Mat & bak tråd för äggallergiker
:::::::::::
Ny tråd för oss som vill ha eller som har och vill dela med sig av smarriga äggfria mat & bak recept.
Ny tråd för oss som vill ha eller som har och vill dela med sig av smarriga äggfria mat & bak recept.
Supersmarriga muffins: (mjölk- och äggfria)
100 g mjölkfritt margarin
2 tsk bakpulver ersätter 2 ägg
4 msk vatten -"-
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 dl vetemjöl
2 dl havredryck
(det ska alltså totalt vara 4 tsk bakpulver)
Sätt ugnen på 200 grader (varmluft) för små muffins, 175 grader för stora.
Blanda allt torrt för sig och allt blött för sig, margarinet ska smältas. Funkar fint med flytande margarin om man hellre vill ha det.
Blandas, men inte röra för mycket.
Klicka ut i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Prova med provsticka som ska vara torr.
Jag hade i 3/4 dl kokos i smeten och strödde lite kokos på toppen före gräddning. Dessa blev fluffiga och bra.
Någon som har ett gott recept på en äggfri kladdkaka som faktiskt funkar??? Har testat flera, men de bara flyter runt i fett o stelnar inte...
Hejhej!
jag är själv känslig mot ägg, kan äta men blir ibland illamående, eller får ont i magen.
Hursomhelst, så har jag ett ganska bra recept på kladdkaka.
Den blir ju lite kladdigare än vanlig, men jag tycker den funkar och blir god, man kan dock kanske ta bort lite socker, jag tyckte iaf den blev för söt sist.
ÄGGFRI KLADDKAKA!
150 g smör eller margarin
2 msk ljus sirap
3,5 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1,25 dl vatten/mjölk/grädde
Smält smör/margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20 minuter.
Hej ny här
Blev så besviken min son fyller ett år den 2 aug vi ska ha kalas nästa vecka ville så gärna beställa en tårta med hans bild på som några bageri gör här i kalmar men de vägrar göra den äggfi hänvisa till napoliontårtan men det är ju ingen barntårta.
Någon som har några ideer vill ju att han ska kunna äta det.Några goda enkla recept på kakor även barn äter?
Vore väldigt tacksam över recept hjälp är inte insatt i bakning än utan ägg
Tack på förhand
Martina: Har inboxat dig lite.
Vad gäller kakor så är det ju som imsel skriver. Många kakor har inte ägg i sig.
Vill du köpa färdiga finns det massor. Vi måste undvika mjölk med, så de vi köper är Jättens chokladrån, Bragokakor, delicatobollar. Alla barn gillar brago!!