• syster yster

En liten fiskmåsbebis

Jobbar i affär och nu på morgonen när jag öppnade så blev jag attackerad av en fiskmås. Sen såg jag att det var en liten fiskmåsbebis som trillat ur sitt bo. Så nu springer den runt här ute och skriker och är rädd och jag mår så dåligt över det.

Kan man göra nåt????? Boet är ju rätt så högt upp och jag undrar om mamman man få tag i sin lille bebis.

• Svar på tråden En liten fiskmåsbebis
  • mitchi

om du inte ser några andra måsar omkring den eller i luften så skulle jag själv ta hem den och sätta den i bur och låta den matas. är bara att köpa fågelfrön på zoo.

min mamma hittade en duvunge utan för som hon tog hem och matade med fågelfrön och så. efter ca 2-3 veckor släpte hon ut den och det gick hur bra som hälst-

håll inte på med den förmycket dock så att dne blir tam.
    vi höll på med duvan då vi va tvungna att byta rent i buren.

vill du se finns det bilder i mitt galleri. under vänner och annat.

• syster yster

Mamma sitter precis ovanför så jag vet inte om jag ska ta den. usch tycker det är så hemskt!

• Carro W

Jag hade låtit den vara alt. ringt någon sorts viltvård. Man ska inte blanda sig i sånt här.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Bellsam

Det är svårt eftersom fiskmåsar vaktar ganska så bra på deras små ungar. Springer den på vägen eller på en annan farlig plats? Finns det mycket katter i närheten?

• norgesessan

Vi hadde en baby på våran gård förra eller förrförra sommaren, men den blev vaktat av flera fåglar, och vi blev attacerade om vi närmade oss..Det värkar som den var placerad där..Att det var meningen..

Emil 03 och Jonathan 05
  • norgesessan

Det finns en katt eller två också, men dom var aldrig på den..gissar att dom har provat sig, men blivit attakerade

Emil 03 och Jonathan 05
  • Drakfisk

Du ska INTE ta hand om den! Enligt Sveriges ornitologiska förening ska man låta "övergivna" fågelungar vara ifred, läs själv: www.sofnet.org/apps/nyheter/arkiv_period.asp&NewsEnd=2005-06-30&lev=1

Naturvårdsverket skriver såhär:
    "Måsar
    Fiskmås och gråtrut häckar ofta på hustak i staden. Ungarna hoppar så småningom ner, även från höga hus. Du kan se dem kila omkring på marken till synes planlöst eller trycka i ett hörn. De är inte övergivna. Föräldrarna finns i närheten. Klappa inte ungen!"
    www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Rad-om-fagelungar/

Måsungen klarar sig nog! Och om den inte gör det, så är det förstås sorgligt, men tyvärr är naturen sådan att vissa ungar dör. Man ska inte börja ta in vilda djur/fåglar och försöka sköta om dem om man inte är utbildad för det.

• norgesessan

Sen är det som sagt innan, olagligt att ta till sig vilda djur..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Mistys Daisy

vi har massa måsungar som går på marken och mamman vakar över dom, men natrligtis tar naturen sin gång. Men det är verklgen jättejobbigt att behöva se det.
    Var i stan i går och skulle in på ikea, utanför ingången går en måsunge. bilar kör runt henne kors och tvärs. Tidsfråga innan hon blir överkörd.
    Rätt eller fel men jag lyfter upp henne och går en bit bort där det finns gräsmatta och en del buskar och träd.
    Måsmamman ser att jag lyfter bort henne, avvaktar och när jag lämnade ungen flög mamman bort till trädet ovanför ungen.
    Räddad för minuten iallafall från bilarna.
    men svanssjärten var så kort så ungen klarar sig nog inte sen ändå....tyvärr.
    Har begravt hur många fågelungar som helst den här våren..känns som om jag hittar alla....så ledsamt.

