logg81 skrev 2008-07-03 16:18:51 följande:
Jag har aldrig påstått att du hatar raser som vissa tryckt in i den kategorin. Jag försöker hålla diskutionen på en snygg nivå. För min del får folk kalla min hund för vad de vill. Så länge han håller sig på mattan får folk tro att han är en zebra...Men det finns en grupp BRA hundägare som verkligen försöker få bort "kamphundsstämpeln" från sin ras men så fort de nämner PB eller staff eller vad det nu kan vara så kör någon upp en megafon och skriker "KAMPHUND". Om de som har sådant tycke om raserna som kan platsa i den kategorin läste på lite och skaffade sig mer kunskap än bara det som står i Aftonbladet/Expressen så kanske stämpeln skulle försvinna och de såg vilka fina hundar det faktiskt är. Jag pratar nu generellt.... inte riktat mot dej.... (för att vara övertydlig)
Tro mig det har jag med,nu menar jag inte dig,men jag tycker det är tråkigt att man inte får prata eller diskutera dessa raser utan att de som äger dem tar förgivet att man hatar deras hundar.
Om fler ägare till dessa raser tar sig tid,förklarar och gör gott rykte åt sin ras istället för att ta förgivet att man direkt tycker illa om deras hundar så tro jag det skulle bli bättre,menar inte dig nu utan överlag.
Det räcker att säga att en Pitbull har kamplust för att det skall börja eka om att det har de inte alls,inte värre än andra hundar och att en chihuahua också kan bli farlig. Jag förstår inte varför man inte kan diskutera utan att pajkastningen börjar.
En hund av sk "kamphundras" HAR kamplust,sedan vad man väljer att göra av den är en annan femma. i weight pull utnyttjar man hundens kamplust på ett bra sätt. Att en Chihuahua inte är lika farlig som en större hund borde också vara givet tycker jag,även om det inte är trevligt när de "bjäffsar" upp sig heller.