• Vapo

Vi som väntar smått till aug/sep -08; fortsättning.....

Tjingeling, så var det dax för en ny tråd igen!

Vi är ett gäng som tidigare har följts åt i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28193658.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-220/m31152617.html

Vi är ett blandat gäng av första gångsmammor till flerbarnsmammor som dela med oss av vardagen, stöttar och tipsar varandra om bra saker!
    Välkommen hit - ny som gammal i tråden!!!

2008-08-11 /? Skorpan 08
    2008-08-17 /? L83
    2008-08-18 /? Lina S
    2008-08-23 /? Calypso
    2008-08-24 /? affliction
    2008-08-25 /? guby
    2008-08-28 /? Zirup
    2008-08-29 /? Kosmo06
    2008-08-31 /? Vapo
    2008-09-02 /? Kristyr
    2008-09-02 /? Anette81
    2008-09-04 /? Lana
    2008-09-04 /? chupa chups
    2008-09-17 /? mycat81

• Svar på tråden Vi som väntar smått till aug/sep -08; fortsättning.....
  • affliction

Zirup: Ja, det blir tätt emellan våra små. Tyvärr bor vi 14 mil från varandra, så mammaledigheten tillsammans kommer till största delen avhandlas på telefon.... Men vi har redan nu planerat att vi ska ha dubbel-dop i den kyrka vi båda är döpta o konfirmerade i, (våra föräldrar har gift sig där oxå o min far är dessutom kyrkogårdsvaktmästare där så ganska många band dit alltså).
    Jag har en fråga ang de 10 pappadagarna, anmäler man det så fort man fått barnet, eller går det bra med några dagar i efterhand? Vi vet ju att den 14:e kommer vi ju föda om det inte sker innan, så egentligen skulle vi kunna lägga in en anmälan redan nu från den 14:e eller? Min sambo kommer ju inte heller kunna ta 10 pappadagar på raken, eftersom han ej kan vara ledig från sitt jobb, men det är väl lika som övrig föräldraledighet, att man fyller i de dagar man vill ha?

• Zirup

anette81: alltså, det är okej i SGI-synpunkt. Ingen aning om hur era respektive arbeten kommer se på saken. Tjänstledighet måste ju ansökas om minst 2 månader i förväg t.ex.

affliction: jag och min svägerska bor inte så jättenära varandra heller och det har inte varit så jättemycket kontakt under graviditeten heller. Kanske på grund av avståndet och åldersskillnaden? De är ett par år äldre än vad vi är. Tycker dock det är jättekul att vår lille får en kusin i samma ålder. Min sambos två storasystrar har också barn där den äldsta är typ 4 tror jag. Så det är många jämngamla barn som han eller hon kommer att kunna leka med. Mina syskon är fem och tio år yngre än jag så jag hoppas att de väntar med barn ett par år till.

Appropå pappadagarna, jag tror jag frågade en föräldrapenninghandläggare om det där och fick till svar att man skall ta ut dem inom 60 dagar efter att barnet är fött. Och jag tror, precis som du, att det funkar att ta dem lite när som under den tiden. Det går att sms:a in när man vill anmäla dem. Jag tror att vi själva kommer att gå tillväga som så att vi börjar med semestern och när den är slut så kommer vi att ta pappadagarna.

• anette 81
    Zirup skrev 2008-08-10 11:44:42 följande:
    anette81: alltså, det är okej i SGI-synpunkt. Ingen aning om hur era respektive arbeten kommer se på saken. Tjänstledighet måste ju ansökas om minst 2 månader i förväg t.ex.affliction: jag och min svägerska bor inte så jättenära varandra heller och det har inte varit så jättemycket kontakt under graviditeten heller. Kanske på grund av avståndet och åldersskillnaden? De är ett par år äldre än vad vi är. Tycker dock det är jättekul att vår lille får en kusin i samma ålder. Min sambos två storasystrar har också barn där den äldsta är typ 4 tror jag. Så det är många jämngamla barn som han eller hon kommer att kunna leka med. Mina syskon är fem och tio år yngre än jag så jag hoppas att de väntar med barn ett par år till. Appropå pappadagarna, jag tror jag frågade en föräldrapenninghandläggare om det där och fick till svar att man skall ta ut dem inom 60 dagar efter att barnet är fött. Och jag tror, precis som du, att det funkar att ta dem lite när som under den tiden. Det går att sms:a in när man vill anmäla dem. Jag tror att vi själva kommer att gå tillväga som så att vi börjar med semestern och när den är slut så kommer vi att ta pappadagarna.
    Jag är arbetslös så
  • Zirup

