Inlägg från: Badbollen |Visa alla inlägg
  • Badbollen

Var observant för dessa raser...

FruMansour skrev 2008-07-08 09:10:49 följande:
    Jag tycker inte att folk ska behöva vända eller byta sida av vägen när jag kommer förbi med min hund. OM min hund mot förmodan inte skulle gilla andra vovvar eller vara direkt elak så är det mitt ansvar som hundägare att se till så hunden är på säkert avstånd från andra. Om min hund var en fara för andra så skulle jag självklart varna andra om de råkar komma för nära. De ska inte behöva ta för givet att min hund är farlig nu när han en stor björn som älskar andra (både människor och hundar)
    Nej jag skulle aldrig göra det, men dom kanske inte litar på sina egna hundar?
    När det hänt mig har det varit ca 50m ifrån, och han har inte ens morrat eller visat minsta tecken på aggressivitet. Så jag fattar inte den där inställningen.
  • Badbollen
    DiskoDagny skrev 2008-07-08 09:52:47 följande:
    Jag förstår er som försvarar era gullegrisar även om de är pitbull, rottweiler eller amstaff men ni måste ju medge att det är krävande raser ni har skaffat er?? Skulle ni rekommendera pitbull som första hund? En pitbull eller amstaff som fostras på rätt sätt av kunnig ägare är förmodligen lika trygg och stabil som vilken labbe som helst. Problemet är ju de ägare som rasen, pga sitt rykte, drar till sig! Ägare som skaffar en tuff hund och är låååångt ifrån kompetenta nog att hantera sin häftiga hund. Och så är olyckan framme.... Och ärligt talat så är det fullkomligt oväsentligt om hunden biter för att den är galen, understimulerad, fel uppfostrad etc, den är farlig i alla . Och den åsamkar samma skada oavsett anledningen till att den biter! Så jag är personligen extra observant med dessa raser och det tycker jag man BÖR vara!
    Problemen med ?Pitbull-hundarna? är att det finns en stor marknad bland osäkra och sökande individer, samt att det finns ett antal uppfödare som formligen prånglar ut hundar till vem som helst.

Dessa personer har ett omfattande kontaktnät över hela Sverige och samarbetar med varandra. Några få personer har legat bakom uppfödningen av uppåt 250 valpar per år - som till stor del även hamnat i oseriösa, felaktiga och okunniga ägares händer.

Vad är då orsaken till att så många unga människor väljer att skaffa sig den här typen av hundar? Som ersättning för ett obefintligt självförtroende?
    Man skaffar sig en motorcykel för att kunna ha en tuff väst med märken på sig, inte för att man har ett brinnande motorcykelintresse. Man vill ha statusen och får respekten som västen inger hos folk -men får man problem med motorcykeln så behöver man hjälp.

Varför är då Amstaffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte ?Pitbull??
    Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.

Så det är knappast för att dom anses vara så farliga som dom inte är godkända
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 10:45:02 följande:
    så enligt dej har jag dåligt självförtroende och försöker få status med min hund?Det kan möjligen inte vara så att jag ville ha en hund med härligt temprament, med bra mentalitet.En liten men ändå stor hund.En hund jag både kan köra viltspår agility och lydnad med, och dessutom även ställa ut? Samtidigt som hunden ska kunna klara av att inte göra något några dagar utan att klättra på väggarna. Det kan inte vara så att jag ville ha en ras med inte så mycket päls? Att jag ville ha en barn och människo kär ras? Eller vad är anledningen till att jag har en staffordshire bullterrier?
    Splach

