Vita prickar på osten - mögel?
Vi får ibland vita små prickar på osten. Är det någon som vet om det är mögel? Om inte, vad är det annars?
Vi får ibland vita små prickar på osten. Är det någon som vet om det är mögel? Om inte, vad är det annars?
Om det är en lagrad ost kan det vara salter som fäller ut. inget farligt isåfall.
kan ju vara mögel också, men det ser ju mer "lurvigt" ut...
Jaha. Men det är oftast hushållsost vi har hemma som det blir vita prickar på. Lurvigt är det inte...
Är det hushållsost, så lär det inte vara salt som fällts ut, så smaklös som den osten är. Det är nog början på mögel, men går lätt att ta bort med några extra tag med osthyveln. Om det är fuktigt i plasten så kan det bildas på nån dag bara.
Men hur gammal är osten då*?
Vita prickar är saltkristaller inget annat - även på hushållsost. Känner du dig osäker så kan du hyvla bort några skivor. Ost möglar nämligen utifrån och in!
Nähä inte alls. :)
Helt olagrade ostar kommer det nästan aldrig saltkristaller ifrån ju. Däremot har jag hittat små vita mögelprickar (ja, jag vet skillnaden )Ganska ofta, men det är ju inget farligt bara man hyvlar bort dem.
Haha....
Jag lovar jag ser skillnad på mögel å saltkristaller.
I TS fall kan man ju bara spekulera eftersom ingen av oss sett ostfan. Jag tippar på lite ytmögel.
Kära ts, kan du inte låta ostrackarn ligga ett tag så vi får veta vad som händer med prickarna- blir det mögel eller ej- spänningen är olidlig, vem hade rätt, hehe.
Kan vi inte lägga ut osten på direktlänk så att vi kan se möglet/saltet utvecklas IRL?
hahah!! jag tippar på salt! även om osten inte är så jättelagrad från början så blir den ju det hemma i kylen om inte annat... har aldrig sett vitt mögel på ost, alltid grönt fjunigt... men men..