• Indiansommar

Nackspärr, vad göra??

Jag har fått nackspärr!!! Vad ska jag göra åt det?? Finns hjälp och få??? Kan inte vrida på huvudet åt något håll och håller på att bli tokig!!!!

• Svar på tråden Nackspärr, vad göra??
  • Poloc
    Svar på #18
    Einstein skrev 2008-06-22 23:23:46 följande:
    Vet du om paraflex är starka för magen? Jag funderar nämligen på att be min läkare skriva ut dem till mig. Fast jag tror att mina spänningar har sin rot i min krånglande mage!
    Alla läkemedel kan man slå upp i www.fass.se :
    "Biverkningar
    Vanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Trötthet och yrsel.
    Mindre vanliga: Mag-tarmbesvär såsom halsbränna, illamående, diarré.
    Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Gulsot, allergiska reaktioner (t ex hudutslag)."

(OT ... Har du besvär med magen så låter det mkt vettigt att prioritera detta. Vanliga besvär är att man är mer eller mindre känslig för gluten eller mjölk (testa att utesluta en-ett par veckor). Probiotika hjälper till att balansera bakteriefloran i mage-tarm.)
  • MissPearl

När jag har nackspärr duschar jag vamt över nacken och masserar försiktigt, håller varmt med handduk och undviker att sitta i drag. Brukar ge med sig inom en vecka eller två.
    Doktorn kan inte göra så mycket

• MissPearl
    MissPearl skrev 2008-06-22 23:38:07 följande:
    När jag har nackspärr duschar jag vamt över nacken och masserar försiktigt, håller varmt med handduk och undviker att sitta i drag. Brukar ge med sig inom en vecka eller två.Doktorn kan inte göra så mycket
    Duschar VARMT ska det stå!
  • Poloc

Synd att flera har negativ erfarenhet av naprapatbehandling, men det går inte att 'dissa' en hel yrkeskår pga dessa exempel. Kiropraktorer, naprapater och osteopater jobbar som sagt med samma grundtekniker, så skillnaderna upplever jag är störst på individnivå. (beroende på hur respektive terapeut gillar att jobba, erfarenhet, vidareutbildningar, osv)

Sjukgymnaster kan läsa en påbyggnadsutbildning i OMT (ortopedisk manuell terapi) - sannolikt har sjukgymnasten som nämns ovan gjort det, eftersom han jobbade med manipulationer. Ännu ett exempel på hur terapeuter inom samma yrke kan behärska olika kompetenser (det är ju inte alla sjukgymn som har dessa extrakunskaper).

• Wilowa
    Poloc skrev 2008-06-22 23:36:35 följande:
    Svar på #18Alla läkemedel kan man slå upp i www.fass.se :"BiverkningarVanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Trötthet och yrsel.Mindre vanliga: Mag-tarmbesvär såsom halsbränna, illamående, diarré.Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Gulsot, allergiska reaktioner (t ex hudutslag)."(OT ... Har du besvär med magen så låter det mkt vettigt att prioritera detta. Vanliga besvär är att man är mer eller mindre känslig för gluten eller mjölk (testa att utesluta en-ett par veckor). Probiotika hjälper till att balansera bakteriefloran i mage-tarm.)
    Jag vet att man kan kolla upp dem i FASS, men jag slapp ju nu när du gjorde det! Sedan är det inte säkert att det stämmer helt det som står där ändå.

