• jajja

Hittade stark Öl i min pojkes väska.

Igår kväll skulle jag hjälpa mina tvillingar att packa väskan inför resan med mormor och morfar.
    Kände att ryggsäcken kändes märkligt övertung för att vara tom, så jag kikade in i väskan och såg 2 st stark öl som han stulit av oss.
    Den andra tvillingen var uppenbart oskyldig och oxå rosen rasande på sin bror.

Vad gör man?
    Dom fyller 13 i okt, jag visste att jag skulle stå inför denna dag men inte ännu på ett par år.
    Samma kille har dessutom hittat på deverse annat mindre bra bus det senaste året.

Vad gör jag för fel?
    Känner att jag inte längre har någon att bolla med.

• Svar på tråden Hittade stark Öl i min pojkes väska.
  • Bevabus

Du gör INGET fel. Det här är en helt normal grej för tonåringar. En del börjar tidigt, andra börjar sent.
    13-års ålder är alldeles för tidigt dock att börja dricka så det är bara att ta ett rejält snack med sonen om detta...
    Dock så är det grymt svårt att hindra honom från att dricka, för när man börjar komma med en massa hot och förbjuder alkohol så blir det tvärtemot-effekt...då tycker dom bara att det är mer spännande...

Börja med att fråga honom vad han skulle göra med ölen, skulle dom på någon fest? Bara dricka nånstans bakom en buske?

Det allra viktigaste nu i den här kritiska åldern är att pumpa barnen med MASSOR av information om alkhol. Dom måste veta vad dom sysslar med.

• jajja

Jah frågade honom om vem som skulle ha ölen, det var han och en kompis.
    De skulle dricka de någon gång.

Ja, jag vet att detta är en situation som man någon gång går igenom, men det är svårt när det bara kommer så här oförberätt.....

Tack för ditt stöd

• Bevabus

Förstår att du är chockad, särskilt när killen är så ung. Men som sagt, det bästa du kan göra nu är att ge honom massar av info om alkohol. Om konsekvenserna och hur viktigt det är att dricka med hjärnan, och inte efter grupptrycket. Lycka till!

• anarkokapitalist
    jajja skrev 2008-07-01 15:36:18 följande:
    Tack....Ska slå upp allt om alkohol och ha föreläsning för familjen
    Det fungerar väl bara om föräldrarna är nykterister? Och det är dom ju uppenbarligen inte. Så vad ska dom säga egentligen?
  • jajja

Jag är praktiskt taget nykterist...Dricker en snaps till en kräftskiva var tredje år.
    Skämt å sido, detta är jätte knöligt tycker jag.

Visst vi dricker ibland, me det är inte i något överflöd direkt.
    Och JA jag vet ungar prövar på både det ena och det andra, jag vet själv hur jag var.

Men jag har inte varit i denna sits förrut och det är svårt. Jag kan ju knappats göra en Fritzel och låsa in min unge.

• Kaisa Kavat

Hej Jajja,

Ni måste prata med honom att det är Ni som bestämmer och att han inte får dricka. Han har även snott från Er. Säg till honom att han är världens goaste grabb (få upp självförtroendet) men samtidigt att Ni inte accepterar det han har gjort. Någon vettig persom sa att man skulle skilja mellan person o handling. Va på honom som en igel. Nämner han något om att ni dricker så är det bara till att påminna honom att han är ett barn och att Ni är vuxna.

Jag var inte guds bästa barn i den åldern men morsan la alltid fälleben för mig o mina planer. Frammåt 25 insåg man att morsan hade rätt... :)

Kram från Kaisa som knappt är torr bakom öronen :)

• jajja

Tack Kaisa Kavat.

Allt du säger låter helt rimligt. Som du säger man mins ju själv de storslagna planerna man hade i den åldern.

• Majsan70

Prata prata prata o inte bli arg är mitt råd. Ge morötter för att de inte skall dricka.

Mina tonåringar och jag har kommit överens om att jag betalar deras körkort så länge de håller sig alkohol o rökfria innan myndig ålder. DET är oerhört lockande för mina i allafall eftersom de snabbt kollade vad ett körkort kan kosta.

Det finns en lag av en anledning o den skall följas anser jag och jag har förklarat varför för mina barn.

• Kaisa Kavat

Jajja: Det är ju det som gör en lite rädd att man kommer ihåg hur man själv var och man vill ju inte att ens barn skall råka illa ut.

Jag har en bonus pojk som är 15 och en sak jag brukar göra är att försöka ligga steget före..... Fråga honom rakt ut och jag får då ärliga svar tillbaka. Jag har i och för sig en annan roll än hans mamma o pappa. Och ser honom ur ett annat perspektiv.

Har just fått en dotter skall bli kul o se hur jag blir om 10-15 år. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för barn och framför allt ungdomar så det skall bli jätte kul att bli det framöver. :)

• Rigor Mortis

Äh, några öl är väl inte så farligt?
    När jag var ung så köpte vi hembränt på 95%, och hade tävling om vem som kunde hålla det längst i käften. :D

• Bevabus

Kul för dig då.
    Rigor Mortis skrev 2008-07-05 23:18:15 följande:

Äh, några öl är väl inte så farligt?När jag var ung så köpte vi hembränt på 95%, och hade tävling om vem som kunde hålla det längst i käften. :D
  • Rigor Mortis

Ja, nog vann jag alltid, men tandläkaren blev inte glad.

Svar på tråden Hittade stark Öl i min pojkes väska.