Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Var observant för dessa raser...

BadbollenOnline

Naturligtvis är det inte enligt vår moral rätt att din sambo skulle betala. Men enligt det strikta hundägaransvaret är det det. Man är alltid ansvarig för de skador ens hund orsakar. Därför det är så viktigt att ha en väl inhägnad tomt och skyltar som varnar för hunden.
  • enlitenbitkaka

Fick inte ni ersättning för de skador hans hund orsakade er?

Badbollen skrev 2008-07-03 11:09:40 följande:
    Men vår hund fick oxå skador. Och jag vet att det är sjuka regler bara för det va vår hund som blev påhoppad, inte tvärtom
  • enlitenbitkaka

Därför man ALLTID ska åka till veterinären när ens hund är inblandad i något A och O ihundskolan.....

Badbollen skrev 2008-07-03 11:28:48 följande:
    Nope, inget alls. Pga att vi skötte hans sår ordentligt. Det läkte fint. han skötte inte sin hunds sår utan va tvvungen att åka till veterinären och där fick dom skadorna på papper.
  • enlitenbitkaka

Varför andvänder ni ordet KAMP som ett fult ord? En hund som gillar att kampa är inte en farlig hund. Jag kampar med min labbe som belöning. Är han en farlig mördarvovve då?
    Ja, det är sant att de flesta bullraser besitter en större kamplust än andra hundar men sen när blev kamp synonymt med att va farlig, aggressiv och människoätande????

• enlitenbitkaka

"De stridslystna hundarnas särdrag/../"

Förklara gärna vilka dessa stridslystna vovvarna är???

Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
  • enlitenbitkaka

Eeh...aggressiva båda två? Ja precis som en chihuahua kan va aggressiv eller en pudel eller en golden....varken rottweiler eller amstaff löper större risk för att utveckla aggressivitet än någon annan ras.

ÄlskarMorgan skrev 2008-07-03 21:56:12 följande:
    Fast min drömhund är antingen en rottweiler eller en amstaff. När vi sen skaffar hund, katten dödar hundar (elr försöker) så vi väntar tills vi inte har några andra djur. Däremot skulle jag inte få för mig att blanda dessa raser då de kan vara aggressiva båda.
  • enlitenbitkaka

Naturligtvis kan ingen ägare ändra en viss ras egenskaper genom sitt sätt att vara. Men man KAN göra vissa rasegenskaper mer eller mindre fram trädande. Ta en drever som ex. En ras med utpräglad jaktlust som du somägare naturligtvis aldrig kan ta ifrån den. men det är du som ägare som bestämmer hur den blir som individ; trygg, otrygg, skygg, inte skygg osv.

Zaria skrev 2008-07-03 22:37:27 följande:
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
  • enlitenbitkaka

Absolut men nu e jag nyfiken...om man ska vakta extra på en drever så den inte drar iväg efter vilt. Vad bör man va extra vaksam på med en staffe enligt dig?

Zaria skrev 2008-07-03 23:12:41 följande:
    Absolut är det upp till ägaren, däremot bör ju ägaren veta vad det är för hund han har tex Drever och kanske vakta på den ännu mer om man har den lös i skogen eller dyl.
    Visa gärna statistik innan du häver ur dig saker.
    Sista babyn skrev 2008-07-03 23:14:07 följande:
    Enligt sv statestik så är det golden som är dom som är inblandade i hugg olyckor mest
  • enlitenbitkaka

Vet inte hur du gör men om leken spårar ur (vilket i stort sett aldrig händer) så bryter man väl oavsett hundras? Kan bara tala för mig själv och jag skulle bli lika jävla förbannad om det va en shih-tzu eller en amstaff som som hugger min hund. Min hund älskar att kampa och är en labbe...
    Tycker inte om att du generaliserar så. Att alla bullraser har en kampvilja som när som helst kan väckas till liv. Glöm inte att även de är individer som är dominanta, icke dominanta osv. Bara för att det råkar va en bullras så innebär det inte att de har en vilja eller lust att aldrig släppa. Ha gärna åsikter men generalisera inte.

Zaria skrev 2008-07-03 23:26:56 följande:
    ett ex umgänge med andra hundar, när/om spårar hunden ur i leken och det blir allvar.En "bullras" gör troligtvis större skada än en "vanlig" hund eftersom de både har väldigt starka käkar, kampviljan om den tänder till samt att de är väldigt smärtåliga och ger sig inte OM den väl böjar slåss.
  • enlitenbitkaka

Hur kan du säga att du inte generaliserar?? Hemlis Du kan inte säga att ALLA bullraser reagerar så...inte alla individer är så.

Duskriver "en bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund."

hur är det inte att generalisera???

Zaria skrev 2008-07-03 23:38:08 följande:
    Jag generaliserar inte, det jag skriver ÄR att det troligtvis både blir större skador av en "bullhund" samt att när de väl fått igång kamplusten är det otroligt svåra att få isär, "vanliga" hundar är oftast lättare att bryta, det är inte "bara" med  omen "bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund.
  • enlitenbitkaka

Generalisering, generalisering, generalisering....

Zaria skrev 2008-07-03 23:40:18 följande:
    Visst blir man förbannad om någon annan hund hugger ens egen, men shih-tzun kan du troligtvis ge en välriktad spark alt skrämma med rösten om den kommer och hugger, det gör du inte med en "bullhund" som gett sig den på att bråka med din hund.
  • enlitenbitkaka

Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida.

nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större

Zaria skrev 2008-07-03 23:50:15 följande:
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.jaja du får tro och tycka vad du vill.Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
  • enlitenbitkaka

Jo jag är mycket väl medveten om det men rottweiler har nämnt flertalet gånger i tråden som en farlig,aggressiv hund som placeras i kamphundsfacket. Vart skriver jag att rottisen är en bullras? Upplys mig

Splach skrev 2008-07-04 00:17:05 följande:
    men du.. rottis räknas inte till bullraserna.. Men du umgås mest i kretsar där hundintresset är stor och kunskapen är större..
    Hur vore det om du läser igenom mina inlägg bakåt i tråden där jag bl.a. skriver att det vore bra om folk slutade använda ordet kamp som ett skällsord? Jag har aldrig likställt kamp med att slåss, däremot har många andra det...
    Splach skrev 2008-07-04 00:19:17 följande:
    kamplust vad det gäller kampa om trasor mm ja..Inte kamplust vad det gäller slåss..
  • enlitenbitkaka

Trist men sanning är att du katt nog hade blivit ihjälsliten av dvärgschnauzer också. Jag diskuterar gärna men att göra det med någon som hvdar att en rottis, en brukshund, har kampvilja känns onödigt.

Lilith74 skrev 2008-07-04 10:36:48 följande:
    Du verkar inte ha några dåliga erfarenheter av rotweiler. Skulle du vilja byta med min fd katt som blev ihjälsliten av en rottis? Matten stod bredvid med en käpp och försökte skilja dem från varandra, men hunden var som en galning. Så barnsligt skrivet "Hur kan vara rädd för en sån nallebjörn"! När man blivit attackerad av en stor hund med kampvilja ÄR man rädd.
    Jag förlöjligar inte som du säger, jag tycker det är fel att generalisera och atthävda attbullraserna triggas av smärta är inte bara att generalisera utan även ett ganska grovt faktafel.
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:38:30 följande:
    Hela tiden förlöjligar du andra som har andra erfarenheter än du och andra kunskaper än du. Varför?
Svar på tråden Var observant för dessa raser...