• Anonym

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:

"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."

Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det.
    I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare
  • Anonym

Jag tycker inte att du överreagerar, det var väldigt dåligt sagt av din lärare!

• gullican

Nej, det var väldigt oprofessionellt att svara på det sättet. Dock tror jag inte att hon tyckte att du jävlades med henne utan det verkar mer som att hon känner att du har försämrat din nivå från tidigare och är besviken för det för att hon känner att du kan bättre. Och även att hon känner att du "hafsat" fram svar, inte läst ordentligt och därför slösat bort onödig tid för er båda.

Hon är helt enkelt besviken över att du inte visar vad du egentligen kan.

Hur som helst så ska hon absolut inte svara på det sättet hon gjort, en pedagog borde verkligen veta bättre.

• Anonym (Emelie)

Som pedagog kan jag inte se något fel i det hon skriver.
    Hon talar om för dig hur resultatet är, talar om vilka förväntningar hon har - vad är fel egentligen?

• Anonym

felet är att det faktiskt finns människor som har fått höra hela livet att de är jätte bra på allt de gör och när de sedan möter verkligheten som visar att de inte alls är så bra som de tror, tappar de självförtroendet och blir jätte förvånade av lite kritik.

• Lena
    Anonym skrev 2008-06-23 19:44:35 följande:
    Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det. I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.Överreagerar jag?
    Det var inte snyggt skrivet men det hon menar är att du har skrivit mycket tidigare än du gjorde på denna inlämningen.
  • gullican

Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 19:53:15 följande:

Som pedagog kan jag inte se något fel i det hon skriver.Hon talar om för dig hur resultatet är, talar om vilka förväntningar hon har - vad är fel egentligen?
    Det finns ju olika sätt att få fram information på. Det finns ingen anledning att trycka ner folk i skorna och det är väl inte så konstruktivt heller. Ser man inte det som pedagog så kanske man bör ägna sig åt något annat?
  • ploppviola

De låter som läraren blandar in personliga saker i mailet.Hon är inte saklig o jag förstår att du blir ledsen...Hoppas de går bättre nästa  gång

Du är värdefull
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-06-23 19:55:57 följande:
    felet är att det faktiskt finns människor som har fått höra hela livet att de är jätte bra på allt de gör och när de sedan möter verkligheten som visar att de inte alls är så bra som de tror, tappar de självförtroendet och blir jätte förvånade av lite kritik.
    Det stämmer säkert att det finns sånna människor. För min egen del så stämmer det inte, då jag tillhör skaran som verkligen får kämpa i skolan för att klara det. Blod, svett och tårar.
    Förmodligen min ADHD som ställer till det, men det har ju varit så under alla mina skolår så det är inget nytt precis.
  • Anonym (Emelie)

Tycker inte att det är att trycka ned någon i skorna - pedagogen har talat om för TS att hon måste skärpa till sig.
    Det är ju aldrig roligt att få höra, utan kan vara ledsamt - men samtidigt något som hör till studielivet.

gullican skrev 2008-06-23 19:57:39 följande:
    Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 19:53:15 följande:
    Det finns ju olika sätt att få fram information på. Det finns ingen anledning att trycka ner folk i skorna och det är väl inte så konstruktivt heller. Ser man inte det som pedagog så kanske man bör ägna sig åt något annat?
  • SIN74

Även om det är så läraren tycker kan man absolut skriva hövligare.

Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare