• tlw

Mat & bak tråd för äggallergiker

:::::::::::

Ny tråd för oss som vill ha eller som har och vill dela med sig av smarriga äggfria mat & bak recept.

:::::::::::

• Svar på tråden Mat & bak tråd för äggallergiker
  • tlw

Själv har jag inga att komma med just nu men tar gärna emot från er andra

Igår provade jag annanas pajen som fanns med i ägg-tråden och den var toppen!! Lite rinnig blev den dock men tror jag hade i för mycket annanas....

• Emzas

äggtråd?

Hänger på här för dottern är äggallergiker och jag behöver massor med tips o recept.

• Twixie

Lägger in receptet på ananaspajen här

Ananaspaj

Pajdeg
    : 150 gram smör, 1 dl socker, 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver
    Fyllning: 2 dl cremé fraiche, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker, ca 500 gr avrunnen krossad ananas
    Blanda ingredienserna för pajdegen. Tryck ut i form (storlek valfritt, tunnare fyllning - välj form med låga kanter, lite mer fyllning på höjden - "vanlig" kakform). Blanda alla ingredienserna för fyllningen och häll i pajformen. Grädda i 175 grader i ca 40 minuter.
    Servera gärna med lite vanlijglass (äggfri självklart ) eller för vuxna - vispad grädde med skvätt rom i .

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Emzas skrev 2008-06-22 21:46:36 följande:
    äggtråd?Hänger på här för dottern är äggallergiker och jag behöver massor med tips o recept.
    Här är en tråd för äggallergiker där vi delar med oss av tips och idéer och annat som kan vara bra att tänka på som förälder till äggallergiker (eller äggallergiker själva).
  • tlw

Äggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32580439.html

Gjorde en banansockerkaka idag.
    Jätte god med vaniljglass till....

3,5 dl mjöl
    1,5 dl socker
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker
    50g smör/margarin/olja
    2-3 dl mjölk (stod två men behövdes 3...)
    2 mosade bananer

Jag tog bara 1 dl socker för tänkte att bananerna ändå är så söta och det blev bra.

Blanda alla torra ingredienserna och sen det andra.
    I ugn ca 30 min (varmlufts ugn) i 200 grader

• Twixie

Någon som har något enkelt och gott recept på vaniljsås/marsánsås utan ägg i?

• Rigmor Mortis
    Svar på #7
    Mjölk/grädde, socker, vaniljstång (eller -socker), redning. Lite gul karamellfärg om man vill att den ska se ut som "riktig" Marsán.
  • StinaTina
    Sockerkaka utan ägg och mjölk.

3 dl vetemjöl
    2 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    50 g mjölkfritt margarin
    2 dl vatten

Sätt ugnen på175 grader.
    Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält margarinet och häll i vattnet. Häll vätskan i bunken med de torra ingredienserna och rör om väl.
    Häll smeten i en smord, bröad form (1 1/2 liter). Grädda kakan i nedre delen av ugnen, ca 40 minuter. Låt den svalna något i formen och stjälp sedan upp den.

Vill ni göra muffins?
    Blanda ner 1 väl mosad banan i smeten och häll upp i "Amerikanska muffinsformar" (riktigt stora formar med ordentlig stadga i). Blir ca 10 stycken, grädda i nedre delen av ugnen. 
    175 grader i 35 minuter. 
Svar på tråden Mat & bak tråd för äggallergiker