• Bya

"Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)

Hej!!!!
    Här tänkte jag starta en tråd om små enkla "husmorstips" som jag och säkert många andra kan få nytta av..... Har du några små knep så dela gärna med dig av det här om du vill!!! Det kan handla om ALLT mellan himmel och jord

• Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)
  • Bya
    SpecialK skrev 2008-07-03 15:11:51 följande:
    Jag älskar den boken!! Blev riktigt inspirerad!
    jag med... Har inte kommit så långt, men vilken effektiv bok...
  • Michisen
    frecklefart90 skrev 2008-07-03 17:23:45 följande:
    Ja det är ju betydligt smartare.. men dom är väl snåla på jobbet som vanligt. Trodde jag skulle dö när han tog av skorna för nån dag sen.
    Har ni nån stöveltork eller liknande hemma? När de varit i frysen över natten så se till att skorna blir rejält genomtorra med hjälp av stöveltorken i så fall, det är som sagt var fukten som gör att det stinker...
    Scholl skospray kan hjälpa till att dräpa bakterier och odör också, när skorna torkat - finns på Maxi, finns säkert lite överallt. :)
  • frecklefart90

Nej tyvärr men får väl ta och lägga dom nånstans där dom får torka ifred.
    Får ta och köpa spray nu.

• Lilith74

Man kan hälla bikarbonat i illaluktande skor som en nödlösning. Låter man skorna stå över natten och knackar ut bikarbonaten sedan så luktar de okej i flera dagar.

• frecklefart90
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:51:06 följande:
    Man kan hälla bikarbonat i illaluktande skor som en nödlösning. Låter man skorna stå över natten och knackar ut bikarbonaten sedan så luktar de okej i flera dagar.
    Aha ska prova det med
    tack
  • MariaN

jag såg på tv att om man ska göra bananskivor och inte vill att det blir bruna så ska man skära med en plastkniv.. har inte provat men det skulle ju kunna funka..

• mmammamm
    Svar på #80
    Hitta hälst myrornas bo eller den vägen de tar sig in, ströa på med kanel.
  • Lizard

ättika eller ättisksprit funkar på förvånansvärt många fläckar, kan vara värt att prova på te intvättat blod, annars funkar oxalsyra (den i rabarber men den är svårare att få tag på)på intvättade blodfläckar.

ättiksprit funkar även mot överstrykningspenna-fläckar! Faktiskt så bra att jag numera använder överstrykningspenna (ni vet såna där rosa och gula osv) när jag syr för att markera på väldigt mönstrade tyger.

Som vanligt: testa på ett litet område så att behandlingen inte bleker tyget!

• mandrarinen

Har upptäckt ungefär detsamma. Våtservetter är otroligt bra på riktigt skitiga saker. Hade blivit riktigt nervös om jag inte vetat att de våtservetter jag har är bland de bästa ur allergi och miljösynpunkt. Tror det var naturvårdsföreningen som undersökt men kommer inte ihåg nu... råkar dessutom vara de billigaste (!) våtsevetterna jag hittat. Bäst och billigast (kommer inte ihåg vilka de andra som var bäst var för sorter men vet att de var dyra). Använder Gunrys mjuk och skön (finns på dollarstore och ÖB)

Smultron ett skrev 2008-06-27 12:43:21 följande:

marika o Oliver skrev 2008-06-24 15:20:21 följande:
    våtservetter är bra till mycket, verkar vara rena supermedlet i dem. Jag brukar tvätta bordet med dem på mcdonalds, och fan mycket smuts de tar upp! Även om personalen redan tvättat med medel och trasa.brukar även använda dem i armhålorna om det skulle vara akut illalukt där.putsa fönstrena va inte så bra dock blir som en hinna på rutan, heheär ju åxå bra att ha även när man inte har barn.Min pappa köper sånna där små en-förpackade tvättvåtservetter, och det är ju jättedyrt. bättre ha ett paket våtserveter (baby)Åh just!!! Jag brukar sanera klotter med dem när jag är på stan! Haha. en liten hobby jag har. Men vete fan om jag vågar använda dem i rumpan på mitt barn med så starkt rengöringsmedel, som tom tar bort klotter från väggar.
  • mandrarinen

Kanonbra tråd! Har också Rensa i röran - underbar bok!!!

Så ett litet tips:

Häll olja i pastavattnet så kokar det inte över. Fungerar konstigt nog.. :)

Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)