• Inis

Ägg- och speramdonation?

Hej Tintin!

Jag planerar embryoadoption i höst på AVA-Peter i Petersburg. Jag gör detta på egen hand och ser det som en adoption fast en annorlunda sådan. Om det skulle lyckas kommer jag att berätta det för barnet så snart som möjligt. Har en kusin som är adopterad "på vanligt sätt" och jag vet att hennes mamma började väldigt tidigt att förklara, men då nästan mer som en saga. Så småningom förstod min kusin att det var henne sagan handlade om.

Allmänheten tycker jag inte har med det hela att göra, däremot resonerar jag som så att det kan vara bra (både för mig och barnet) att några få, väldigt få mycket goda vänner samt närmaste familjen vet om de faktiska omständigheterna.

Lycka till!

• Inis

Mirva: Kan du inte skriva lite mer om hur du lyckas resa så billigt till Petersburg, t ex hur du reser, adressen till vandrarhemmet där du bor. Hur mycket betalar du för visumet? Har vandrarhemmet visasupport?

Det är ju bra för oss som har planer på att åka dit att veta.

• Inis

Hej Mirva! Tack för alla bra uppgifter. Skall absolut pröva Termok nästa gång.

Det låter som du är en van rysslandsresenär. Hade du varit där innan det här med barn blev aktuellt? Själv studerade jag ryska i Moskva i början av 90-talet och det är kul att komma tillbaka och se hur mycket som har hänt under dessa år. När jag var där i juni för ett första möte åkte jag också över Helsingfors, men jag fick ingen kläm på det här med buss mellan H och St P, utan tog tåget. Såg att Euroline hade förbindelser men det gick inte att boka över Internet. Är det alltid säkert att man får plats när man gör som du?

Svar på tråden Ägg- och speramdonation?