Inlägg från: Fidget |Visa alla inlägg
  • Fidget

Vita prickar på osten - mögel?

Vita prickar är saltkristaller inget annat - även på hushållsost. Känner du dig osäker så kan du hyvla bort några skivor. Ost möglar nämligen utifrån och in!

• Fidget
    Queen70 skrev 2008-06-22 01:28:45 följande:
    Nähä inte alls. :)Helt olagrade ostar kommer det nästan aldrig saltkristaller ifrån ju. Däremot har jag hittat små vita mögelprickar (ja, jag vet skillnaden )Ganska ofta, men det är ju inget farligt bara man hyvlar bort dem.
    Du kan gärna ge mig en kurs eftersom jag jobbat med ost hela mitt liv - vore ju intressant att lära sig något nytt!

Jag är rätt säker på att TS ser skillnad på mögel och i detta fallet salt. Och du vet väl att även Huhållsost är lagrad, eller?
  • Fidget
    Fidget skrev 2008-06-22 01:35:44 följande:
    Du kan gärna ge mig en kurs eftersom jag jobbat med ost hela mitt liv - vore ju intressant att lära sig något nytt!Jag är rätt säker på att TS ser skillnad på mögel och i detta fallet salt. Och du vet väl att även Huhållsost är lagrad, eller?
    Guuud vad jag överdriver - jag har inte alls jobbat med ost i hela mitt liv. Har jobbat med ost i typ 10 år, men gör det inte sedan 5 år tillbaka
  • Fidget

Kan vi inte lägga ut osten på direktlänk så att vi kan se möglet/saltet utvecklas IRL?

Svar på tråden Vita prickar på osten - mögel?