• hymafr

Ägg- och speramdonation?

Hej!

Jag är ensamstående och ska snart göra ÄD+spermadonation.
    Jag har ingen karl för tillfället, men ser mig inte som ensamstående resten av livet. Blir jag det så är det ingen katastrof, men det kan ju likaväl bli en särbo som en sambo eller äkta make. Det får framtiden utvisa.
    Vilken plats han vill ta i barnets liv bestämmer han själv.
    Det är nog väldigt individuellt och beror nog mycket på hur hans tidigare liv varit. Om han har barn sen tidigare kan säkert påverka.

Vad gäller frågan om hur man berättar för barnet om dess ursprung så tror jag att det kan vara bra att vara så öppen som möjligt gentemot barnet, men restriktiv med information till andra, tex dagispersonal. Närmaste släkten kommer naturligtvis att få veta, även om jag ännu inte bestämt mig för vad jag räknar som närmaste släkten (syskon givetvis, men kusiner?)

Jag fick ett tips på ett annat forum, nämligen att när någon frågar och man inte vill berätta, så ska man säga "det kan jag berätta mera om när vi lärt känna varandra bättre". Hur i allsin dar ska de veta när jag tycker att vi lärt känna varandra bättre? (hihi) Har jag tur kan jag klara mig på det i tjugo år!
    (och då är ju barnet stort nog att själv berätta om det vill).

• hymafr

Hej Tintin.

När det gäller hemligheter i familjen så har jag också tänkt så, men insett att visst finns det hemligheter i alla familjer, eller hur?
    Visst finns det en morbror som suttit i fängelse, en farfar som har problem med spriten, en kusin som förmodligen fifflar med skatten, etc...
    Dvs saker som man väljer att inte prata öppet om.

Jag kommer att säga om någon frågar efter barnets pappa att han tyvärr inte finns med i bilden.
    Sen tror jag inte att så många fler kommer att fråga. De flesta kommer nog tro att jag varit med om ett "one-night-stand" och "råkat" bli gravid. (hihi, jag kan riktigt höra hur snacket kommer att gå hemma hos en del).

Barnet självt är ju den som är mest berörd av det hela och jag känner att jag måste våga lita på mitt barn och ge honom/henne möjligheten att själv besluta hur öppen han/hon vill vara med information.
    Men om mitt barn tänker gifta sig utan att ha talat om för partnern om sitt ursprung så skulle jag nog ta ett allvarligt snack med honom/henne. Man måste nog alltid vara öppen inför de allra närmaste. Men det skulle ändå alltid vara hans/hennes eget beslut att tala om eller inte.

Embryodonation tror jag allmänt är en beteckning på frysta embryon. Medan ÄD+spermadonation kan ske med färska ägg (vet ej om sperman varit fryst). Har du en egen karl så kan ju givetvis sperman vara färsk.
    Jag ska själv göra min ET nästa vecka, men delar ÄD med en eller flera andra mottagare. Dessa ägg kommer alltså att delas upp och bli befruktade av spermier från mer än en man (alltså "halvsyskon").

Alternativet var en "egen" donator där ev kvarvarande ägg frysts, men det är betydligt dyrare, man får betala för FET och det är dessutom större chans att lyckas med färska ägg.

Jag tror att ni gör absolut rätt i att gå och prata med en psykolog innan du/ni tar något beslut. Vad gäller att din särbo tycker att han är för gammal så finns det ju många exempel på män som blivit pappor i "mogen" ålder. Gert Fylking, Paul McCartney för att nämna några kändisar.

• hymafr

Hej Tintin.

