa stolar framåt (även om de är gjorda för det så är de säkrare i bältestolar)
    MEN... sonen, 3 år och 4 mån, är lång och når strax upp till kanten med öronen, kanske 5 cm kvar.
    han börjar lite smått klaga på att det är jobbigt i benen (han va runt 102 cm lång när ja mätte honom i december)
    så HUR funkar det eg att vända på stolen?
    till saken hör att vi inte har råd att köpa en ny stol förrän till hösten möjligtvis, bilen är trång så han kan inte sitta i baksätet heller.
    så eftersom vi inte har råd med en ny stol (eller har har vi väl, men då är det annat som blir lidande) så har vi inte råd med ny bil heller...

    hur hade ni gjort?
    flytta bak honom och sätta honom framåtvänd i zenton
    eller ha kvar honom i framsätet bakåtvänd, trots jobbigt i benen??


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Svar på tråden Sitta framåtvänd i Brio Zento...
  • Lalalong

    Jag hade haft kvar honom bakåtvänd fast att det var jobbigt för benen. Det finns troligtvis en anledning till att inte Zenton ska användas frammåtvänd. Dumt att riskera barnets liv för att det är jobbigt för benen.
    Tycker personligen dessutom att det är för tidigt att vända honom redan till hösten. Han har ju ändå ett par centimetrar att växa innan han ur säkerhetssynpunkt vuxit ur den bakåtvända stolen och ju längre han kan sitta bakåt desto bättre. Men det är min högt personliga inställning

  • LickMeUp

    men man kan ha stolen framåtvänd.

    grejen är att han troligtvis kommer att ha vuxit ur stolen både vikt och längdmässigt. iaf vikten. vi köpte den här stolen i höstas eftersom den han hade innan inte gick mer än till 18kg bakåtvänd, denna går upp till 25 kg. men det va knappt han fick plats med alla kläder i i vintras, så att han får plats en vinter till är uteslutet tror ja.

    till hösten, september oktober, då är det ju inte alls långt tills han är 4 år heller, så eg är det ju inte för tidigt, hans kropp är som en 4-5åring (om man jämför med barnen på hans dagis, men de kanske är allmänt småväxta )

    jag håller med om att de ska sitta bakåt så länge som det bara går. men sitter han och kastar sig fram och tillbaka och skriker under bilfärden, så blir det ju inte direkt säkrare...


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Lalalong

    LickMeUp
    Men när vi tittade på en Brio Zento så sa de i affären att den bara var bakåtvänd. För vi tittade efter en stol som vi kunde vända sen när Klara blivit tillräckligt gammal/stor.
    Förstår att det är jobbigt för honom att sitta trångt, men du skrev ju att han hade 5 cm kvar innan han var över stolen, därför drog jag slutsaten att han kunde sitta i den ett bra tag till även om det är lite jobbigt för benen.
    Men ja, den största tveksamheten jag har är alltså att jag trodde att man inte kunde ha Zenton frammåtvänd. Är det så och ni tycker att han är tillräckligt stor så är det ju bara att vända

  • LickMeUp

    klipper från brio.se

    Montering
    Bilbarnstolen BRIO Zento kan monteras bakåtvänd för barn 0-25 kg med bilens två- eller trepunktsbälte och medföljande förankringsband. Som framåtvänd bilbarnstol monteras BRIO Zento med bilens trepunktsbälte och barn mellan 15-18 kg använder stolens internbälte. När BRIO Zento används som bältesstol, för barn mellan 15-25 kg, spänns både bilbarnstolen och barnet fast med bilens trepunktsbälte. BRIO Zento får endast användas på platser i bilen som inte har krockkudde


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Skosa

    Hej!
    Jag hade vänt honom. Vi vände vår dotter pga att hon levde rövare i bilen hon är snart 5 och lika lång som din son alltså ganska kort och henne vände vi i höstas. Hon trivdes inte med att åka bakvänd så hon knäppte av sig bältet och satte sig på andra hållet under färd ( vilket inte gör föraren så uppmärksam på vägen) nu sitter hon stilla och är nöjd aldrig ledsen. Dock fick bilbarnstolsförsöljaren spader när jag kom in och ville ha en bältesstol till en tjej som enligt honom bara va 2. Men som sagt hon var då 4år och 3 månader. Sonen som nu är tonåring vände vi också som 3 åring pga att han inte fick platS.

  • LickMeUp

    men visst det är ju så att man eg inte ska köpa stolar som man kan vända eftersom de har fått tumma på säkerheten för att det ska passa tt ha dem både framåt och bakåt.