Du missuppfattade
    Det jag menade är att dom som gör att ägare till dessa hundar får dåligt rykte..och som har hundarna som något slags vapen. Dom vill göra sig tuffa för att enl media är det ju mördarhundar! jag är på din sida i denna tråd för har en ptibull/amstaff Och jag blir nerdragen i träsket som " kamphundsägare" bara för att en del osäkra männiksor skaffar dessa hundar utan att veta vad dom har i kiopplet och vill vara tuffa..då blir det en generallisering om att ALLA är så
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 10:45:02 följande:
    så enligt dej har jag dåligt självförtroende och försöker få status med min hund?Det kan möjligen inte vara så att jag ville ha en hund med härligt temprament, med bra mentalitet.En liten men ändå stor hund.En hund jag både kan köra viltspår agility och lydnad med, och dessutom även ställa ut? Samtidigt som hunden ska kunna klara av att inte göra något några dagar utan att klättra på väggarna. Det kan inte vara så att jag ville ha en ras med inte så mycket päls? Att jag ville ha en barn och människo kär ras? Eller vad är anledningen till att jag har en staffordshire bullterrier?
    Vi skaffade denna hund just för dom egenskaper du nämde.
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 11:18:19 följande:
    Aha så bra  Det är egentligen synd, att det inte finns något test man får genomgå innan man skaffar hund. Tänk om det fanns "prova på hundar" som folk fick låna i ett år, för att känna hur det kändes att faktiskt HA en hund. Finns ju robbotbebisar i kina, så varför inte hundar?
    ja faktiskt. jag menar jag skulle förmodligen inte klara av att hantera en ferrari, därför borde jag inte ha en. För jag kan inte maximera vad bilen står för. Varför ha den på parkeringen bara för att vara grym " kolla jag har en ferrari" är inte det den är till för. Samma sak med hundar..eller dom flesta djur överhuvudtaget. man måste veta hur dom ska skötas och tas hand om för att det ska bli rätt.
  • Badbollen

Nu är inte en hund en bil..men ville måla upp ett exempel om att man måste klara av att hantera det man ska ha ansvar för.

• Badbollen

Och jag är faktiskt stolt som kan säga att jag och min sambo KAN hantera vår "mördarhund".
    Han älskar barn, är otroligt tillgiven och vill vara med överallt. För mig är det ett tecken på att dessa hundar GÅR att ha. Dom är inte farliga. Är det fasta handtaget i kopplet samt mycket kärlek och tillgivenhet till sin hund som avgör. Att hunden känner att man som ägare vet vad han/hon behöver.

Står man i ett centrum och hänger med sin hund för att se cool ut..och för att skrämma folk för att dom själva har så dåligt självfötreoende så dom måste ha en hund som se farlig ut...
    Vad får hunden jobba med då?
    Inget. DOM MÄNNISKORNA är det fel på INTE hunden.

Så enligt Zaria ska jag inte utgå från min hund för att avgöra hur en ras är. Men jag anser att det är väl bara bra att påvisa att dom faktiskt finns. Dom snälla och tillgivna "mördarhundarna"

• Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 11:31:39 följande:
    jag förstår precis vad du menar Det är heller inte så många som berättar om baksidan av hunderiet, utan det är bara det fina som ska framlysas.. Hur mycket man fått jobba för att ev få en rumsren hund, hur många nätter man fått gå upp för att gå ut med hunden.När hunden varit så kass i kistan att han lackat hela hemmet. Eller när man MÅSTE gå ut, fast man är magsjuk och det är -20grader ute och snöstorm, för hunden lär ut och rastas.Att man faktiskt kan få lov att jobba med sin hund, för att få den att gå fint i kopplet, och klara av att gå i koppel fast den ser andra hundar osv osv.. Ja det finns alltid en baksida av allt, och baksidan av hunderiet är nog allt jobb man får lägga ner på sin hund, för att faktiskt få en "normal" hund. Tror det skulle skrämma bort en del med.
    Håller med dig till 100%
    kan berätta att vår hund blev slagen med stekpanna när han va valp. Innan vi hämtade han på ett hundhem. Han kissade på sig varje gång man skulle laga mat, och innan vi förstod vad det va undrade man ju vad han råkat ut för. Fruktansvärt.
    Men trots det så är han en människoälskare utan dess like. man kan ju tycka att det borde vara tvärtom. Men icke.
    Det krävs mycket mer än att stoppa ner hunden i väska när man ska in till stan.
  • Badbollen
    FruMansour skrev 2008-07-08 11:46:38 följande:
    Men visst kollar man väl lite på utseendet när man väljer hund också? Jag skulle ju aldrig skaffa en hund som jag anser vara rent av ful.
    Ja absolut. Det gör man ju med det mesta. Det ska ju vara tilltalande för en själv. Men det är ju olika vad folk föredrar. Men att han skulle se farlig ut.. absolut inte. Söt? OH YES
  • Badbollen

