• Tintin M

Ägg- och speramdonation?

Jag är en 43-årig, barnlös, kvinna som längtar efter barn. Nu funderar jag på att ta steget att göra ägg- och spermadonation i Riga.
    Jag och min kille, än så länge särbo, har gjort ett misslyckat ivf.
    Läkaren säger att vi får göra ett nytt försök men att chansen att lyckas är minimal. Hon säger att om äggdonation är ett alternativ borde vi överväga det istället för då är chansen att lyckas få barn mycket större. Jag var tveksam i börja men kan nu tänka mig det. Men min pojkvän vill inte medverka. Han är 9 år äldre än jag och i grunden tveksam till att överhuvudtaget skaffa barn för han är rädd att han är för gammal och inte ska orka, att det blir synd om barnet som får en så gammal pappa. Men han gick som sagt med på att testa ivf.
    Han stöttar mig och säger att eftersom det är viktigt för mig att få barn borde jag åka till Riga och få donerat ägg och donerad sperma. Han kan inte säga vilken roll han kommer att få. Blir han "bara" mammas pojkvän, eller tar han en papparoll? Han vet inte. Han säger att han får växa in i rollen. Finns det någon i samma sits? Eller någon som har fått barn på det är sättet, med två donatorer?

Tintin

• Svar på tråden Ägg- och speramdonation?
  • Solkattan

..Nu har jag klippt in texten ifrån Storkkliniks info angående att "berätta". Det ligger under bilder i min presentation...

//Solkatta

• Tintin M

hymafr: Tack.
    Wow, så du ska göra ET i nästa vecka! Lycka till! Jag vill gärna höra hur det går. Hur mkt har du fått veta om donatorerna? Är det som när man gör insemination att man får välja från en lista där de uppger längd, färger, utbildning etcetera?

/Tintin

• hymafr

Hej Tintin.

Tyvärr är donatorerna anonyma, så jag tror inte jag kommer få reda på något om dem.
    Jag har dock fått uppge vilka kriterier jag vill att de ska gå efter.
    Jag valde att bara skriva skandinaviskt utseende. Normal kroppsbyggnad, samt att spermadonatorn måste vara minst 180 cm lång, eftersom jag själv är lång och inte vill att en ev son ska bli kortare än mig. (Inte för min skull, utan för hans egen skull. Man vill ju försöka undvika att barnet ska bli annorlunda.
    En pojke som är kortare än sin mamma kanske får problem pga det)

Doktorn tyckte att det lät vettigt och skulle para ihop donatorerna så att om ÄD är kort så väljs en extralång spermadonator.

"Mina" ägg blir för övrigt plockade och befruktade imorgon - spännande. Om det blir ett barn av det är det kul att kunna veta vilken dag barnet "blev till".
    Kan jag inte säga om min dotter, som blev till "på det gamla vanliga sättet". (hihi)
    Ibland tänker jag att min dotter kanske blir lite avundsjuk på sitt kommande syskon. Jag anstränger ju mig så mycket för att försöka få ett barn till, medan det med henne visserligen var planerat, men ändå liksom "bara hände". (Dessutom var det gratis).

• Minisen

Någon som vet priset på ET med donerade ägg + spermier i Riga eller på andra kliniker?

• hymafr

6464: Jag har betalat EUR 3400 för färsk embryoadoption i St Petersburg. (Har betalat sammanlagt SEK 23000 för två resor dit, resa, hotell, transfer till och från hotell, visum)
    Dessutom hade jag med mig ca SEK 5000 till mat, etc. Räckte gott och väl.

• Carolina73

Även jag har ju mina planera på St:Petersburg men det är väldigt mkt pengar om det misslyckas, jag har inte råd med mer en ett försök och tanken på att det faktiskt är stor chans att det misslyckas får mig att tveka. Jag vill så gärna men som sagt så vet jag inte om jag har råd.

Till Hymafr: Håller tummar och tår för dig! Spännande!

• hymafr

Tack Carolina!

Jag förstår att du tvekar - MEN har du ställt dig själv frågan hur du kommer att känna om några år?
    Jag tänker som så att jag skulle ångra mig om jag inte försökte.
    Jag har också begränsade tillgångar, så jag vet att det finns en risk att jag en dag står här och har brännt en massa pengar utan att jag har fått fler barn.
    Med färsk embryoadoption så är St Petersburgs statistik ända upp till 60% chans (sa läkaren) till lyckad graviditet. Sedan finns det ju individuella avvikelser från det "normala", dvs ev sjukdomar etc...men det kan man ju inte veta i förväg.

Jag har iaf resonerat som så att det är mycket större chans att lyckas med ET än med det billigare FET, så då kör jag på ET så länge jag har råd.

• singelutanbarn

Hej!
    Jag är ensamstående och funderar på att skaffa barn med hjälp av ÄD + spermiedonation. Har gjort flera inseminationer och IVF men mina ägg har för dålig kvalitet. Jag är 39 år och har försökt sen jag var 36.

Jag känner att med ÄD och SD hamnar hela situationen i en annan dager. Gör jag rätt gentemot barnet? Barnet kommer aldrig någonsin få veta något om sitt ursprung. Det känns som jag berövar barnet något grundläggande. Jag var så inställd på att ge barnet åtminsone mitt ursprung, som jag är så stolt över själv.

Men nu vet jag varken ut eller in längre. Hur viktigt är ursprunget egentligen? Med bara en förälder. Är jag egoistisk som sätter min barnlängtan framför barnet och dess framtid.
    Är det någon som har liknande funderingar?
    /S

• Mirva

Carolina 73: Det går att göra FET i St Petersburg och då blir det förstås mycket billigare.

Jag har rest till St Petersburg flera gånger, du kan resa dit med budgetvarianten. Då kostar det cirka 3000 för två veckor inkl resa, visum och 14 nätter på ett bra vandrarhem.

Carolina73 skrev 2008-07-07 21:53:10 följande:
    Även jag har ju mina planera på St:Petersburg men det är väldigt mkt pengar om det misslyckas, jag har inte råd med mer en ett försök och tanken på att det faktiskt är stor chans att det misslyckas får mig att tveka. Jag vill så gärna men som sagt så vet jag inte om jag har råd. Till Hymafr: Håller tummar och tår för dig! Spännande!
Svar på tråden Ägg- och speramdonation?