• HimlaMilla

    Tråden för oss med IBS, del 7

    Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

    Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

    1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

    IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

    Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

    Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

    Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

    Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

    OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

    Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

  • Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • 68an
    S0YA skrev 2008-06-30 23:38:37 följande:
    nämen hej.blev lite glad när jag av en slump hittade den här tråden.Har inte haft besvär på jättelänge tills jag blev gravid och min svåger dog hastigt. Nu är det väl lite bättre men det kommer och går. Är det vanligt att få kramper och attacker på nätterna som jag får?kram
    Mina krampanfall träder in när som helst på dygnet. Det är nog tufft att få dom på dan men att vakna av det mitt i natten är ännu jävligare om det nu kan bli jävligare.

    Beklagar svågern!
  • S0YA
    68an skrev 2008-07-01 00:24:14 följande:
    Mina krampanfall träder in när som helst på dygnet. Det är nog tufft att få dom på dan men att vakna av det mitt i natten är ännu jävligare om det nu kan bli jävligare.Beklagar svågern!
    Tack så mycket :S

    Jag har nästan alltid fått mina värsta kramper på nätterna och är tvungen att sitta på toa tills tarmen är helt tom. Rätt jobbigt då man redan är skittrött som gravid. Idag fick jag en ny attack fast på kvällen. Skönt att "få det gjort" innan man somnat liksom :P
  • S0YA
    Vroooooom skrev 2008-06-30 23:45:42 följande:
    Välkommen till tråden Nej, det är inte vanligt att man har besvär på nätterna men det finns en del utav oss som har det.
    Tack så mycket!
  • Vroooooom
    S0YA skrev 2008-07-01 23:20:46 följande:
    Tack så mycket :SJag har nästan alltid fått mina värsta kramper på nätterna och är tvungen att sitta på toa tills tarmen är helt tom. Rätt jobbigt då man redan är skittrött som gravid. Idag fick jag en ny attack fast på kvällen. Skönt att "få det gjort" innan man somnat liksom :P
    De första åren av min IBS så hade jag så. Då var det alltid nätterna som jag blev sjuk på.
    Nu har min IBS förändrats en hel del och det är bara under de värsta perioderna som jag blir sjuk på nätterna nu.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • S0YA
    Vroooooom skrev 2008-07-01 23:23:35 följande:
    De första åren av min IBS så hade jag så. Då var det alltid nätterna som jag blev sjuk på.Nu har min IBS förändrats en hel del och det är bara under de värsta perioderna som jag blir sjuk på nätterna nu.
    Skönt att du får sova ostört av det iaf. Jag har haft mitt i ungefär 6-7 år men har mer eller mindre varit besvärsfri långa perioder. Nu när jag fick "tillbaka" det var det som en chock, man förtränger ju hur jobbigt det var/är.

    Ska åka tåg i 6 timmar imorgon så jag hoppas magen är snäll mot mig.
  • Miss Pinky

    Hej alla gamla som nya IBS:are!

    Känns lite positivt att höra att man kan vara besvärsfri i flera år, jag har som bäst några veckor åt gången då jag inte märker av magen. Jag har haft väldigt mycket diarréer under sista veckorna vilket är lite ovanligt för mig eftersom jag är mer åt förstoppningshållet. Inte så kul, börjar ha ont i ändalyktan. Men det är också förståeligt att magen blir orolig, livet är superstressigt och så har jag ätit ett par glassar som kanske inte är så lämpligt pga min laktosintolerans.

    Jag har nog aldrig haft besvär av magen på natten, mina symptom är som tydligast mitt på dagen. Men det där är samtidigt väldigt individuellt, den här sjukdomen yttrar sig ju olika hos olika personer.

    pearly -- får jag fråga hur dina njurbesvär hänger ihop med IBS? Det var nåt nytt för mig, vad får du för symptom då? Du behöver inte svara här om du inte vill, jag är bara nyfiken av mig

  • Anonym (sara)

    Hej allihopa!
    Jag måste få fråga en sak. När jag har mina kramper så sitter de långt ner till höger. De på vc sa till mig att man bara har ont i mitten vid magen när man har IBS. Och alltid när det gör nt så måste man springa på toa.
    JAg har ont långt nertill höger, och jag måste inte alls springa på toa varje gång.

    Är det min vc som är knäpp, eller har jag missat något?

  • Vroooooom
    Anonym (sara) skrev 2008-07-03 10:59:54 följande:
    Hej allihopa!Jag måste få fråga en sak. När jag har mina kramper så sitter de långt ner till höger. De på vc sa till mig att man bara har ont i mitten vid magen när man har IBS. Och alltid när det gör nt så måste man springa på toa. JAg har ont långt nertill höger, och jag måste inte alls springa på toa varje gång. Är det min vc som är knäpp, eller har jag missat något?
    Mina kramper sitter i hela nedre delen av magen och de innebär att jag måste tömma tarmen.
    Har du gjort en ordentlig undersökning av tarmen? Har du fått diagnosen IBS?
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Miss Pinky

    Anonym (Sara) -- hur långt ner till höger? Det låter ju som att du skulle kunna ha nåt tok åt gallan, har du frågat om det? Eller om det är ännu längre ner än så låter det som tjocktarmen och det skulle kunna vara nåt annat än IBS. Men det viktiga är ändå att du blir ordentligt utredd, de flesta av oss har väldigt individuella symptom så dina smärtor kan mycket väl vara tecken på IBS (tänker på rubbad tarmfunktion som man kan få).

  • Anonym (sara)
    Vroooooom skrev 2008-07-03 11:03:54 följande:
    Mina kramper sitter i hela nedre delen av magen och de innebär att jag måste tömma tarmen. Har du gjort en ordentlig undersökning av tarmen? Har du fått diagnosen IBS?
    Ah, jag förstår. :(
    Nä, det fanns varken resurser eller pengar för att låta mig göra en rekto/koloskopi. JAg gick till en dietist en gång och hon sade "Du har IBS".
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7