• Party of five

    Någon som haft parvovirus (femte sjukan) som gravid???

    Mina döttrar har precis haft parvovirus, men först nu har vi klargjort det. Men jag är gravid i vecka 28+5 idag och jag vet inte om jag har haft det tidigare, för en månad sedan eller inte alls. Ska till mvc på blodprov imorgon. Vet iaf att det kan vara farligt för fostret.

    Har någon här haft det som gravid? Hur sjuka var ni? Hur gick det med babyn? Hur övervakades ni? Hur gick det till slut?

    Jag är sjukt orolig...


    Mamma till Rebecca 010513, Jennie 031010 och bf 080913
  • Svar på tråden Någon som haft parvovirus (femte sjukan) som gravid???
  • Party of five

    Tack, har läst ganska mycket om det nu, men inte det där, det var en bra länk.

    Ingen på dagis har haft det vad vi vet, inte ens skolsköterskan visste om några barn som haft det nyligen. Min man var ordentligt sjuk med feber och ledbesvär i 4 dagar för en månad sedan. Jag hade ett par veckor senare ett par dagar då jag hade feber och var otroligt sjuk i kroppen. Först nu efter att båda flickorna varit sjuka efter det och de har parvovirus, börjar vi fundera om vi hade det med min man och då innan barnen... Jag har iof nu hosta och så, men det kan ju vara något annat också. Hoppas att blodprovet imorgon visar att jag haft det redan som barn.


    Mamma till Rebecca 010513, Jennie 031010 och bf 080913
  • Party of five

    Puffar igen...


    Mamma till Rebecca 010513, Jennie 031010 och bf 080913
  • Seldonia

    Jag har haft det, och de misstänker att jag KANSKE hade det under graviditeten. Men jag hade bara lite ont i kroppen och eksemliknande utslag i ansiktet.
    Min dotter föddes med svår anemi, och de sa att parvovirus kunde vara en förklaring till det. På den läkaren lät det inte som att viruset är jättejättefarligt för fostret.
    Nu har de hittat andra förklaringar i vår dotters fall, men jag kan i alla fall förmedla att den läkaren vi hade då var ganska cool i fråga om virusinfektionen.
    Jag hoppas att du inte behöver gå orolig så länge till!

  • Party of five

    Tack för svaret! Skönt att allt gick bra för er. ndersökte de alltså med misstanke om parvovirus eller annars? jag ringde till mvc idag så verkade inte sköterskan där ha vidare panik heller. Men man kan ju inte annat än oroa sig...

    Jag frågade min mamma också om hon minns att jag skulle haft någon lätt pricksjukdom när jag var liten, och hon TROR att jag en gång hade något som de inte visste på bvc vad var. Jag hade inte varit speciellt sjuk då, så de misstänkte allergi, men min syster fick det också. Lite liknande symtom som mina döttrar hade nu. HOPPAS att jag då hade parvovirus. Då är jag ju immun mot det nu. Åtminstone behöver inte mina tjejer oroa sig över det när de är gravida!


    Mamma till Rebecca 010513, Jennie 031010 och bf 080913
  • Seldonia

    Eftersom hon var svårt sjuk när hon föddes, så tog de en massa prover på mig också för att kanske kunna hitta något. Då såg de att jag hade haft viruset, men de kunde inte säga NÄR jag hade haft det. Men jag misstänker att det var under grav, eftersom jag inte haft såna symtom annars.

    Det är klart att du oroar dig! Det ska du ju liksom göra. Men oron kanske kan bli mindre när barnmorskan inte gjorde en sån stor sak av det, och efter informationen du fick i länken?
    Jag försöker tänka själv att jag ska hålla min oro på hanterbar nivå i dagsläget, och så skruva upp den sen om/när jag får anledning.

Svar på tråden Någon som haft parvovirus (femte sjukan) som gravid???