Ägg- och speramdonation?
Jag är en 43-årig, barnlös, kvinna som längtar efter barn. Nu funderar jag på att ta steget att göra ägg- och spermadonation i Riga.
Jag och min kille, än så länge särbo, har gjort ett misslyckat ivf.
Läkaren säger att vi får göra ett nytt försök men att chansen att lyckas är minimal. Hon säger att om äggdonation är ett alternativ borde vi överväga det istället för då är chansen att lyckas få barn mycket större. Jag var tveksam i börja men kan nu tänka mig det. Men min pojkvän vill inte medverka. Han är 9 år äldre än jag och i grunden tveksam till att överhuvudtaget skaffa barn för han är rädd att han är för gammal och inte ska orka, att det blir synd om barnet som får en så gammal pappa. Men han gick som sagt med på att testa ivf.
Han stöttar mig och säger att eftersom det är viktigt för mig att få barn borde jag åka till Riga och få donerat ägg och donerad sperma. Han kan inte säga vilken roll han kommer att få. Blir han "bara" mammas pojkvän, eller tar han en papparoll? Han vet inte. Han säger att han får växa in i rollen. Finns det någon i samma sits? Eller någon som har fått barn på det är sättet, med två donatorer?
Tintin