Ägg- och speramdonation?
Hej!
Jag är ensamstående och ska snart göra ÄD+spermadonation.
Jag har ingen karl för tillfället, men ser mig inte som ensamstående resten av livet. Blir jag det så är det ingen katastrof, men det kan ju likaväl bli en särbo som en sambo eller äkta make. Det får framtiden utvisa.
Vilken plats han vill ta i barnets liv bestämmer han själv.
Det är nog väldigt individuellt och beror nog mycket på hur hans tidigare liv varit. Om han har barn sen tidigare kan säkert påverka.
Vad gäller frågan om hur man berättar för barnet om dess ursprung så tror jag att det kan vara bra att vara så öppen som möjligt gentemot barnet, men restriktiv med information till andra, tex dagispersonal. Närmaste släkten kommer naturligtvis att få veta, även om jag ännu inte bestämt mig för vad jag räknar som närmaste släkten (syskon givetvis, men kusiner?)
Jag fick ett tips på ett annat forum, nämligen att när någon frågar och man inte vill berätta, så ska man säga "det kan jag berätta mera om när vi lärt känna varandra bättre". Hur i allsin dar ska de veta när jag tycker att vi lärt känna varandra bättre? (hihi) Har jag tur kan jag klara mig på det i tjugo år!
(och då är ju barnet stort nog att själv berätta om det vill).