Förlåt nu blir jag lite ot...
    Jag kan tipsa er som har kroniska besvär med spänningar i kroppen, testa Omperazol eller liknande preparat och se om ni också blir hjälpta av det. Jag hade ångest och yrsel som släppte efter en tablett! Det var en ren slump att jag kom på det! min läkare tyckte att jag skulle kombinera panodil och Magnecyl så det gjorde jag. Fast jag blev bara sämre och sämre och när jag var som värst så skulle jag ta en promenad för det brukade hjälpa. Fast då höll jag på att spy flera gånger, så efter kontakt med sjukvårdupplysningen så åkte maken och köpte Omperazol åt mig. Jag trodde at tde tabletterna bara skulle ta bort illamåndet, men det tog mindre än en timme så försvann oron och ångesten med! När jag började med tabletterna så måsdde jag verkligen skit, två dagar efteråt så åkte jag på kurs och det hade jag absolut inte klarat utan medicinen!
  • Wilowa
    Poloc skrev 2008-06-22 23:43:06 följande:
    Synd att flera har negativ erfarenhet av naprapatbehandling, men det går inte att 'dissa' en hel yrkeskår pga dessa exempel. Kiropraktorer, naprapater och osteopater jobbar som sagt med samma grundtekniker, så skillnaderna upplever jag är störst på individnivå. (beroende på hur respektive terapeut gillar att jobba, erfarenhet, vidareutbildningar, osv)Sjukgymnaster kan läsa en påbyggnadsutbildning i OMT (ortopedisk manuell terapi) - sannolikt har sjukgymnasten som nämns ovan gjort det, eftersom han jobbade med manipulationer. Ännu ett exempel på hur terapeuter inom samma yrke kan behärska olika kompetenser (det är ju inte alla sjukgymn som har dessa extrakunskaper).
    Fast den behandling som jag fick hos naprapaten skillde sig mycket från den jag fått hos kiropraktorn. naprapaten mer eller mindre misshandlade mig! Jag hade flera jätteömma punkter på ryggen efteråt. Det gjorde säkert nytta, men jag ahr fått större effekt hos kiropraktorn och med betydligt mindre smärta efteråt.
  • BROCCOLLI
    Poloc skrev 2008-06-22 23:43:06 följande:
    Synd att flera har negativ erfarenhet av naprapatbehandling, men det går inte att 'dissa' en hel yrkeskår pga dessa exempel. Kiropraktorer, naprapater och osteopater jobbar som sagt med samma grundtekniker, så skillnaderna upplever jag är störst på individnivå. (beroende på hur respektive terapeut gillar att jobba, erfarenhet, vidareutbildningar, osv)Sjukgymnaster kan läsa en påbyggnadsutbildning i OMT (ortopedisk manuell terapi) - sannolikt har sjukgymnasten som nämns ovan gjort det, eftersom han jobbade med manipulationer. Ännu ett exempel på hur terapeuter inom samma yrke kan behärska olika kompetenser (det är ju inte alla sjukgymn som har dessa extrakunskaper).
    Då hade jag en himla tur känner jag, som råkade få komma till en expert ! Tur att det onda kom när det gjorde då, annars hade jag ju bara gått och väntat på att det skulle rättat till sig. Allt drabbar en när man blivit 30 + 1 år... Min man går regelbundet till en kiropraktor för att knakas rätt, men det är kostar ju förstås lite mer. Jag fick VIP-behandling för en hundring, haha !
  • AJB

Jag har kunnat lösa mina nackspärrar med att lägga värme på, typ vetekudde eller kan man värma handukar över en gryta med hett vatten och lägga på. Har man sedan lite linement så är det inte fel.

• Poloc
    Svar på #27
    Einstein skrev 2008-06-22 23:47:12 följande:
    Fast den behandling som jag fick hos naprapaten skillde sig mycket från den jag fått hos kiropraktorn.
    Ja det är din erfarenhet av enskilda terapeuter.
    Men det vore felaktigt att dra slutsatsen att just den här enskilda naprapaten resp kiropraktorn är representativ för hela sin yrkeskår. (jag utgår från att du inte provat behandlingar från flera hundra naprapater & kiropraktorer, vilket skulle ge ett skapligt underlag för att börja dra dylika slutsatser...)

Inom varje yrkeskår som jobbar med manuell behandling hittar man hela skalan från mjuk, inkännande behandling till tuff, sportig dito. Garanterat. Sedan är knepet att hitta terapeuter vars stil passar ihop med mina preferenser.
  • TigerLinn

TS...

några tips.. om du inte har en s.k vetkudde som man kan värma i micron så skaffa en så snart du har möjlighet alltid bra att ha hemma.

annars ett alternativ till vete kudde är om du tex tar en tub socka och fyller ris i den coh värmer i micron... lite oliak med tiden men testa 2-4 minuter beroende på stl på sockann eller vad du väljer arr fylla ris i..

lycka till

• erkiperki

Jag rekomenderar helt klart att gå till en läkare! Förstår inte varför alla vill skicka iväg dig till diverse naprapater och liknande innan du har provat den vanliga sjukvården. Läkaren kan ge dig rätt medicin och remiss till en sjukgymnast som kan ge dig övningar att göra. Jag har gått den vägen när jag har haft nackspärr (har sträckt nacken när jag har gjort olika rörelser) har fått komma till både läkare och sjukgymnast nästan direkt. Det här har funkat alldeles utmärkt för mig. Det skadar ju inte heller att få sånt här dokumenterat i journalen för framtiden.

