Svar på #23
Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:42:46 följande:
Om jag nu förstår dig rätt, jag har haft detta problemet under hela min skolgång, skulle jag då t ex inte varit lämpad till att gå i skola alls? (överdrift bara för saken skull)Jag har lika stor rätt att studera vidare om jag vill, men då får även lärare anpassa sig, inte bara jag och andra med samma problem. Och för det krävs ingen specialpedagogisk utbildning, bara sunt förnuft.
Överdrifter bara för sakens skull känns otroligt meningslösa att bemöta. Vi har nio års skolplikt eftersom det är allas RÄTT att lära sig ett visst mått av kunskap. Vidareutbildning är varken ett krav eller en rätt - i så fall skulle vi inte ha några betygsintag, lämplighetsintervjuer eller arbetsprovsintag.
Lärare kan bara anpassa sig till en viss gräns - du kan inte begära att de ska "anpassa" sig på ett sätt som innebär att de inte får ge negativ kritik eller tala fritt, att de måste stryka viktiga delar av undervisningen eller förändra undervisningen på ett sätt som är negativt för andra studenter.
Till syvende och sist handlar det om att bibehålla kvaliteten på utbildningen. Om "anpassningen" och kvaliteten krockar måste kvaliteten gå före. Universitetslärare sliter redan nu med i snitt över 10 timmars övertid i veckan. De har helt enkelt inte tid att vara specialpedagoger och väga ord på guldvåg - det är inte deras jobb.