• Anonym (ledsen)

Vattenskada, försäkring?

Hej!
    Det hände en olycka idag när min dotter badade hon brukar få sitta i badbaljan med lite vatten rinnande vid sidan om. Men nu var det så att hon hade täppt till golvbrunnen och vattnet läckte ut ur badrummet och ut på parketten. Det blev så illa så det läckte ner till grannen (liten fukt fläck i hörnet i deras tak). Saken var den att vi har inte haft hemförsäkring. Jag ringde snabbt som bara den till försäkringsbolaget och tecknade försäkringen from idag. Går detta på hemförsäkringen? Eller måste jag betala allt själv??

• Svar på tråden Vattenskada, försäkring?
  • Anonym (ledsen)

jag höll på med min andra dotter som är bebis, hon var så ledsen så jag försökte söva henne. Jg var ju inte i samma rum som min dotter, så jag såg inte. Men däremot så bor vi rätt litet så jag hörde ju hela tiden vad hon höll på med. Dock inte att hon hade täckt över golvbrunnen =(

• Anonym (ledsen)

Dom ska hit imorgon och kolla fukten. Det syns ju abslout inget här uppe, jag undrar hur det ser ut nere hos grannen. Jag kunde knappt sova i natt har varit så nervös och haft ont i magen!!

• Anonym (ledsen)

Dom var här och kollade fukten idag. Han sa att man måste bryta upp golvet. det var jag ju förbredd på.
    Men om man råkar hälla ut en skurhink på golvet inte ska det läcka ner till grannen?

• Anonym (Nej)

Nej, det ska man verkligen inte behöva tro att det ska göra. Det är väl inte ett korthus ?

• Anonym (ledsen)

men det var ju ungefär samma vatten mängd som skulle rymmas i en skurhink som kom ut på golvet... då är det väl lite fuskbyggt?

• camave

våran vattenläcka höll på ett tag innan vi märkte något och när vi gjorde det hade det redan drabbat hela köket och även ut i hallen.
    men inte sjutton hade det runnit ner till grannen.......

Flisan 061016 och lillen i magen
  • Anonym (ledsen)

Där ser man, då måste detta verkligen vara fuskbygge för så mycket vatten var det inte!!!

• Anonym (ledsen)

Fick ett brev från grannarna igår där det stod bla att jag är en oansvarig mamma och att jag förstört deras liv och hälsa. (det är ett äldre par som bor under oss) Skrev tillbaka idag att jag är hemskt ledsen och det finns tyvärr igenting som kan göra det ogjort, jag skrev även att det var inte så mycket vatten som hade runnit ut och att det var konstigt att det läckte ner då vattenmängden var inte så stor. Jag mår verkligen dåligt över det här och hoppas att det kommer lösa sig till det bästa!

• Sorbus

Det är ju aldrig roligt att få en vattenläcka, men att skicka ett sådant brev som dina grannar gjort är ju helt uppåt väggarna. Att hävda att deras liv och hälsa skulle vara förstört pga detta står ju inte alls i proportion till händelsen. Och att påstå att du skulle vara en dålig mamma pga detta är bara absurt. Kanske var det någon av deras saker som råkade få vatten på sig och blev förstörd och det är därför de överreagerar så. Om det är betonggolv kan det finnas sprickor som vattnet letar sig igenom och då kan det rinna ner i våningen under. Det hände i vårt hus när golvbrunnen i badrummet satte igen, det ledde till att vatten rann ner i källaren. Eller kan det vara så att det finns en annan läcka i fastigheten?

I alla fall, försök att inte ta det till dig, du har ju inte gjort något med avsikt eller varit grovt oaktsam, det är bara de som är dumma! Om du orkar kanske det kan vara en idé att gå ner och prata med dem istället för att hålla på och skicka lappar.

• Anonym (ledsen)

Grannens svar: Nej, nådon ursäkt hjälper ju inte till en så korkad handling.
    Din förklaring var ovanligt naiv. Man lämnar inte ett så litet barn i duschen med vattnet rinnande! En dålig förklaring med ditt gårtande barn som du kunde ha tagit med dej in i duschen.
    Vi har själva haft småbarn en gång i tiden så vi vet vad det innebär.

Tycker du ska vända dig till vår hyresvärd och fråga varför man inte bör välta ut en skurhink på golvet. Gör det!

Du säger att du inte vet vad du ska göra, därför ska jag tala om för dig vad du ska göra.

som du kanske kan försöka förstå så kan vi inte bo i vårt hem under pågående sanering med en fläkt som ska stå och brumma dygnet runt och med uppbrutet golv, väggar och tak.
    Vi skulle inte få en lugn stund som vi så väl behöver i vår ålder med redan bräcklig hälsa. Befinner mig efter denna händelse i upplösningstillstånd och behöver sömntabletter för att kunna sova.

Du ska kontakta ert föräkringsbolag, eftersom det är du som är vållande till skadan. Genom kontakter har vi fått reda på att man har rätt till annat boende under tiden som en så här omfattande sanering ska göras. Vilket din försäkring ska stå för.
    Hotell brukar vara vanligt, men detta passar ej os, då vi behöver kunna laga vå mat själva med mina återkommande magkattarrer/magsår. Så har vi vår lilla maja (deras hund) också att tänka på.
    Har letat på internet efter stugor.
    Eller har du något annat förslag, möjligen egen stuga eller...?

Har skrivit till jurist på Hyresgästföreningen och hoppas få svar imorgon.

troligen så börjar det bli lite bråttom att göra något!

Svar på tråden Vattenskada, försäkring?