• Alderia

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Men jisses. Du har uppenbarligen gjort ett väldigt dåligt jobb och läraren är tydlig med att det inte är acceptabelt. Lärare kan inte sockra dåliga omdömen eftersom det finns en stor risk att studenter med sned självuppfattning inte fattar att de är på väg att köra och så blir det bråk kring betygssättningen istället. Bättre att i god tid veta hur man ligger till så att man kan jobba hårdare till nästa gång.

Klart att det svider, men felet ligger inte hos läraren.

• Alderia
    Svar på #17

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:24:55 följande:
    Det finns positiv kritik och det finns negativ kritik.Och pedagoger, lärare eller vad man nu är, kan ju skriva det på ett positivt sätt, vilket jag INTE tycker detta var skrivet på.Och Ts skriver ju att adhd finns med i bilden, då är väl ändå positiv kritik att föredra!Vet själv vad negativ kritik kan ställa till med även om det inte var meningen från den som sa eller skrev det.Men ta upp det med läraren och även nån anhörig som är med isf.
    Ursäkta, men menar du allvar? Ta med sig en "anhörig" för att ta upp negativ kritik från en lärare på (vad jag utgår ifrån är) en vuxenutbildning!?

Även om TS har ADHD måste väl lärare kunna ge kritik? Uppenbarligen har inte ADHD:n hindrat TS prestationer tidigare eftersom läraren menar att hon nu "börjat slarva". Positiv kritik i all ära, men har man gjort ett dåligt jobb så har man.
  • Alderia
    Svar på #20

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:32:23 följande:
    När man har diagnoser som add eller adhd missuppfattas lätt vad andra menar, säger och även missas information som andra tycker är lätt. Som lärare får man isf anpassa kritik, information mm till individen. Får man fråga om du har någon erfarenhet från detta området?
    Jag har många års erfarenhet av universitetsstudier och jag anser att om man inte har kapacitet att ta emot negativ kritik så kanske man inte är så lämpad för vidareutbildning.

Självklart ska man i mesta möjliga mån ta hänsyn till allas olika förutsättningar, men man kan inte kräva att ALLA lärare ska ha specialpedagogisk utbildning så att de vet precis vad man "får" och inte "får" säga till någon med ADHD, ADD, etc. Det är helt enkelt inte möjligt, det förstår du väl själv?

Antingen har man förutsättningar att klara av en utbildning eller inte. Det låter väl säkert hårt, men sådan är verkligheten. Alla kan inte bli astronauter, isprinsessor och hjärnkirurger.
  • Alderia
    Svar på #23

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:42:46 följande:
    Om jag nu förstår dig rätt, jag har haft detta problemet under hela min skolgång, skulle jag då t ex inte varit lämpad till att gå i skola alls? (överdrift bara för saken skull)Jag har lika stor rätt att studera vidare om jag vill, men då får även lärare anpassa sig, inte bara jag och andra med samma problem. Och för det krävs ingen specialpedagogisk utbildning, bara sunt förnuft.
    Överdrifter bara för sakens skull känns otroligt meningslösa att bemöta. Vi har nio års skolplikt eftersom det är allas RÄTT att lära sig ett visst mått av kunskap. Vidareutbildning är varken ett krav eller en rätt - i så fall skulle vi inte ha några betygsintag, lämplighetsintervjuer eller arbetsprovsintag.

Lärare kan bara anpassa sig till en viss gräns - du kan inte begära att de ska "anpassa" sig på ett sätt som innebär att de inte får ge negativ kritik eller tala fritt, att de måste stryka viktiga delar av undervisningen eller förändra undervisningen på ett sätt som är negativt för andra studenter.

Till syvende och sist handlar det om att bibehålla kvaliteten på utbildningen. Om "anpassningen" och kvaliteten krockar måste kvaliteten gå före. Universitetslärare sliter redan nu med i snitt över 10 timmars övertid i veckan. De har helt enkelt inte tid att vara specialpedagoger och väga ord på guldvåg - det är inte deras jobb.
  • Alderia
    Svar på #31
    Anonym skrev 2008-06-23 20:51:53 följande:
    Läraren avslutade mailet med att hon skulle gå på semester, så jag kan inte prata med hnne förrän i höst igen.
    Ja? Det är väl inget konstigt med det?
  • Alderia

TS: Det viktigaste är egentligen om du håller med din lärare eller inte. Tycker DU att du gjort ett skitjobb? Om du tycker att du gjorde ett bra jobb kan du be att få ett andra omdöme av en annan lärare.

• Alderia
    Svar på #36
    Anonym skrev 2008-06-23 20:54:21 följande:
    Absolut inte, det har jag inte heller skrivit. Det var någon längre upp i tråden som föreslog att jag skulle prata med läraren, därav skrev jag att hon var på semester.
    Förlåt, det missade jag.
  • Alderia
    Svar på #40

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:55:43 följande:
    Ok, anser iaf att om en lärare inte kan ta hänsyn till att nån eller några elever per läsår har problem med just kritik slösar bort tid ja. Anser mig ha rätten att få minst lika bra utbildning som resten i klassen, även om det innebär att en lärare får tänka till 2 sekunder extra innan han/hon pratar eller skriver ner något. Speciellt om dom görs medvetna om problemet från början.
    Vaddå MINST lika bra utbildning? Vad menar du?
  • Alderia
    Svar på #51
    kozzan skrev 2008-06-23 21:45:18 följande:
    Jag tycker det är dåligt att man ger den typen av kritik via mail. Läraren verkade uppenbarligen upprörd över din prestation men om hon nu anser dina prestationer så pass försämrade så kan jag tycka att hon borde ha bokat in ett möte med dig och gett dig kritiken i ansiktet. Jag tycker det känns fegt att klandra någon för att slösa bort hennes när hennes tid ska gå till att rätta prov som studenter besvarat... Håller dock med som någon tidigare skrev att man inte kan anpassa kritiken efter varje elev men jag tycker inte man ger denna typ av kritik till någon via mail, den ska ges personligen...
    Tror knappast att läraren har tid eller möjlighet att ha enskilda möten vaje gång en student gör ett dåligt jobb.
Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare