• EmmyLinn

Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???

Vi funderar på att åka dit i jan-feb och undrar hur det är.
    Vi tittar på fritidsresor men är det nån som har nåt bra förslag på hotell med annan resebyrå vore det bra. Barnen kommer var 5 åch ca 1 år när vi åker.

• Svar på tråden Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???
  • mamma är bäst

Jag var där med mina tjejer i januari i år. De var då nästan 3 resp 5 år. Bodde på Blue Star Atlantida i Los Cristianos.

Tycker att det var en myig ort, inte så turistig som grannbyn Las AMericas.

Vi var till Loro Parque, stor djurpark på Norra Teneriffa - superfin park, väl värt pengarna.

Fråga om du vill veta...

• twinstar

Vi var där i april i år med en 6-månaders. Jättebra och väldigt väldigt barnvänligt.

Inte lika turistigt som grannstaden heller.

Inga problem att få mat värmd på restuaranger och alla är glada i barn.

• Fridelida

Jag bor på Teneriffa sedan 2000 och stor trivs. Har två små pojkar, 2 och 21 månader. Tycker att Los Cristianos eller Fañabe är bäst för barn. Ving har ett trevligt hotell i Fañabe nära vattnet och tycker att den stranden är bättre för små barn och Fañabe är ännu lugnare än Los Cristianos och vill man dit så tar det bara 10min med taxi. Loro Parque är ett måste och alla extra barn artiklar så som barnvagnar, babyphones etc finns att hyra. Du får gärna höra av dig om du vill ha svar på fler frågor.

• selmaville

Jag säger som Fridelida att Fañabé är väl värt ett besök. Vi var där med våran dotter när hon var nio månader och bodde på Sunwing Resort (Ving) och nu ska vi dit igen i sommar. Dottern är nu 2 1/2 år och vi har en son på tio månader. Har hyrt barnsäng, matstol och sulky på hotellet. Hade gärna önskat att få en Happy baby-lägenhet men var tyvärr för sent ute med våran bokning. Dessa lägenheter kostar lite mer men är ack så praktiska.
    Det finns hur mycket som helst att göra på Teneriffa så hyrbil är att rekommendera.

• Hanakana

Hej, vi ska åka till Playa de las Americas (Teneriffa).
    Finns det skötrum på toaletterna ute?
    Kostar toalettbesök pengar (euro)?
    Kan vara bra att veta, så man kan spara sina euro-mynt.
    Finns det någon bra matvaruaffär där man kan köpa blöjor?
    Vilket märke är bäst (för nattsömn)?

• Lilith74

Jag kanske är den enda som tycker såhär, men jag tycker att Teneriffa var hemskt. Vi var där två veckor i julas, Los Cristianos. Visst är det bättre än Las Americas, men hu... aldrig mer Teneriffa.

• Hanakana

Oj, nu skräms du... Vi som ska dit nästa vecka.
    Trodde det var ett hyfsat ställe med barnvänliga stränder.
    Nöjeslivet bryr vi oss inte om. Vi ska mest sitta vid
    strandkanten och plaska med vår 2-åring (i solskyddsdräkr, och på eftermiddagen då solen inte är så varm...), gå runt i affärer, äta gott på olika restauranger och liksom bara vara.
    Vi tar dagarna som de kommer, och gör det bästa av semestern.
    ALLT kan väl inte vara hemskt??? (Även fast jag läste att det bara var 20 grader och mulet där, men det är väl inte hela världen, man kan väl doppa fötterna åtminstone i poolen...).

• Lilith74

Hm, du kan ju ha mer tur än vi. Vi ville också plaska med 2-åring i strandkanten. Jag kan inte förklara exakt vad det var som var så hemskt - vissa saker var ju bra. Vi var på ett aqualand i Los Cristianos, det var jättekul och Loro Parque var jättefint. Vi åkte upp på norra kusten och hittade helt egna stränder, en som var som ett akvarium med stora blå och gula fiskar i - inte byggd av människor utan formad naturligt, jättehäftigt.
    Kanske var det mina förväntningar det var fel på - flera stränder gick inte att bada vid etc.
    Jag har rest massor men det var bara min andra charter, den första gick till Tunisien som jag tyckte var UNDERBART på alla sätt, jag trodde att Teneriffa skulle vara mer så. Jag vet ju åas en del som inte gillat Tunisien.

• Fridelida

Teneriffa är inte alls hemskt, jag bor här året runt och trivs hur bra som helst. Stränderna är barnvänliga, det finns ramper och hissar i stort sett över allt och har aldrig råkat ut för att inte vara välkommen på någon restaurang pga barnvagn.

Blöjor är billigast på Mercadona och Dodot är ett bra märke (är som Libero eller Pampers hemma, vet ej vilken, de med fisher price figurer på)

Däremot bör man inte dricka kranvatten (det är inte skadligt men smakar pyton) så det är flaskvatten som gäller vid mat och dryck. Men man kan borsta tänderna i kranvattnet utan problem.

Toaletterna på stranden kostar på vissa ställen.

Det är inte så vanligt med skötbord på toaletterna på restauranger.

• Lilith74

Alla är olika... för OSS var Teneriffa hemskt.

Svar på tråden Tennerife, Los Cristianos, nån som varit där???