• Indiansommar

Nackspärr, vad göra??

Jag har fått nackspärr!!! Vad ska jag göra åt det?? Finns hjälp och få??? Kan inte vrida på huvudet åt något håll och håller på att bli tokig!!!!

• Svar på tråden Nackspärr, vad göra??
  • babyassistans

hej där,

ibland får man så ont att man kan behöva en starkare smärtstillande. Paraflex är en medicin som funkar otroligt bra på nackspärr. den gör så att musklerna som är försatt i spänt läge slappnar av!!Gå till din vårdcentral!

• non compos mentis

Jag menar bara att det inte går att visa i vetenskapliga undersökningar att det skulle förkorta sjukdomsförloppet. Men det verkar lindra för stunden och det kan ju vara skönt. Jag har dock inte undersökt saken själv, som du förstår
    Däremot har jag provat naprapat och mig hjälpte det inte alls, men det var skönt med den elektriska massagen.

Indiansommar skrev 2008-06-22 23:03:49 följande:
    Hur menar du? När jag har varit hos honom när jag haft ryggskott så har jag blivit mycket bättre genast och kunnat jobba en dag eller två senare?? Andra på jobbet som inte gått har varit sjukskrivna i 3 veckor...Menar du att det inte skulle hjälpa att gå till kotknackaren?
  • Indiansommar
    non compos mentis skrev 2008-06-22 23:15:34 följande:
    Ok!
    Naprapat har jag testat en gång också, och det var "skit" men kotknackar är super bra!!!
  • Poloc
    Svar på #8
    Indiansommar skrev 2008-06-22 23:03:49 följande:
    Menar du att det inte skulle hjälpa att gå till kotknackaren?
    Ncm skrev bara en hänvisning till "vetenskapliga" bevis.
    Fast att sådana delvis saknas beror ju mest på att det gjorts väldigt få studier om detta i Sverige.
    (Vi som är vana vid att gå på behandling behöver dock i allmänhet inga studier som bevis - den egna erfarenheten räcker.)

Det börjar dock dyka upp studier även på detta område. Ett exempel är en från förra året, från Karolinska Institutet, där personer med rygg-/nackont behandlades med eller utan naprapatbehandling (naprapater använder samma & liknande tekniker som kiropraktorer och osteopater). Resultaten blev avsevärt bättre för gruppen som fått behandling av naprapat.
    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&d=130&a=32716
  • Indiansommar

Har letat i medicinskåpet och hittat
    panodil
    panocod (starkare form av panodil)
    pronaxen (för inflamationer)
    tradolan

Är det något av detta som kan funka???

• Wilowa
    Indiansommar skrev 2008-06-22 23:17:24 följande:
    k!Naprapat har jag testat en gång också, och det var "skit" men kotknackar är super bra!!!
    Kan bara hålla med!

En gång var jag till min läkare i 1½ timme för att jag hade yrsel. han kunde trots alla möjliga undersökningar inte hitta något fel på mig. jag gick till min kiropraktor istället och då var jag diagnostiserad och fbehandlad påca 10 minuter! Fast det blev ju dock några återbesök då.
  • BROCCOLLI

Lustigt, så hade jag för en vecka sen, fast kunde vrida huvudet åt höger bara och så gick smärtan ända ner i ryggen och gjorde även så det värkte utåt i armen. Det började i söndags morse men gick ändå iväg och jobbade, och nu i torsdags var jag hos en sjukgymnast på vc då jag hade en remiss dit pga en olycka i lekparken för ett tag sen (en inflammation i menisken visar det sig). Iaf så nämnde jag om min rygg och nacke för honom och då frågade han om jag ville han skulle titta på det också, och självklart fick han det! Han böjde på mig och gud vet allt, och visste precis vart jag hade ont, så han knakade rätt både nacken och ryggen, gud så det knakade . Nu har jag bara en jäkla träningsvärk efter det och övningarna jag gör men är sååå tacksam att han fick bort det, själv trodde jag att det hörde till min lilla förkylning. Jag visste inte ens att en sjukgymnast kan sånt, men en del kanske har lite extra kunskaper! Det värsta var bara att stå i underkläder framför en 40-årig manlig sjukgymnast (lika gammal som min man), jag börjar nog bli gammal, haha . Köpte sedan Ibumetin!

• Wilowa
    babyassistans skrev 2008-06-22 23:14:01 följande:
    hej där,ibland får man så ont att man kan behöva en starkare smärtstillande. Paraflex är en medicin som funkar otroligt bra på nackspärr. den gör så att musklerna som är försatt i spänt läge slappnar av!!Gå till din vårdcentral!
    Vet du om paraflex är starka för magen? Jag funderar nämligen på att be min läkare skriva ut dem till mig. Fast jag tror att mina spänningar har sin rot i min krånglande mage!
  • Poloc
    Svar på #15
    Indiansommar skrev 2008-06-22 23:18:28 följande:
    Har letat i medicinskåpet och hittatpanodilpanocod (starkare form av panodil)pronaxen (för inflamationer)tradolanÄr det något av detta som kan funka???
    Börja med det som är 'snällast' mot kroppen, dvs panodil, skulle jag säga. Förhoppningsvis räcker det mot smärtan, och då är det onödigt att ta starkare grejor (som innebär större belastning på kroppen).
  • Fru U

Naprapaten lindrade i alla fall min nackspärr. Ja, jag hade fortfarande ont men jag kunde röra huvudet i alla fall efter besöket

Svar på tråden Nackspärr, vad göra??