Dom sa på lokala nyheterna att handläggningen för föräldrapenning i Göteborg kan dröja upp till 2 månader just nu under sommaren. Jag är så glad att jag skickade in mina papper redan i slutet av juni och att jag har fått klart om SGIn. Skickade in sambons papper i förra veckan så förhoppningsvis kan han få sin SGI registrerad i tid, han också. Ett litet tips till er som också har män som kommer vilja ta ut pappadagarna. Tips nummer två är att skicka med ett följebrev där ni skriver att han vill ha sin SGI registrerad för att han kommer att begära pappadagar i september eller när det nu kan bli. Försäkringskassan har som rutin att inte registrera SGIer om det inte finns något ersättningsärende, vilket det ju inte finns ännu för männen. Vi får så himla mycket blanketter och papper hit och dit så det är egentligen för att minska arbetsbördan som den rutinen finns. Skriver man med förklaringen till varför man skickar in uppgifterna tror jag det går snabbare att få uppgifterna registrerade.

• Kristyr

Zirup> Smart tack!

Räcker det typ med en lönebesked för pappan eller ska man få tag på de blaketterna som jag fick skickade från FK och lämnade till arbetsgivaren?

Jag tror att jag ev kan få mina fp pengar i tid, jag har räknat och jag lämnde in min ansökan 8 veckor innan bf.

• Zirup

Kristyr:
    Tror också det är smart att vara ute i god tid. Men man får kanske ha lite reserver också innan allting börjar rulla på.

Har han aldrig haft sin SGI registrerad så skulle jag föreslå samma papper som du säkert fyllt i, just för att i dem finns det mer information om vilken anställning han har och hur han jobbar och sådant som inte framgår av lönespecifikationen. Har han en SGI sedan tidigare så kan det nog räcka med lönespecen därför att den eventuella lönehöjningen framgår där.

(Bra för alla att veta under året som ni är hemma med föräldrapenning, om ni får lönehöjning så skall ni meddela två datum till FK:
    1) Datumet den nya lönen börjar gälla
    2) Datumet då löneavtalet undertecknades av arbetsgivare och fack. )

• Kristyr

Zirup> Var får man tag på det pappret? (jag fick ju mitt hemskickat av FK)

Kollade just bland blanketter och hittade inte den där. Men jag funderar på om inte ett anställningsbevis, sista lönebesked samt när man fick ny/ändrad lön räcker. Om jag tittar på vad jag fyllde i på min blankett.

• anette 81
    Zirup skrev 2008-08-10 12:24:25 följande:
    Dom sa på lokala nyheterna att handläggningen för föräldrapenning i Göteborg kan dröja upp till 2 månader just nu under sommaren. Jag är så glad att jag skickade in mina papper redan i slutet av juni och att jag har fått klart om SGIn. Skickade in sambons papper i förra veckan så förhoppningsvis kan han få sin SGI registrerad i tid, han också. Ett litet tips till er som också har män som kommer vilja ta ut pappadagarna. Tips nummer två är att skicka med ett följebrev där ni skriver att han vill ha sin SGI registrerad för att han kommer att begära pappadagar i september eller när det nu kan bli. Försäkringskassan har som rutin att inte registrera SGIer om det inte finns något ersättningsärende, vilket det ju inte finns ännu för männen. Vi får så himla mycket blanketter och papper hit och dit så det är egentligen för att minska arbetsbördan som den rutinen finns. Skriver man med förklaringen till varför man skickar in uppgifterna tror jag det går snabbare att få uppgifterna registrerade.
    Jag skickade in papperna jag fick av fk i slutet av maj men det verkar ju inte hjälpa
  • Zirup

Kristyr: tror inte det går att få fram via hemsidan. Synd att jag inte tänkte på det innan jag slutade jobbet för då hade ni bara kunnat inboxa mig era mäns personnummer så hade jag kunnat skriva ut blanketter. Skickar du in anställningsbevis och lönespec så borde det funka precis lika bra. Han har inte OB eller sådant som skall räknas med? Han har enkel månadslön?

anette81: SGIer för arbetslösa är ju nästan överkurs ibland. Inte nog med alla anställningspapper som skall in och räknas på, man skall ju dessutom ha SGI-skydd hela vägen. Du får ringa in och kolla så att de har alla papper för dig helt enkelt.

• anette 81

Har ringt dom 3 gånger, o då säger dom bara att dom inte har tagit hand om mitt ärende än.

Svar på tråden Vi som väntar smått till aug/sep -08; fortsättning.....