• Wilowa
    erkiperki skrev 2008-06-23 00:21:45 följande:
    Jag rekomenderar helt klart att gå till en läkare! Förstår inte varför alla vill skicka iväg dig till diverse naprapater och liknande innan du har provat den vanliga sjukvården. Läkaren kan ge dig rätt medicin och remiss till en sjukgymnast som kan ge dig övningar att göra. Jag har gått den vägen när jag har haft nackspärr (har sträckt nacken när jag har gjort olika rörelser) har fått komma till både läkare och sjukgymnast nästan direkt. Det här har funkat alldeles utmärkt för mig. Det skadar ju inte heller att få sånt här dokumenterat i journalen för framtiden.
    Det dokumentera väl i kiropraktorns journal med! Sjukgymnast kan jag slå ett slag för, men inte läkare! De har inte den kunskapen som en sjukgymnast eller kiropraktor har. en gång när jag var hos kiropraltorn så var det en läkare där på studiebesök och hon blev förvånad kan jag säga! Det skrattar kiropraktorn forfarande åt! ja han skrattar på ett just sätt och det gör jag med! Det var för komiskt, hon blev mållös!
  • Poloc
    Svar på #33
    Jag rekomenderar helt klart att gå till en läkare! Förstår inte varför alla vill skicka iväg dig till diverse naprapater och liknande innan du har provat den vanliga sjukvården.
    Du verkar haft tur, erkiperki. Det är tyvärr långt ifrån självklart att man träffar på "rätt" läkare, samt får remiss till en bra sjukgymnast + att det går snabbt dessutom. (sjukgymn kan man ju fö gå till själv, utan remiss; kostar inget extra)

Alla kiropraktorer och naprapater i Sverige är legitimerade, dvs de ses som vårdgivare och granskas av Socialstyrelsen precis som all annan personal som hör till den "vanliga sjukvården". Deras kunskaper i just manuell behandling är Mycket större än en sjukgymnasts, om man jämför grundutbildningar.

Varför äta mediciner, som belastar lever och njurar, ifall kroppen kan lösa problemet själv (ev med hjälp av behandling som inte innebär någon kemisk belastning) ?

Detta är iaf min filosofi. Jag dissar inte skolmedicinen; den behövs också. Tror på en kombination av skol- och komplementärmedicin.
  • Indiansommar
    Anledningen till att jag dissar vanlig sjukvård när det gäller nackspärr, ryggskott mm är att dom inte kan hjälpa till här. Man blir borta från jobbet 2-3 veckor och med hjälp av en kiropraktor som jag för övrigt har varit hos idag, kan jag jobba redan i morgon!!! "Vanlig" sjukvård är toppen annars, men inte när det gäller sådana här grejer! Tycker i alla fall jag!
  • Wilowa
    Indiansommar skrev 2008-06-23 12:43:15 följande:
    Anledningen till att jag dissar vanlig sjukvård när det gäller nackspärr, ryggskott mm är att dom inte kan hjälpa till här. Man blir borta från jobbet 2-3 veckor och med hjälp av en kiropraktor som jag för övrigt har varit hos idag, kan jag jobba redan i morgon!!! "Vanlig" sjukvård är toppen annars, men inte när det gäller sådana här grejer! Tycker i alla fall jag!
    Det hjälpte alltså?
  • Indiansommar

Ja, jag är mycket bättre redan! Tyvärr så har jag inte sovit så bra i natt och jag är inte 100% bra, men mycket mycket bättre! Blir hemma idag och ev i morgon från jobbet. Har ett fysiskt arbete där jag jobbar med armarna ovanför axlarna mycket och jag tror att det är att fresta på för mycket att jobba redan idag.

• Poloc

Skönt att du fick bra resultat av behandlingen. Jag tycker du gör helt rätt som tar det lugnt tills känningarna släppt helt, annars är ju risken stor att du får tillbaka skräpet som du själv konstaterade.

• Indiansommar

Ja det var perfekt hjälp! Nu kan jag vrida huvudet till höger och vänster!! Fortfarande besvär när jag ska ta huvudet bak eller fram, men det släpper väl om någon dag. Känner mig fortfarande lite svullen i nacken.

Svar på tråden Nackspärr, vad göra??