• Bellsam

Mistys Daisy skrev 2008-06-30 09:45:55 följande:

vi har massa måsungar som går på marken och mamman vakar över dom, men natrligtis tar naturen sin gång. Men det är verklgen jättejobbigt att behöva se det.Var i stan i går och skulle in på ikea, utanför ingången går en måsunge. bilar kör runt henne kors och tvärs. Tidsfråga innan hon blir överkörd. Rätt eller fel men jag lyfter upp henne och går en bit bort där det finns gräsmatta och en del buskar och träd.Måsmamman ser att jag lyfter bort henne, avvaktar och när jag lämnade ungen flög mamman bort till trädet ovanför ungen.Räddad för minuten iallafall från bilarna.men svanssjärten var så kort så ungen klarar sig nog inte sen ändå....tyvärr.Har begravt hur många fågelungar som helst den här våren..känns som om jag hittar alla....så ledsamt.
    Håller med dig. Klart att man skulle flytta lite på måsungen om den gick mitt i vägen. Måsmamman brukar inte överge sina ungar för det, så länge dom ser vart den tar vägen.
    Synd bara att svansstjärten var så kort, men det är ju tyvärr inte så mycket man kan göra åt :(
  • norgesessan

Jag hadde också flyttat den..då ska man komma ihåg att undvika använda händerna..(så lite lukt som möjligt går över på fågelungen)

Emil 03 och Jonathan 05
  • syster yster

Vi har en bilväg precis brev men det är en bit till den och ungen sitter precis nästan utanför vår dörr så jag tror inte den tar sig dit. Men då låter jag den vara fast det gör ont i hjärtat! Ska hålla lite koll på den trots allt.

• Bellsam
    norgesessan skrev 2008-06-30 09:54:08 följande:
    Jag hadde också flyttat den..då ska man komma ihåg att undvika använda händerna..(så lite lukt som möjligt går över på fågelungen)
    Skulle jag med ha gjort, men det handlar nu inte bara om lukten som kan överföras på ungen.
    Men jag har läst att det inte stämmer att fåglarna bryr sig om deras små ungar luktar människa, utan att de tar hand om dom som vanligt ändå. Stämmer det? Någon som vet? *nyfiken*
  • Mistys Daisy
    Svar på #10
    Mamman har hökögon, så hon ser dom allt.

en annan händelse som var så hemsk då:
    På taket mitt emot vårat så har sammma måsmamma och måspappa sitt bo varje år. Förra året klararde sig 2 av tre ungar.
    I år hade dom två och snacka om att det måste vara heltidsarbete att jaga bort alla avudsjuka måsar som förlorat eller inte fått ungar som vill åt andras ungar.
    Mitt framför näsan på mig kommer en mås och tar den ena ungen runt halsen (och nu är dom stora) och flyger iväg med den. Föräldrarna efter men precis utanför våran balkong tappar/släpper måsen ungen rakt ner på asvalten..
    sprang ut och där låg han så fint..stackars måsföräldrarna..
    han var så fin..

ni, tycker säkert jag överreagerar men tycker om djur så otroligt mycket och därför så jobbigt när det känns som om man ser allt..
  • Mistys Daisy
    Svar på #13
    Har oxå hört att det inte stämmer.
  • norgesessan

Jag kan inte garantera att det stämmer, det är kanske lite "du ska inte simma före en halvtimme efter mat" över det hela..

Emil 03 och Jonathan 05
  • ming

Fiskmåsar GÖR ju så. De ramlar ju ner och lever på marken tills de växer upp, mer eller mindre.
    Ser jag fiskmåsbebisar på marken går jag en omväg, för jag vill inte komma nära de elaka onda vuxenmåsarna! De attackerar ju och bajsar ju på en om man råkar komma för nära!

• syster yster

Nu har jag inte sett den lille på jättelänge! Jag hoppas det är ok med den! Jag kan ju tyvärr inte springa och flytta på den hela tiden även fast jag gärna gjort det. Han var ju sååå liten och söt. Jag försöker att inte tänka på det nu för då blir jag bara ledsen. Det är massor av bilar här hela tiden och det är svårt att hålla reda på han.

Svar på tråden En liten fiskmåsbebis