• Anonym (ledsen)

Vattenskada, försäkring?

Hej!
    Det hände en olycka idag när min dotter badade hon brukar få sitta i badbaljan med lite vatten rinnande vid sidan om. Men nu var det så att hon hade täppt till golvbrunnen och vattnet läckte ut ur badrummet och ut på parketten. Det blev så illa så det läckte ner till grannen (liten fukt fläck i hörnet i deras tak). Saken var den att vi har inte haft hemförsäkring. Jag ringde snabbt som bara den till försäkringsbolaget och tecknade försäkringen from idag. Går detta på hemförsäkringen? Eller måste jag betala allt själv??

• Svar på tråden Vattenskada, försäkring?
  • Anonym (ledsen)

Vad skönt! Hoppas det löser sig så för oss också! Skönt med förstående grannar. Det är tanten där nere som bråkar, har inte hört ett ljud ifrån farbrorn. Han brukar alltid vara så trevlig!

• Anonym (ledsen)

Vi pratade med hyresvärden, och han tog det coolt. Han sa att vi skulle träffas och pratas vid vad som verkligen hände. Han skulle även ringa försäkringsbolaget och höra vad som gick på husets försäkring. han ville att vi skulle ringa vårat försäkringsbolag och kolla vad som gäller.

Fick även en utskällning av tanten där nere idag... Kul! Kommer få äta upp det här i evigheter! Hemskt att man inte kan gå ut med sina barn utan att få en utskällning.... =(

• Anonym (azsxdc)

Trist med vattenskador. Naturligtvis har du inte gjort det med vilje, en olycka händer. Vilken surkärring till granne!

Måste oxå fråga, varför har du ingen hemförsäkring? Knäppt!

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, TS. Hyresvärden verkar ju sc hysst, vilken tur!

• Anonym (ledsen)

Jag har väl haft en lite fel uppfattning hur en hemförsäking funkar, trodde det bara gällde för grejer som blev stulna eller att man fick ersättning om det började brinna i lägenheten. Men vissa får lära sig den hårda vägen...

• Anonym (fast ägare)

Hej!

Verkligen tråkigt det som hänt, alltid jobbigt med en vattenskada =(

Såg att någon skrev att fastighetsägarens försäkring fixar detta. Jo fastighetsägare har försäkring på sina fastigheter, dessa täcker då själva fastigheterna.
    Dock täcker inte fastighetsägarens försäkring skador på hyresgästens ägodelar, den gäller bara för själva fastigheten.
    (men hur försäkringen är utformad kan ju skilja från fastighetsägare till fastighetsägare).
    Vidare brukar också fastighetsägare ha betydligt högre självrisker än vad vi privatpersoner har på vår hemförsäkring/villaförsäkring. Beloppet på dessa varierar kraftigt och kan vara allt från 50 000 till 150 000:- (men även mer eller mindre det beror helt enkelt på vad fastighetsägaren själv valt)

Det kan alltså bli en dyr affär att förlita sig helt på en fastighetsägares försäkring.
    Låt oss säga att du råkar orsaka en brand eller liknande så att den lägenhet du bor i blir obebolig. Du är då ändå skyldig att betala hyran under tiden som återställning pågår samt att du då själv måste ombesörja/betala flytt (om du har några saker kvar) samt betala hyra för ersättningsboendet och alla andra mer kostnader som uppstår. Att inte heller få någon hjälp att köpa nya tillhörigheter kan nog bli väldigt tungt.

Så mitt råd är att ALLTID ha en hemförsäkring.

Anonym (Nej) skrev 2008-06-25 21:51:15 följande:

Bor du i en hyreslägenhet är det fastighetsägarens försäkring som gäller. Jag skulle inte tro att du blir ansvarig om du inte varit vårdslös.
  • Anonym (ledsen)

Jo, det var riktigt dumt att inte ha hemförsäkring. Men nu är det liksom gjort, och jag kan inte göra något åt det =(

• mandelbaum

Åh vilken surkärring till granne!! Stackars dig som måste bo ovanför en sådan.

Hoppas att försäkringen täcker skadorna. Det kan inte vara så farligt med den mängden vatten som ryms i en balja. Tror inte att skadorna kan bli så värst omfattande.

Det löser sig, om några år är detta bara ett tråkigt minne det lovar jag.

• bara lilla jag

Jag tycker inte du ska ha någon kontakt med henne mer men du ska spara hennes brev och lappar, hon kan göra detsamma så ringer du och hör dig för istället med din fastighetsägare eller din förening samt att du ringer till ditt försäkringsbolag.. Det din granne håller på med är fel...
    Visst har man rätt att bli arg men sammtidigt vet inte hon om det har funnits en läcka i byggnade som kanske späddes på av det som hände hos dig.. Nej ring runt och hör dig för och red ut det här innan du pratar något mer med grannen.. Så lägger du korten på bordet och säger såhär är det och såhär kommer mitt/föreningens försäkringsbolag att lösa detta.. Och innebär det att dom måste bo på hotell och det inte duger så säger jag bara otur då får dom stå för det själva.. Du ska inte behöva betala något annat när du har gjort allt som står i din makt för att gottgöra dem..

• Anonym (ledsen)

nä, jag förstår att hon blev arg. Men olyckor händer... Min man ska ringa försäkringsbolaget imorgon och höra vad som gäller.

Skönt när detta är över och alla kostnader är utredda, men jag vet dock inte om tanten kommer över detta... Skönt att vi bor i hyresrätt och kommer så småning om flytta!!!

• Anonym (ledsen)

Nästa tisdag kommer en bygg firma och ska titta på skadorna.

• Anonym (ledsen)

Grannen har varit borta hela dagen.. Skönt! Får ont i magen varje gång jag ska in eller ut.

• Anonym (ledsen)

Nu har det varit byggkillar här förmiddagen. Dom har sågat upp golvet och lagt ett provisoriskt golv. Hörde dom medan de arbetade att de tyckte att det var ett riktigt fusk bygge..
    Snart kommer det någon som ska mäte fukten igen.

• bara lilla jag

oj... Kan inte dom gå ner och säga det till din granne också så kanske hon fattar att du inte gjorde det med avsikt och att det inte handlade om mängder med vatten haha :D

• Anonym (ledsen)

Jo, kanske ska be dom göra det... ;)

Svar på tråden Vattenskada, försäkring?