Tyvärr är donatorerna anonyma, så jag tror inte jag kommer få reda på något om dem.
    Jag har dock fått uppge vilka kriterier jag vill att de ska gå efter.
    Jag valde att bara skriva skandinaviskt utseende. Normal kroppsbyggnad, samt att spermadonatorn måste vara minst 180 cm lång, eftersom jag själv är lång och inte vill att en ev son ska bli kortare än mig. (Inte för min skull, utan för hans egen skull. Man vill ju försöka undvika att barnet ska bli annorlunda.
    En pojke som är kortare än sin mamma kanske får problem pga det)

Doktorn tyckte att det lät vettigt och skulle para ihop donatorerna så att om ÄD är kort så väljs en extralång spermadonator.

"Mina" ägg blir för övrigt plockade och befruktade imorgon - spännande. Om det blir ett barn av det är det kul att kunna veta vilken dag barnet "blev till".
    Kan jag inte säga om min dotter, som blev till "på det gamla vanliga sättet". (hihi)
    Ibland tänker jag att min dotter kanske blir lite avundsjuk på sitt kommande syskon. Jag anstränger ju mig så mycket för att försöka få ett barn till, medan det med henne visserligen var planerat, men ändå liksom "bara hände". (Dessutom var det gratis).

• hymafr

6464: Jag har betalat EUR 3400 för färsk embryoadoption i St Petersburg. (Har betalat sammanlagt SEK 23000 för två resor dit, resa, hotell, transfer till och från hotell, visum)
    Dessutom hade jag med mig ca SEK 5000 till mat, etc. Räckte gott och väl.

• hymafr

Tack Carolina!

Jag förstår att du tvekar - MEN har du ställt dig själv frågan hur du kommer att känna om några år?
    Jag tänker som så att jag skulle ångra mig om jag inte försökte.
    Jag har också begränsade tillgångar, så jag vet att det finns en risk att jag en dag står här och har brännt en massa pengar utan att jag har fått fler barn.
    Med färsk embryoadoption så är St Petersburgs statistik ända upp till 60% chans (sa läkaren) till lyckad graviditet. Sedan finns det ju individuella avvikelser från det "normala", dvs ev sjukdomar etc...men det kan man ju inte veta i förväg.

Jag har iaf resonerat som så att det är mycket större chans att lyckas med ET än med det billigare FET, så då kör jag på ET så länge jag har råd.

• hymafr

Varför ska man inte växla till Rubel i Sverige? Det har jag gjort båda gångerna jag varit iväg.
    Vilken kurs har du fått?

Varför har du stannat i två veckor? Verkar vara lång tid.

Har du några tips på billiga matställen - ej McDonald´s och Kentucky Fried Chicken. Och inte "konstig" rysk mat. Gärna italienskt eller kinesiskt.

• hymafr

Tack!

Det är för övrigt inte jag som inte äter "konstig" mat, utan min 14-åriga dotter (som måste följa med då jag inte har barnvakt så lång tid)
    Själv tycker jag det kan vara spännande med ny mat - men den måste se aptitlig ut, hihi.

Du skrev att du åt hemma. Menar du på hotellet? Fanns det kök där? Eller mikro? Kylskåp?

Jag ska testa det där med att växla till rubel på plats nästa gång. Jag har nämligen lämpligt nog 600 EURO liggande hemma (från mitt IVF-försök i Finland), som jag inte kommit mig för att växla tillbaka.

• hymafr

Lina65: Hej igen!

Du ska absolut inte ta bilen till St Petersburg. Bilförsäkringen gäller inte där.

Du måste också veta rätt lång tid innan du åker hur länge du ska stanna, annars beviljas inte visum. Visum tar minst 5 arbetsdagar att få. Räkna sedan med postgång fram och tillbaka.
    Bifogat visumansökan ska finnas sjukförsäkringsintyg (det får du från det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring), samt inbjudan från ett hotell i St Petersburg (där det dessutom måste stå att hotellet är till fullo betalt - om du skickat visumansökan till Stockholm, där de är extra petiga).

• hymafr

Har bara ansökt om turistvisum.
    Har inte talat om vad jag gör i St Petersburg.

Svar på tråden Ägg- och speramdonation?