• Zantana83

BARF det bästa tänk bara mat till våra älskade Djur

Här diskuterar vi den bästa tänkbara maten till våra djur.

Alla e välkomna med tips idér och råd.

• Svar på tråden BARF det bästa tänk bara mat till våra älskade Djur
  • Zantana83

Tyvärr BARF-ar jag bara min ibland eftersom det tar tid att göra mat till 4 stor pudlar och har en dotter på 5 månader men kompleterar med orijen som är ett av dom foder jag skulle låta mina hundar äta.

Men har dock aldig haft så lätt sköta pälsar och bra muskler och fina tänder på mina hundar som när jag kör BARF :)

• Zantana83

Hur har det vissat sig på din kullar att du barfar mamman under dräktigheten jag har fått valpar som varit dett dubbla mot innan och som varit väldigt aktiva direkt

dom vägde runt 500 g när dom födes och går upp stadigt ca 500 g i veckan öppnade ögnen vid9-10 dagar och går nästan nu vid 2 v ålder .

• Fru U

Helt underbart att det finns personer även här på FL som inser att torrisar inte är det bästa

Själv ger jag dock burkmat eftersom jag pga mina fysiska begränsningar inte kan göra barfmat till kissarna (och köpa är för omständigt - jag har inte fysisk ork till det heller tyvärr)

• Zantana83

det finns ju faktiskt vissa saker man kan ge ändå ex kycklingvingar alltid uppskattat .

som tiil hund finns det ju bravo som man har i frysen som är istället för att göra egen bättre än torrisar iallafall.

Fast sen anser jag att orijen är ett helt ok torris foder.

• Fru U

Jag är tveksam till orijen just med tanke på de extra sakerna som finns (om det var örter eller vad det nu var, är länge sedan jag kollade på orijen)

• Zantana83

Kollar du på orijens hemsida kan du se alla örter det innehåller.

Jag e super nöjd med det fodret som ett kompliment till mitt barfande.

Köpte dö fina märg ben från bravo här om dagen (har turen som kan gå ditt och handla nu mera :D )

Finns ävven väldigt fina råvaror på www.jipotimas.se
    Har även hennes bok kanon rekomenderar alla den =)

• Lejonet Elsa
    Zantana83 skrev 2008-06-27 16:01:30 följande:
    Hur har det vissat sig på din kullar att du barfar mamman under dräktigheten jag har fått valpar som varit dett dubbla mot innan och som varit väldigt aktiva direkt dom vägde runt 500 g när dom födes och går upp stadigt ca 500 g i veckan öppnade ögnen vid9-10 dagar och går nästan nu vid 2 v ålder .
    Bra vikter från start, känner jag igen och pigga aktiva ungar. Mammankatt pigg direkt efter förlossningen och klarar ammningen bra. Tycker också att mammakatt repar sig fortare blir fin i päls/hull väldigt fort av lättsmält och högvärdigt protein. (kyckling/ägg) Kattungarna har bra viktkurvor dubblerat vikten vid 7 dagar och vid 12v väger de ca 2000-2500kg (Maine Coon)
  • Zantana83

visst e det underbart att dom blir så kanon "bara av ett foder "
    då känner man att det e värt allt att stå och göra all mat själv.

Maine coon e en väldigt trevlig ras måste jag säga känner en uppfödare av den rasen och dom e gigantiska och vackra en ev dom få katter ajg akn tänka mig faktiskt :)

• Lejonet Elsa
    Zantana83 skrev 2008-06-27 17:10:30 följande:
    visst e det underbart att dom blir så kanon "bara av ett foder "då känner man att det e värt allt att stå och göra all mat själv.Maine coon e en väldigt trevlig ras måste jag säga känner en uppfödare av den rasen och dom e gigantiska och vackra en ev dom få katter ajg akn tänka mig faktiskt :)
    Katterna här tackar, visst det tar lite tid men ett "kärt" göra. Det går åt en del här hemma en mco väger ca 6-8kg vid vuxen ålder. Men som sagt ICA här tar hem Kycklingvinge,hjärta, lever,mage för ca 30kr/kg Och det brukar gå att hitta bra kött till extrapris (bara att se till att en har en stor frys)

Synd är att fler inte upptäcker fördelarna. Mindre matåtgång, bättre magar päls och hull. Och framförallt när man ger ben nyttig sysselsättnig , bra för tänderna.
Svar på tråden BARF det bästa tänk bara mat till våra älskade Djur