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Lalalong

    LickMeUp
    Ja jag läste det också. Blir faktiskt riktigt sur på tjejen i affären där vi var och kollade. För vi ville gärna ha en stol som vi kan ha både bakåt och frammåt och var mycket sugna på Zenton. Men nej, det kunde man inte sa hon *grrrr*
    Har faktiskt aldrig hör det att det skulle vara mindre säkert med en sån stol men det stämmer kanske. Desvärre har vi det motsatta problemet mot vad du har och det är att vår dotter är ganska liten. Även om hon då kan sitta bakåtvänd gott och väl till 4 års ålder och kanske längre så känns det ju som att någon gång ska hon ju vändas även om hon fortfarande får plats i den bakåtvända. Då är problemet att bältesstolarna är från så hög vikt att hon inte kommer att nå den vikten på många år till. Därför vill vi ha en vändbar stol för då kommer hon kunna vändas lite tidigare i alla fall.

  • LickMeUp
    Lalalong skrev 2008-06-21 22:54:01 följande:
    LickMeUpJa jag läste det också. Blir faktiskt riktigt sur på tjejen i affären där vi var och kollade. För vi ville gärna ha en stol som vi kan ha både bakåt och frammåt och var mycket sugna på Zenton. Men nej, det kunde man inte sa hon *grrrr*Har faktiskt aldrig hör det att det skulle vara mindre säkert med en sån stol men det stämmer kanske. Desvärre har vi det motsatta problemet mot vad du har och det är att vår dotter är ganska liten. Även om hon då kan sitta bakåtvänd gott och väl till 4 års ålder och kanske längre så känns det ju som att någon gång ska hon ju vändas även om hon fortfarande får plats i den bakåtvända. Då är problemet att bältesstolarna är från så hög vikt att hon inte kommer att nå den vikten på många år till. Därför vill vi ha en vändbar stol för då kommer hon kunna vändas lite tidigare i alla fall.
    ja det förstår ja att du blir sur då.
    va köpte ni för nån stol istället?
    han hade en akta cosmic innan och den växte han ur på längden, eller snarare så stog huvudet i framrutan, inte så säkert. men brion i framsätet så kom han närmare sätet eftersom stolen inte är lika hög som cosmicen.

    kanske skulle testa att vända och se, han lär väl bli förbannad för att han får sitta bak visserligen.
    ska lägga in ett kort från idag...
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • LickMeUp

    nu sitter han visseligen lite fram med huvudet, men det ger ju ändå en liten hint om storleken


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Lalalong

    LickMeUp
    Ingen faktiskt
    Nä det är så att vi har en stol, Aktagraco cosmic XTP. Men vi har två bilar och det är ett bök att hålla på att byta stol hela tiden. Speciellt när en av oss lämnar på förskolan och den andra hämtar. Så vi ville ha en till. Vi var väldigt sugen på en Zento som sagt och eftersom det inte gick och de inte hade något större utbud i den affären vi var så valde vi att vänta lite.
    Vi är inte speciellt nöjda med cosmicen eftersom Klara sitter och hänger med hela överkroppen när hon sover. Det ser verkligen inte bekvämt ut!! Hjälper inte heller att snurra på den där så rumpan åker upp (har du en sån så vet du nog vad jag menar ) hon sitter nästan mer illa då!! I vår gamla volvo som är lite rymligare än våra andra bilar (konstigt att ju nyare bilarna är desto trängre!) kan v klacken nedanför sätet och då blir det lite bättre men absolut inte bra.
    Sen om det är fel på stolen eller vår dotters sovteknik det vet jag inte .
    Men men, vi har i alla fall inte råd att köpa två nya stolar... en ny blir det väl dock så småningom och det lutar stort åt Zento.
    Söt bild!! Ja nu ser jag att han väldigt snart vuxit ur den... jag fick för mig att ghn hade 5 cm kvar innan han nådde över kanten alls... men det gör han ju redan! Så nu fattar jag att du menar att den kritiska punkten med öronen över kanten!!
    Lycka till med vändningen!!

  • LickMeUp

    vår lille kille fick ta cosmicen, men han sitter faktiskt väldigt bra, gillar huvudstödet som är till den, som inte finns på zento, så storebror dippar med med huvudet än lillebror.

    men... om han har vuxit ur den på längden bakåtvänd, då är den vl urvuxen framåtvänd med? eller hur är det eg?

    sen om ja skulle vända om på stolen, hamnar då inte bältet lite konstigt? känns lite som att det skule skava väldigt på halsen. på bältesstolar med ryggstöd, finns det ju hållare till bältet för att det ska va på plats. hmm... ja vi får fram med instruktionsbladet och kolla


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • challan82
    LickMeUp skrev 2008-06-21 22:59:27 följande:
    nu sitter han visseligen lite fram med huvudet, men det ger ju ändå en liten hint om storleken
    han ser ju ut att va för stor för stolen....
  • LickMeUp
    challan82 skrev 2008-06-22 10:36:03 följande:
    han ser ju ut att va för stor för stolen....
    när öronen når kanten är han det, vilket de inte gör ännu
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Finesse

    enligt ntf är det bättre med en bälteskudde än att vända stolen framåt.. trots den är godkänd för det..

Svar på tråden Sitta framåtvänd i Brio Zento...