Inlägg från: Badbollen |Visa alla inlägg
  • Badbollen

Var observant för dessa raser...

Är så trött på att en del hundar kallas " mördarhundar" Pressen förstorar allt så fort det är en viss ras som gjort något, men det står ALDRIG om en labrador eller en schäfer bitit!

Min pojkvän och jag har en 75 procent amstaff 25 procent pitbull.

Allt handlar om hur man uppfostrar sin hund. Det är den underbaraste hund jag någosin varit med.Social och vill vara med överallt,Pålitlig och skyddar sin flock som en hund ska göra utan att göra utfall. tycker om barn och kan låta små barn pilla och ta på han utan att han bryr sig..han markerar inte ens. Många hundar kan vara bitska mot barn.
    Är dom hundarna också hemska då? för att dom morrar åt barn?
    Är det pålitligt? Bara för att det är en Golden så är det inget farligt?
    Fostrar man och hetsar en hund till att bli aggressiv så kan man göra det med en Golden Retriver också!
    Att en viss typ av människor väljer dessa hundar är pga dess snabbhet och smidighet, styrkan och envisheten som dessa hundar har och för att dom ser farliga ut. Däremot är det inget som säger att en schäfer är mer pålitlig bara för den kan se snällare ut. Allt beror på hur man väljer att markandsföra sig och sin hund.

• Badbollen

Snart ska jag hem till min såkallade" kamphund" som jag aldrig kampat med och aldrig kommer göra med heller och mysa!!

Ska akta mig för som små skrällena som skäller och har storhetsvansinne. Bara för att hunden är liten tror man att den ska vara bättre.

Tycker det är löjligt att sätta vissa hundar i fack bara för att dom används till en sak..som IDIOTER kommit på att just dom hundar klarar bäst. Det är inte vad hunden är till för från början..utan det är deras starka psyke som gör att dom behandlas såhär.

Schäfrar idag är så sönderavlade så det är läskigt åt det. Höftproblem m.m.

man förstör hundarna och gör dom till något dom inte va till för från början. Men det betyder inte att ALLA såna hunda är så eller har mer benägenhet än nån annan hund att göra något. man kan kolla på hur mycket statistik man vill. Men det är fortfarande inte hundens fel.

Hundar som människor..alla är inte som dom ska. och det kan ligga saker bakom siom hänt i uppväxt , uppfostrande och sjukdom osv.

Jag går inte runt och tror att en viss typ av människor jag möter på gatan ska hugga mig med en kniv bara för dom tillhör en viss folkgrupp och som skulle blivit uthängda i pressen för att vara " mördarfolket"

Är exakt det man gjort mot en del raser. Hängt ut och kallat dom mördarhundar. Helt fel är det!!!

• Badbollen

Luscios

Håller med dig..verkligen trångsynt.

Ungefär som att jag ska tro att visst folkslag är psykopater som skulle sticka kniven i mig på gatan om dom såg mig, bara för att just dom är uthängda i pressen som "mördarfolket"

Är ju diskriminering!! Men bara för att det är djur så räknas det inte eller??
    Människor som har ett sånt här tankesätt har nog hög ignorans i andra frågor oxå

• Badbollen

Det roliga i detta är att dom småhundarna man kan stoppa i väskan har bra mycket mer attityd än större hundar.
    Dom skäller så fort dom ser en hund och har storhetsvansinne!

En sån hund skulle jag INTE lita på. Bjäffsar och skäller stup i kvarten. Varför ska dom skälla HEEELA tiden??? Bara undrar. Nån som vet?

• Badbollen
    Kaldorei skrev 2008-07-03 10:11:17 följande:
    därför att dem flesta inte uppfostrar dem likadant som en normalstor hund. Man accepterar inte att en normalstor hund skäller, men man gör det med en liten hund. eftersom *den är ju så liten*.
    Precis..så små hundar är helt ok att ha ouppfostrade, där ska det inte finnas några krav, för dom är så små och kan inte göra skada.
    Hmm ett barn kan bli minst lika rädd för en bitsk liten knähund som skäller helt hysterisk och som drar i kopplet och ska visa sig stor till vilket pris som helst, som en stor hund, För dom skäller iallafall inte på minsta lilla grej. Om dom inte är ouppfostrade. Då skäller den ju oxå.

Är bara så trött på alla stämplingar som man ger större hundar pga vad en del människor använder dom till, och drar alla över en kam
  • Badbollen

Vår amstaff/pitbull blev attackerad inne på VÅR tomt av grannens Schnauzer.
    Han sprang in på tomten på vårat land och hoppade på vår hund.

Ägaren drog sedan min sambo till Tingsrätten pga skadorna på hans hund och att vår hund minsann va en aggressiv ras osv.
    Han skötte inte såret på sin hund o va tvungen att åka till vetrinären. Där fick dom sätta munkorg på hunden då den försökte hugga personalen där.
    Min sambo fick betala till grannen. Är det rättvist???

Vår hund kan ligga still utan koppel fast det går förbi en hund. Säger man åt honom att sitta så gör han det. han rör sig inte ur fläcken.
    Medans Schnauzern skäller så fort den går förbi.

Vem är "kamphunden" i detta fall då?
    Vår lydiga , väluppfostrade amstaff/pitbull eller den skällande Schnauzern som är ouppfostrad och springer till andra tomter där det finns hundar och flyger på dom,samt försöker hugga veterinären?

• Badbollen
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 11:06:10 följande:
    BadbollenNaturligtvis är det inte enligt vår moral rätt att din sambo skulle betala. Men enligt det strikta hundägaransvaret är det det. Man är alltid ansvarig för de skador ens hund orsakar. Därför det är så viktigt att ha en väl inhägnad tomt och skyltar som varnar för hunden.
    Men vår hund fick oxå skador. Och jag vet att det är sjuka regler bara för det va vår hund som blev påhoppad, inte tvärtom
  • Badbollen

det jag ville poängtera va just att det handlade om uppfostran osv av hunden.
    Sen att vi har lagar från 1900 talets början som fortfarande gäller tycker jag är sjukt.
    Är han som inte kunde kontrollera sin hund, och då ska vi betala för det

• Badbollen

Nope, inget alls.
    Pga att vi skötte hans sår ordentligt. Det läkte fint. han skötte inte sin hunds sår utan va tvvungen att åka till veterinären och där fick dom skadorna på papper.

• Badbollen

Ja jo, men eftersom det va grannen så trodde man ju inte han skulle ta det till tingsrätten. Gubben har känt min sambos föräldrar i 30år. och i det samhället på landet känner alla all som bor inom 2km radie

Det felet han gjorde va att han ställde sig över vår hund och tog han i nackskinnet för att försöka få loss vår hund från hans, och det i sig gjorde att hundarna fick mer skador. Speciellt hans hund

Svar på tråden Var observant för dessa raser...