Har aldrig påstått att min hund står för en hel ras. Är du som påstår att jag sagt något jag inte gjort.
    Vill bara poängtera att det finns bra hundar, och varför inte ta min hund som exempel då när hela tråden handlar om dessa mördarhundar och att dessa hundar är livsfarliga??

Du har inte ens en sån hund så varför ska du då uttala dig om det överhuvudtaget som inte har något att referera till?

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-08 12:06:13 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är något fel på vare sig din hund eller andra "bullhundar"Självklart är det positivt för en ras med sådant dåligt rykte att det finns ägare som är kunniga nog att göra en trevlig hund.Vad vet du om ifall jag har hund eller inte? Vad jag har? Vad jag haft? vilken erfarenhet jag har?Och du jag utalar mig om precis vad jag vill,i så fall kan du börja gnälla över ca 60% av delatagrna i denna tråden som yttrar sig,för det är en majoritet som inte äger en "bullras"
    Hade du haft en "kamphund" som du uttrycker det hade du aldrig generalliserat och skrivit " jag tror" osv. jag skrev inte att du inte har erfarenhet av hund. Däremot tvivlar jag på att du har erfarenhet av att äga en sån sån här typ av hund som du kallar " Kamphund".
    Det är DU som kallar mig okunnig, medans du själv "tror" saker och ting om denna typ av hund.
    Jag anser då att den okunniga i detta är DU som inte har en sån här hund. Och att då påstå att jag är okunnig i detta?! Hur hänger det ihop?
  • Badbollen
    Splach skrev 2008-07-08 13:21:41 följande:
    en liten undersökning..Dock ej i sverige, men närmare sverige än undersökningarna i USAwww.expressen.se/husdjur/1.1223163/radd-for-r...
    Splach

får jag säga halleluja?? *fniss*
    Ska mycket mer till innan en större hund biter
    detta tycker jag va en bra mening son stod i artikeln
    "kamphundar är hundar som tränas för kamp."

Så snälla lägg ner attityden om att alla pitbull, amstaff osv är kamphundar.
    Hunden är vad man gör den till!!!!!!!!
  • Badbollen

Splach

Menar inte att du ska lägga ner attityden utan dom andra i denna tråd som anser att" kamphunden" är såååå farlig

• Badbollen
    Zaria skrev 2008-07-08 14:04:22 följande:
    Haha,som sagt vad vet du vad jag ägt,inte ägt? Vad jag har för erfarenhet eller inte?Du är ju bara för skrattretande,och vet du,jag tror faktiskt inte din hund finns mer än i din fantasi.Inte mycket fakta du skrivit är det minsta rätt förutom möjligtvis det du kopierat från andra sidor. =)
    Det jag kopierat är fakta om rasen, sen har jag skrivit om erfarenheter av min hund. Tycker du gick över gränsen ganska hårt i detta inlägget.
    Under bältet verkar vara din specialitet. Lämnar denna tråden nu..
  • Badbollen
    Badbollen skrev 2008-07-08 14:06:57 följande:
    Det jag kopierat är fakta om rasen, sen har jag skrivit om erfarenheter av min hund. Tycker du gick över gränsen ganska hårt i detta inlägget.Under bältet verkar vara din specialitet. Lämnar denna tråden nu..
    Dessutom sitter du bara och säger "vad vet du?" hade du ägt en sån här hund hade du inte skrivit vad du tror, du hade du talat efter erfarenhet..då skriver man inte " tror"

men som sagt..ditt slag under bältet gör att jag lämnar denna tråd nu... *gone*
Svar på tråden Var observant för dessa raser...