• Anonym

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:

"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."

Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det.
    I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare
  • Anonym

Jag tycker inte att du överreagerar, det var väldigt dåligt sagt av din lärare!

• Anonym

felet är att det faktiskt finns människor som har fått höra hela livet att de är jätte bra på allt de gör och när de sedan möter verkligheten som visar att de inte alls är så bra som de tror, tappar de självförtroendet och blir jätte förvånade av lite kritik.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-23 19:55:57 följande:
    felet är att det faktiskt finns människor som har fått höra hela livet att de är jätte bra på allt de gör och när de sedan möter verkligheten som visar att de inte alls är så bra som de tror, tappar de självförtroendet och blir jätte förvånade av lite kritik.
    Det stämmer säkert att det finns sånna människor. För min egen del så stämmer det inte, då jag tillhör skaran som verkligen får kämpa i skolan för att klara det. Blod, svett och tårar.
    Förmodligen min ADHD som ställer till det, men det har ju varit så under alla mina skolår så det är inget nytt precis.
  • Anonym

Varför inte ringa upp henne eller gå till skolan och fråga vad hon menar och beräta hur du tolkade hennes mail. Antagligen menar hon det inte så som du uppfattar det. Mail är bra till mycket, men det skapar många onödiga missförstånd då läsaren lägger in sin egen ton i brevet.

• Anonym

Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 19:53:15 följande:

Som pedagog kan jag inte se något fel i det hon skriver.Hon talar om för dig hur resultatet är, talar om vilka förväntningar hon har - vad är fel egentligen?
    Felet är att jag känner att hon inte tror att jag har gjort mitt bästa. Felet är att jag känner att hon kunde skriva det på ett trevligare sätt, jag är inte förståndshandikappad så jag hade förstått om hon skrivit på ett trevligare sätt.
  • Anonym

Jag har studerat på skolan sen i februari bara, och har träffat läraren 6 timmar/månad.
    I de andra uppgifterna har jag fått Godkänt, men har oftast fått komplettera uppgifterna.

I hennes mail kan man ju tro att jag har MVG, för att sedan skriva IG i den här uppgiften... Men så är det ju verkligen inte. Första provet vi hade gjorde jag tre gånger innan jag blev godkänd.
    Så, hon föväntar sig för mycket av mig, det har jag förstått. Men jag tycker hon kan lägga fram det på ett mer ödmjukt sätt, jag förstår ändå. Som det känns nu, så känns det inte ens lite roligt att komma tillbaka i höst.

• Anonym

Läraren avslutade mailet med att hon skulle gå på semester, så jag kan inte prata med hnne förrän i höst igen.

• Anonym

Anonym (lärarn) skrev 2008-06-23 20:50:49 följande:

Det håller jag med om att det var HELFEL av läraren. Dels för att det var på gymnasienivå och inte vuxennivå, och dels för att läraren uppenbarligen uttryckte sin kritik inför hela klassen. Jag håller fortfarande inte med om att mailet ts fått av sin lärare var fel.
    Fast jag studerar ju också på gymnaienivå, på komvux.
  • Anonym
    Alderia skrev 2008-06-23 20:52:47 följande:
    Svar på #31
    Ja? Det är väl inget konstigt med det?
    Absolut inte, det har jag inte heller skrivit. Det var någon längre upp i tråden som föreslog att jag skulle prata med läraren, därav skrev jag att hon var på semester.
  • Anonym

Nä det gör du verkligen inte ! Stå på dig, fråga vad hon menar med detta mejl och förklara att du gjort ditt bästa !

• Anonym

skriv tillbaka att hennes semester verkar komma lägligt då hon verkar utbränd

• Anonym

Anonym (lärarn) skrev 2008-06-23 21:01:39 följande:

Om läraren INTE hade påpekat detta kanske TS hade fortsatt på samma nivå och tillsist fått ett IG på kursen, vilket verkligen hade varit bortkastad tid.
    Som jag skrev tidigare så är jag inte förståndshandikappad. Jag hade förstått om hon skrivit "komplettera med följande uppgifter" eller något liknande. Jag hade ansträngt mig då, jag lovar.
Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare