• Staxson

Premisar födda Feb 2008.

Hej hej. Ville bara kolla ifall det finns några med premisar födda i feb 2008 och hur det går med era små =).

Själv föddes min Nea i v.32+5 den 22/2 och mår idag hur bra som hellst =).

• Svar på tråden Premisar födda Feb 2008.
  • pulmones

Hej!

Min lilla var inte SÅ tidig som skönt var. Hon är född i vecka 34+5. Föddes den 20 februari tror fortfarande att hon är en marsbebis

Skönt att Nea mår hur bra som helst Det gör vår Meja också nu, så skönt

Hur stor är Nea nu? meja är 4 månader och 1 vecka, är 58 cm lång och väger 5285 gram

• pulmones

Meja kom 20 februari , två dagar tidigare än Nea

• Staxson

Hej hej!

Nea är 59cm och väger 5255gram =), nästan exakt som Meja....vad stor var hon vid födseln?

• pulmones

Kul!

Meja vägde 2325 gram och var 45 cm lång . Hon vägde 280 när vi lämnade neo

Staxson skrev 2008-06-28 13:22:01 följande:
    Hej hej!Nea är 59cm och väger 5255gram =), nästan exakt som Meja....vad stor var hon vid födseln?
  • Staxson

Nea vägde 1890g och var 44cm lång så hon var lite lättare, men hon var ju tidigare också =)...När vi lämnade neo vägde hon 2965g, hon stack iväg i både vikt och längd jättesnabbt. Vi låg på neo i ca 4 veckor.

• pulmones

Det var en raketviktare . Gräddmjölk?

Vi låg i 5 dagar eller något hahaha. MEN vi fick ju åka tillbaka ganska fort för hon fick lunginflammation och var kanondålig!. Sen var det tillbaka igen efter det pga apneer...
    men annars har det ju gått bra!

Var låg ni?

Staxson skrev 2008-06-28 13:45:13 följande:
    Nea vägde 1890g och var 44cm lång så hon var lite lättare, men hon var ju tidigare också =)...När vi lämnade neo vägde hon 2965g, hon stack iväg i både vikt och längd jättesnabbt. Vi låg på neo i ca 4 veckor.
  • Staxson

Vi låg på neo på Centralsjukhuset i Karlstad.

Ja, Nea hade apneer hon med, men de försvann fort som tur var, men usch så obehagligt. Sedan var det bara att växa till sig som var grejjen, så vi hade tur. Helt okomplicerad prematuritet står det i papprena.

Vad jobbigt med lunginflammation, smittad av äldra barn kanske? Men hon har fått hålla sig frisk efter det eller har det varit förkylningar och så med?

Jo hon var en raketviktare med tanke på att hon gick ned till 1635 efter 3dgr, sedan bara sköt det uppåt så sköterskorna och läkarna trodde knappt sina ögon, hihi..

• pulmones

allt som heter okomlicerat är bra . Skönt att allt gick så bra

1835...så pluttigt . tänk att det finns bebisar som vägt runt 500 gram vid födseln! helt obegripligt!

Meja hade centrala apneer och fick teofyllin för dom. sen hade hon obstruktiva apneer pga reflux också, fick zantac för det . Käkade medicin 5 gånger per dygn stackarn men nu är hon medecinlös

Staxson skrev 2008-06-28 14:01:32 följande:
    Vi låg på neo på Centralsjukhuset i Karlstad. Ja, Nea hade apneer hon med, men de försvann fort som tur var, men usch så obehagligt. Sedan var det bara att växa till sig som var grejjen, så vi hade tur. Helt okomplicerad prematuritet står det i papprena. Vad jobbigt med lunginflammation, smittad av äldra barn kanske? Men hon har fått hålla sig frisk efter det eller har det varit förkylningar och så med?Jo hon var en raketviktare med tanke på att hon gick ned till 1635 efter 3dgr, sedan bara sköt det uppåt så sköterskorna och läkarna trodde knappt sina ögon, hihi..
  • Staxson

Nea fick samma medicin som Meja, alltså Teofyllin morgon och mitt på dagen, tror hon hade den i två veckor, sedan hade hon växt ur dosen =) och då var det bara att sluta.

Ja, 1635g som minst är inte mycket, men hon var ju lång så hon såg ut som vilken bebis som hellst, bara lite tunnare. Kommer ihåg när man såg 4kg klumpar till bebisar, tyckte de bebisarna var enorma hihi!

