Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Var observant för dessa raser...

Badbollen skrev 2008-07-03 15:09:51 följande:
    Du säger ju att kamphundar är avlade till att kampa! Vilket är totalt fel
    Vad var de avlade för från början då? Inte var det som "knähundar"
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:14:02 följande:
    Du är i tråden utan att ens läsa alla inlägg som finns..om du läser dom inlägg jag skrivit så ser du vad dom är avlade till
    Jag har iaf inte tid att läsa 216 inlägg,Du behöver dessutom inte komma lära mig något om hundar då jag redan är hundvan och kan en hel del, du borde däremot lära dig läsa för du läser in massor som jag inte ens har skrivit.

Nu skall jag till jobbet och kanske hata lite mördarhundar på vägen,för jag ju "hundrasist" säger du ju och avskyr "kamphundar"
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-03 15:19:17 följande:
    då ska du inte yttra dig om du inte orkar läsa all info som folk här lagt in i syfte att försvara denna ras, om du hade varit hundvan hade du vetat att det inte är en engelska staffen som kallas "nannydog" okunskap är ordet!ha en bra dag!
    Det står på ganska många ställen att den Engelska staffen kallas nannydogs,har dessutom hört det av en uppfödare.

Du däremot verkar otroligt okunnig på hundar men visst du får tro på dina egna små sanningar.

Men vi kan ju säga att alla "kamphundar" fötts utan kamplust, att muslimer är en "ras", att man som hundmänniska måste älska alla raser och att inga hundraser är avlade för ett viss ändamål, funderar på om jag skall försöka mig på att göra älghund av grannens Amstaff, om inga hundar är avlade för något speciellt borde det ju gå toppenbra, det är ju "ägaren som gör hunden" sägs det ju.

Nu kilar jag...Zaria (som lärt sig idag att hon visst hatar Kamphundar) *asg*
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 16:18:51 följande:
    Jag har aldrig påstått att du hatar raser som vissa tryckt in i den kategorin. Jag försöker hålla diskutionen på en snygg nivå. För min del får folk kalla min hund för vad de vill. Så länge han håller sig på mattan får folk tro att han är en zebra...Men det finns en grupp BRA hundägare som verkligen försöker få bort "kamphundsstämpeln" från sin ras men så fort de nämner PB eller staff eller vad det nu kan vara så kör någon upp en megafon och skriker "KAMPHUND". Om de som har sådant tycke om raserna som kan platsa i den kategorin läste på lite och skaffade sig mer kunskap än bara det som står i Aftonbladet/Expressen så kanske stämpeln skulle försvinna och de såg vilka fina hundar det faktiskt är. Jag pratar nu generellt.... inte riktat mot dej.... (för att vara övertydlig)
    Tro mig det har jag med,nu menar jag inte dig,men jag tycker det är tråkigt att man inte får prata eller diskutera dessa raser utan att de som äger dem tar förgivet att man hatar deras hundar.

Om fler ägare till dessa raser tar sig tid,förklarar och gör gott rykte åt sin ras istället för att ta förgivet att man direkt tycker illa om deras hundar så tro jag det skulle bli bättre,menar inte dig nu utan överlag.

Det räcker att säga att en Pitbull har kamplust för att det skall börja eka om att det har de inte alls,inte värre än andra hundar och att en chihuahua också kan bli farlig. Jag förstår inte varför man inte kan diskutera utan att pajkastningen börjar.

En hund av sk "kamphundras" HAR kamplust,sedan vad man väljer att göra av den är en annan femma. i weight pull utnyttjar man hundens kamplust på ett bra sätt. Att en Chihuahua inte är lika farlig som en större hund borde också vara givet tycker jag,även om det inte är trevligt när de "bjäffsar" upp sig heller.
  • Zaria
    Lilith74 skrev 2008-07-03 21:26:25 följande:
    Ni som snackar om att det bara är ägaren som formar hunden och rasen har noll betydelse - varför är det viktigt för så många av er att köpa renrasiga hundar? Det bör ju enligt er egen teori vara som att helt köpa grisen i säcken. Ni skulle spara rejält med pengar på att köpa en blandras istället.Eller - har ni också förstått att olika raser har olika egenskaper, men förnekar de stridslystna hundarnas särdrag för att det passar er?
    Tack, det försökte jag få fram förut,men tydligen är det ägaren som gör hela hunden. Mig veterligen köper ingen en Pitbull för att tro att den skall vara grym att jaga älg med, men det kanske går lika bra då om det BARA är ägaren som gör hunden.

Låter så otroligt okunnigt att säga att "ägaren gör hunden" visst i uppfostran gör de det men man kan inte göra en Pitbull till en älghund tex.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:42:52 följande:
    Naturligtvis kan ingen ägare ändra en viss ras egenskaper genom sitt sätt att vara. Men man KAN göra vissa rasegenskaper mer eller mindre fram trädande. Ta en drever som ex. En ras med utpräglad jaktlust som du somägare naturligtvis aldrig kan ta ifrån den. men det är du som ägare som bestämmer hur den blir som individ; trygg, otrygg, skygg, inte skygg osv.
    Absolut är det upp till ägaren, däremot bör ju ägaren veta vad det är för hund han har tex Drever och kanske vakta på den ännu mer om man har den lös i skogen eller dyl.
  • Zaria
    logg81 skrev 2008-07-03 22:41:42 följande:
    Vi har jakthund till sällskap och aguility. Har funkat ypperligt!Det går säkert att få en PB att spåra eller ställa vilt. Kanske inte med jättebra resultat men varför skulle det vara omöjligt?
    Om du skulle köpa en hund för jakt,hade du köpt en Pitbull då? Visst det kanske hade gått men troligtvis hade det krävt dubbelt så mycket jobb att få Pitbullen att göra detta korrekt jämfört med en jakthund som varit avlad i många generationer för att vara duktiga på tex rådjursjakt.
  • Zaria

Sista babyn skrev 2008-07-03 23:14:07 följande:

Enligt sv statestik så är det golden som är dom som är inblandade i hugg olyckor mest
    Du kan väl visa den statestiken eftersom ingen annan på FL lyckats få fram den,jag börjar tro att den statestiken är en myt.
  • Zaria
    Splach skrev 2008-07-03 23:18:33 följande:
    teckniskt sett är det enormt svårt om inte omöjligt att ha en hund som ej är avlad för det till drivande jakthund.En jakthund som är för jakt av råddjur och älg, vet hur den ska läsa av älgen för att undvika ev dödliga sparkar. En hund av ej jakttyp har inte detta, då det ej är något man kan lära hunden själv utan det ligger genetiskt att den vet det.
    AMEN för det, då var det tom ännu mer omöjligt än vad jag trodde.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:21:07 följande:
    Absolut men nu e jag nyfiken...om man ska vakta extra på en drever så den inte drar iväg efter vilt. Vad bör man va extra vaksam på med en staffe enligt dig?
    ett ex umgänge med andra hundar, när/om spårar hunden ur i leken och det blir allvar.

En "bullras" gör troligtvis större skada än en "vanlig" hund eftersom de både har väldigt starka käkar, kampviljan om den tänder till samt att de är väldigt smärtåliga och ger sig inte OM den väl böjar slåss.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...