• t r o l l e t

Mandelolja i underlivet?

Hejsan!
    Har hört att det skall vara bra att smörja mellangården några veckor innan bf för att minimera att man spricker vid förlossningen.

Kan man smörja med mandelolja? Är det skillnad på vilken mandelolja man använder?

Jag har köpt en helt vanlig söt mandelolja från apotektet, tror ni jag kan använda den?

• Svar på tråden Mandelolja i underlivet?
  • Snorkis

Enligt min BM var det bara en skröna...

• Nyfiken gul

oljan har ingen påverkan alls.

det som påverkar hurvida man spricker eller inte har o göra med själva förlossningen o hur mycket man krystar o hur mycket man lyssnar på barnmorskan under förlossningen.

• t r o l l e t

Ahaa...men om man vill pröva med att smörja, går de att smörja med mandelolja i underlivet?

• Pormoicheia

Det går med vilken vegetabilisk kallpressad olja som helst.

Olivolja rekommenderas i allmänhet p.g.a. dess svamphämmande effekt.

• angebell

Jag smörjde med Weledas speciella olja för just detta ändamålet i ungefär 2-3 veckors tid innan jag fick Wille. Det kanske inte hjälper alls men jag sprack i alla fall ingenting.Fick sy två stygn på insidan för att slemhinnorna hade fått en liten liten reva...kanske oljan inte hade någon inverkan men jag kommer att göra om samma sak nästa gång...kan ju inte skada i alla fall. Och jag har faktiskt läst artiklar där BM har rekomenderat detta då det är bevisat att det gör huden mer mjuk, följsam eller vad man nu kallar det för.

• Slipnot1

Jag gjorde det under båda mina graviditeter och jag gick inte sönder något alls på någon av mina förlossningar ,vilket båda mina barnmorskor belv förvånade över då båda bebisarna flög ut som skjutna ur en kanon!. Jag tror att det hjälper!

• Slipnot1

Jag hade den madeloljan från apoteket. Kanon!

• MajaLinnéa

Är den inte väldigt dyr, Apotekets mandelolja?
    Har funderat på att köpa sån, men vet inte om det känns värt det, om man nu lika gärna kan använda olivolja (som jag har hemma).

• t r o l l e t

Ok, bra. Tack för svaren! Jag ska pröva med mandeloljan...

• Loopington

Det finns olika åsikter om detta, som med allt annat. Någons BM säger att det är en skröna, på vissa förlossningsavdelningar smörjer BM under förlossningen, om man vill.
    Hur som helst så skadar det ju inte att hålla slemhinnorna och huden mjuka.

Svar på tråden Mandelolja i underlivet?