• Malin83

Hej hej!
    Jag har oxå en liten prematur bebis, Isabelle.
    Hon föddes 24/2 i v.30+6. Då var hon 45 cm lång och vägde 1870 gram.
    Idag är hon en jättefin 4 månadersbebis, 57 cm lång och drygt 4500 gram=)

För oss har allt gått jättebra redan från början.
    CPAP några timmar
    kuvös 2 dygn
    sondmatning i 9 dagar
    vård på sjukhus 2 veckor
    inskivna på sjukhus 4 veckor (Akademiska i Uppsala)

Min graviditet var trasslig redan från början och jag var inlagd och fick mycket bricanyl för att stoppa förlossningen och även 2 doser cortison för Isabelles lungmognad.

*Nygift*
  • pulmones

haha! vt vad du menar! man står på bvc och ser alla hjättebebisar

mina vänner i marsmammatrådarna har rätt stora bebisar sådär 7-8 kg och de ä ca 1 månad yngre!

Staxson skrev 2008-06-28 15:01:08 följande:
    Nea fick samma medicin som Meja, alltså Teofyllin morgon och mitt på dagen, tror hon hade den i två veckor, sedan hade hon växt ur dosen =) och då var det bara att sluta. Ja, 1635g som minst är inte mycket, men hon var ju lång så hon såg ut som vilken bebis som hellst, bara lite tunnare. Kommer ihåg när man såg 4kg klumpar till bebisar, tyckte de bebisarna var enorma hihi!
  • pulmones

vad läbbigt att graviditeten var så svajig! men vad skönt att det gått så bra för er! cpap några timmar när hon var sådär liten! otroligt!

Malin83 skrev 2008-06-29 15:48:18 följande:
    Hej hej!Jag har oxå en liten prematur bebis, Isabelle.Hon föddes 24/2 i v.30+6. Då var hon 45 cm lång och vägde 1870 gram.Idag är hon en jättefin 4 månadersbebis, 57 cm lång och drygt 4500 gram=)För oss har allt gått jättebra redan från början.CPAP några timmarkuvös 2 dygnsondmatning i 9 dagarvård på sjukhus 2 veckorinskivna på sjukhus 4 veckor (Akademiska i Uppsala)Min graviditet var trasslig redan från början och jag var inlagd och fick mycket bricanyl för att stoppa förlossningen och även 2 doser cortison för Isabelles lungmognad.
  • annaplutt

En till här. Fick 29 februari. Vägde 1600 g o 44 cm lån. Väger nu 5700 g o är stor o fin. Skrattar o ler som bara den. Föddes i v 30+6. Vägde som minst 1514 g.

• pulmones

men så pluttiga!!

men jisses vad de vuxit ikapp!!. neas, min och din bebis är jämnstora!

annaplutt skrev 2008-06-30 18:57:51 följande:
    En till här. Fick 29 februari. Vägde 1600 g o 44 cm lån. Väger nu 5700 g o är stor o fin. Skrattar o ler som bara den. Föddes i v 30+6. Vägde som minst 1514 g.
  • Andréa84

Hej hej.

Den 1 februari kom vårat fjärde barn, Iza, i vecka 34+3 tror jag det var, sorry hjärnsläppet =)

Hon var iaf beräknad 10 mars =)Hon föddes på SöS i Stockholm och vi låg bara inne på Neo i 3 dygn. Hon vägde 2460gr när hon föddes och var 46cm. Läkaren sa vid förlossningen att hon definitivt inte såg ut som en premis =).

Hon hade sond ett dygn högst och låg på värmebädd första dagen typ, annars inget alls. Amningen funkade på en gång så vi fick komma hem snabbt, sköönt för jag har 3 barn till hemma ju.

Idag e hon 5½ månad och är 62cm och väger hela 6570gr =), en stor heffaklump precis som sina syskon =)
    Dock märks det, tycker jag, att hon e "premis" i utvecklingen, bla så rullar hon inte runt men har ju stor mage i vägen oc tungt huvud haha, sen är hon inte lika förtjust i puré, vilket hon var första veckan...skumt... men hon är en sååå glad bebis å skrattar å gurglar hela tiden =) sovit hela nätter sen hon var 2 månader precis som de andra, i sin spjälis i sitt rum ( har andningslarm ) .

Hur upplever ni det med utvecklingen? vi hade neo på besök när iza var 3 mån korrigerat å hon tyckte Iza var tidig i utvecklingen så det är ju kul men det är lätt att glömma att hon kom tidigare eftersom hon e lika stor som de andra å då känns det som hon e sen, men det kommer =)

//Andréa

• Andréa84

förresten, det kanske var 33+4 hon kom?? shit jag minns inte??? hon e född 38 dagar före BF iaf...

Svar på tråden Premisar födda Feb 2008.