• aqua84

    Graviditet efter operation?

    hejsan.
    Jag opererades oxå för några veckor sedan...De trodde de skulle få ta bort bägge äggledarna o en äggstock pga inflamation, men när de öppna mej såg de att ena äggledaren hade vuxit fast i tarmsystemet, magsäcken mm...så de tog endast bort denna, alltså har jag 2 äggstockar o 1 äggledare kvar. Te mej sa de att d kan ta tid o bli gravid (vi har ändå försökt i 1,5 år) o troligvis kanske vi behöver ivf..vi ska dock söka utredning nu ändå..Men te mej sa de på återkontrollen, att vi skulle börja försöka direkt. Så snart som vi kännde oss bekväma. Så jag invänta första mensen efter operationen, vilket va underbart att inte ha magkramper som jag hade innan...o sen körde vi på. Lycka te!


    ur form
  • aqua84
    Ylo skrev 2008-06-30 20:49:58 följande:
    Svar på #1Hej aqua84.Opererades du med anlednig av endometrios eller bara "inflammation" som du skriver?Innan operationen har jag och min sambo inte försökt bli gravida, men då jag nu förstått att mina chanser att bli gravid på egen hand inte direkt är på topp ( på grund av endometriosen) så tycker vi att det är dags att börja... sen får vi se hur det slutar.4 veckor sedan operation, och jag hoppas bara att min kropp klarar av sex och ev. graviditet så snart... men, det var ju doktorn själv som ordinerade en graviditet då han brännt bort en del endometrioshärdar och det skulle således vara enklare att bli med barn tidigt efter operationen.Jag önskar dig all lycka till!!!!
    Jag opererades för den sk "inflamationen" men när de öppna mej så insåg de att d va endomenterios jag hade. Alltså, jag tror d är väldigt induviduellt i regel om man kan bli gravid lr inte själv med diagnosen endo..hör många som säger, tro inte läkarna d kan gå snabbt ändå, lr ni lyckas aldrig själva måste få hjälp...d varierar endel. En sa till mig, "nu har du ju bara 50% chans, du kommer bara ha ägglossning (äl) varannan månad"..men sen läste jag att den andra äggstocken kompenseraro släpper ägg varje månad istället, o jag har haft äl 2 ggr nu efter operationen....Som sagt d är nog väldigt varierande. Men om du tycker d känns olustigt, vänta gärna nån månad. Men te mej sa de på återkontrollen 2 veckor efter operatonen "har ni haft samlag än", "inte d?", "då ska ni ha d när du kommer hem, o försöka bli gravida direkt"..
    All lycka te er oxå!
    Vill du hålla kontakt är d bara o säga te! Alltid kul att prata med nån i samma sits, även om man inte önskar att nån va i samma sits....
    ur form
Svar på tråden Graviditet efter operation?