Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

Var observant för dessa raser...

logg81 skrev 2008-07-03 23:24:20 följande:
    Allt går bara man vill. Spår och eftersök är ju något som alla hundar skulle kunna göra. Alla hundar använder ju sin näsa. Jakt innebär ju inte bara att jaga vilt. Apportering skulle säkert fungera oxå, hur mpnga hundar gillar inte att kasta boll?Visst man kanske får lägga ner lite extra tid för att lära hunden, men omöjligt tror jag inte att det är.
    Nu menade jag mer jakt på djur,inte apportering spår och eftersök.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:34:53 följande:
    Vet inte hur du gör men om leken spårar ur (vilket i stort sett aldrig händer) så bryter man väl oavsett hundras? Kan bara tala för mig själv och jag skulle bli lika jävla förbannad om det va en shih-tzu eller en amstaff som som hugger min hund. Min hund älskar att kampa och är en labbe... Tycker inte om att du generaliserar så. Att alla bullraser har en kampvilja som när som helst kan väckas till liv. Glöm inte att även de är individer som är dominanta, icke dominanta osv. Bara för att det råkar va en bullras så innebär det inte att de har en vilja eller lust att aldrig släppa. Ha gärna åsikter men generalisera inte.
    Jag generaliserar inte, det jag skriver ÄR att det troligtvis både blir större skador av en "bullhund" samt att när de väl fått igång kamplusten är det otroligt svåra att få isär, "vanliga" hundar är oftast lättare att bryta, det är inte "bara" med en "bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta om man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund.
  • Zaria

Visst blir man förbannad om någon annan hund hugger ens egen, men shih-tzun kan du troligtvis ge en välriktad spark alt skrämma med rösten om den kommer och hugger, det gör du inte med en "bullhund" som gett sig den på att bråka med din hund.

• Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:46:14 följande:
    Hur kan du säga att du inte generaliserar?? Du kan inte säga att ALLA bullraser reagerar så...inte alla individer är så. Duskriver "en bullhund" som kommit upp i varv i ett slagsmål den ger sig inte och klänner ingen större smärta man tar tag i/tillfogar smärta utan blir snarare mer triggad och där bryter oftast en vanlig hund."hur är det inte att generalisera???
    Det är väl lika mycket att generalisera som att säga att en Drever är en bra jaktthund,även om det finns de som säkerligen inte är det.

jaja du får tro och tycka vad du vill.

Har du själv försökt stoppa en "bullhund" som är rejält uppe i varv? Det skiljer ganska mycket från många andra hundar.
  • Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 23:54:25 följande:
    Nej det e inte alls samma sak. Du kanev jämnställa det med att säga att en staffe har stor kamplust. För det är sant. Men alla andra saker du propsar på är bara antaganden från din sida. nej jag har aldrig behövt gå emellan med en bullhund. Känner däremot många bullraser, rottweilers osv. Två av dem har blivit attackerade. En av en dvärgschanuzer och en av en golden. Båda bullvovvarna försvarade sig själva. Men ingen av dem betedde sig så som du förklarar. Men jag umgås mest i kretsar där hundintresset är stort och kunskapen större
    Nu är det du som generaliserar, jag har inte skrivit att en bullhund alltid blir fly förbannad och vill slåss bara för att den andra hunden vill bråka, NÄR/OM den väl blivit triggad så är de värre än en vanlig hund just pga egenskapera att de inte ger sig utan snarare blir triggade av smärta än att lägga ner bråket dessutom gör de rejält med skada pga sina kraftiga käkar.

Om du nu ugmås med så hundkunniga människor,hur kommer det sig att du verkar så otroligt okunnig själv?
  • Zaria

Dessutom vad har Rottweiler med diskussionen att göra?,mig veterligen är Rottweilern en Brukshund idag.

• Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:15:43 följande:
    ZariaOm du själv är så kunnig..varför skriver du att dom blir triggade av smärta?Dom har en högre smärttröskel och kan stänga av smärtan..är inte smärtan i sig som triggar dom.Du är så snabb på att kalla folk ukunniga när du själv sitter och generalliserar precis HELA tiden." NÄR/OM den väl blivit triggad så är de värre än en vanlig hund just pga egenskapera att de inte ger sig utan snarare blir triggade av smärta än att lägga ner bråket dessutom gör de rejält med skada pga sina kraftiga käkar."Vår hund funkar inte med dominanta hanar vilket han är själv. Går man förbi en annan hund som är likadan så kan det morras lite, för att visa vem som bestämmer. Där måste man som ägare känna sin hund. noll koll= slagsmål.
    Varför tror du hundarna i hundkamper fortsätter att slåss när det gör så ont vilket jag gissar att de får när de sliter varanndra sönder och samman, en "bullhund" ger sig inte i första taget i ett slagsmål. Att de sedan är smärttåliga gör sitt till.

Ja jag tycker nog du borde lära dig ett och annat om hundar.

Hur kan en hund stänga av smärtan? Smärtåliga Ja, men skulle de kunna stänga av smärtan borde de överlag ha ett helt annat nervsysten än andra hundar.
  • Zaria

Sista babyn skrev 2008-07-04 08:58:15 följande:

Det beror nog på vad man vill tro och inte. det är bättre att ta såna "hårda" raser som endel kallar dom. Än en liten golden
    Jag förlitar mig på fakta,vad man tror eller inte känns inte relevant i sammahanget.

Att alla hänvisar till en statestik som ingen kan visa upp tycker jag är sktattretande,då känns det mer som ett rykte.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-07 08:44:40 följande:
    undrar vem som går på hörsägen mer än fakta............Tycker jag borde lära mig ett och annat?!Tur att någon försöker vara fröken duktig i denna tråd..*patetiskt* Vad du tror är det enda du pratat om i denna tråd, och sen säger du att alla andra ska komma med fakta.
    Snarare är jag väl den som INTE lyssnar på hörsägen eftersom jag efterlyser FAKTA, inte en statestik ingen kan visa fram.

Jag har inte pratat speciellt mycket om vad jag tror om utan vad jag VET,jag går på fakta,du går på vad du tror eller har "hört" det är en viss skillnad.
  • Zaria
    Badbollen skrev 2008-07-08 08:50:07 följande:
    Hmm tror eller vet?! Jag har en sån hund..och utgår från MIN hund och hur han är. Därför generalliserar jag inte som du. Varför ska fakta om hur mycket en ras bitit eller inte bitit ha någon betydelse om man inte heller har en statistik på hur ägarna varit med dom hundarna som bitit? För mig går det hand i hand.Men det är bra att du är såååååå duktig. I flertalet av dina inlägg står det " jag tror" vilket i sig är en generallisering. Men du som är så duktig borde väl förstå det kanske?
    Ja en del saker skriver jag "tror" om,för att det är ganska svårt att sitta med fakta när det gäller andrahandsrappaorter.

Jag tycker visst det har betydelse, framför allt ang Golden retrivers som hela tiden tas upp som de hundar som bits mest,men ingen kan visa någon fakta om det,det är ungefär som att säga att "alla pitbulls äter barn" för det har jag sett på en lista.

Sedan kan du knappast använda DIN hund som representant för hela rasen,om du inte visste det är hundar individer.

Ja jag är duktig och har viss kunskap,men varför tjata om det hela tiden när du inte har ett smack aning om något alls utan tror att din hund representerar en hel ras.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...