• Mara

Vita prickar på osten - mögel?

Vi får ibland vita små prickar på osten. Är det någon som vet om det är mögel? Om inte, vad är det annars?

• Svar på tråden Vita prickar på osten - mögel?
  • nikolin

Om det är en lagrad ost kan det vara salter som fäller ut. inget farligt isåfall.

kan ju vara mögel också, men det ser ju mer "lurvigt" ut...

• Mara

Jaha. Men det är oftast hushållsost vi har hemma som det blir vita prickar på. Lurvigt är det inte...

• Majora
    Mara skrev 2008-06-21 23:19:22 följande:
    Jaha. Men det är oftast hushållsost vi har hemma som det blir vita prickar på. Lurvigt är det inte...
    Saltkorn då finns ofta där vid inköpet redan
  • Mara
    Majora skrev 2008-06-21 23:29:11 följande:
    Saltkorn då finns ofta där vid inköpet redan
    Okej, så då kan vi lugnt smaska i oss osten då? Utan att ta bort prickarna till och med?
  • Queen70

Är det hushållsost, så lär det inte vara salt som fällts ut, så smaklös som den osten är. Det är nog början på mögel, men går lätt att ta bort med några extra tag med osthyveln. Om det är fuktigt i plasten så kan det bildas på nån dag bara.

• iacata

Men hur gammal är osten då*?

• Fidget

Vita prickar är saltkristaller inget annat - även på hushållsost. Känner du dig osäker så kan du hyvla bort några skivor. Ost möglar nämligen utifrån och in!

• Queen70

Nähä inte alls. :)
    Helt olagrade ostar kommer det nästan aldrig saltkristaller ifrån ju. Däremot har jag hittat små vita mögelprickar (ja, jag vet skillnaden )Ganska ofta, men det är ju inget farligt bara man hyvlar bort dem.

Fidget skrev 2008-06-22 01:25:59 följande:
    Vita prickar är saltkristaller inget annat - även på hushållsost. Känner du dig osäker så kan du hyvla bort några skivor. Ost möglar nämligen utifrån och in!
  • Fidget
    Queen70 skrev 2008-06-22 01:28:45 följande:
    Nähä inte alls. :)Helt olagrade ostar kommer det nästan aldrig saltkristaller ifrån ju. Däremot har jag hittat små vita mögelprickar (ja, jag vet skillnaden )Ganska ofta, men det är ju inget farligt bara man hyvlar bort dem.
    Du kan gärna ge mig en kurs eftersom jag jobbat med ost hela mitt liv - vore ju intressant att lära sig något nytt!

Jag är rätt säker på att TS ser skillnad på mögel och i detta fallet salt. Och du vet väl att även Huhållsost är lagrad, eller?
  • Fidget
    Fidget skrev 2008-06-22 01:35:44 följande:
    Du kan gärna ge mig en kurs eftersom jag jobbat med ost hela mitt liv - vore ju intressant att lära sig något nytt!Jag är rätt säker på att TS ser skillnad på mögel och i detta fallet salt. Och du vet väl att även Huhållsost är lagrad, eller?
    Guuud vad jag överdriver - jag har inte alls jobbat med ost i hela mitt liv. Har jobbat med ost i typ 10 år, men gör det inte sedan 5 år tillbaka
  • Queen70

Haha....

Fidget skrev 2008-06-22 01:43:03 följande:
    Guuud vad jag överdriver - jag har inte alls jobbat med ost i hela mitt liv. Har jobbat med ost i typ 10 år, men gör det inte sedan 5 år tillbaka
  • Queen70

Jag lovar jag ser skillnad på mögel å saltkristaller.
    I TS fall kan man ju bara spekulera eftersom ingen av oss sett ostfan. Jag tippar på lite ytmögel.

Fidget skrev 2008-06-22 01:35:44 följande:
    Du kan gärna ge mig en kurs eftersom jag jobbat med ost hela mitt liv - vore ju intressant att lära sig något nytt!Jag är rätt säker på att TS ser skillnad på mögel och i detta fallet salt. Och du vet väl att även Huhållsost är lagrad, eller?
  • nikolin

Kära ts, kan du inte låta ostrackarn ligga ett tag så vi får veta vad som händer med prickarna- blir det mögel eller ej- spänningen är olidlig, vem hade rätt, hehe.

• Fidget

Kan vi inte lägga ut osten på direktlänk så att vi kan se möglet/saltet utvecklas IRL?

• Mara
    Fidget skrev 2008-06-22 14:24:42 följande:
    Kan vi inte lägga ut osten på direktlänk så att vi kan se möglet/saltet utvecklas IRL?
    Visst, jag springer och hämtar webbkameran och fixar en länk!
  • flowerLowa

hahah!! jag tippar på salt! även om osten inte är så jättelagrad från början så blir den ju det hemma i kylen om inte annat... har aldrig sett vitt mögel på ost, alltid grönt fjunigt... men men..

(¯`°?.¸♥ Gravid i v.12♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Vita prickar på osten - mögel?