• t r o l l e t

Mandelolja i underlivet?

Hejsan!
    Har hört att det skall vara bra att smörja mellangården några veckor innan bf för att minimera att man spricker vid förlossningen.

Kan man smörja med mandelolja? Är det skillnad på vilken mandelolja man använder?

Jag har köpt en helt vanlig söt mandelolja från apotektet, tror ni jag kan använda den?

• Svar på tråden Mandelolja i underlivet?
  • Pormoicheia
    MajaLinnéa skrev 2008-07-02 11:47:58 följande:
    Är den inte väldigt dyr, Apotekets mandelolja?Har funderat på att köpa sån, men vet inte om det känns värt det, om man nu lika gärna kan använda olivolja (som jag har hemma).
    Olivolja fungerar minst lika bra och innehåller dessutom en massa bra näring (sålänge den är kallpressad iaf).
    Varmpressad har under processen blivit av med väldigt mycket av näringen man gärna vill ha åt sig.
  • Poloc

Weledas gravidoljor är också baserade på mandelolja. Mandelolja är en jättebra hudolja öht. (Som redan nämnts är det i kallpressade oljor näringen finns; så vilken olja man än väljer bör den vara kallpressad. + helst ekologisk såklart)

Tror det finns ngn kanadensisk studie som visar positiva resultat apropå smörjning/bristningar i underlivet. Personligen tror jag att Massagen har minst lika stor effekt som oljan (eftersom oljan rekommenderas att masseras in under ca 10 minuter åt gången) tack vare att det ökar vävnadernas spänst & blodcirkulation och därmed funktion.

Oavsett vetenskapligt bevisad/obevisad effekt så kan det iaf inte göra någon skada.

• With a devilish smile
    MajaLinnéa skrev 2008-07-02 11:47:58 följande:
    Är den inte väldigt dyr, Apotekets mandelolja?Har funderat på att köpa sån, men vet inte om det känns värt det, om man nu lika gärna kan använda olivolja (som jag har hemma).
    nej kostade 48 kr har jag för mig , köpte en i helgen ;)
  • Symamman

Det är klart att lite hjälper det nog.
    Ju mjukare desto stretchigare om man säger så.
    Jag tänker också prova.

• Lyckoprinsessan

Jag smorde med en fin olivolja morgon och kväll de två sista månaderna. Det är ingen skröna utan huden blir mer elastisk. Jag sprack ingenting!

• Ztinis

Hmmm, jag har mandeloljan hemma (använder den på mage, lår och bröst) - tycker den är underbar! Men har inte tänkt på att man kanske bör smörja där nere också... Men hur gör ni? Hur mkt smörjer ni och hur långt fram/bak? Hihi... Absolut värt ett försök!!! ...och enligt min åsikt så är mandeloljan mkt behagligare att smörja in med än vad olivolja är - och så luktar den ingenting! :)

• Granada

Mandelolja gâr bra men flera barnmorskor rekomenderar vildrosolja (tror att det är sâ det heter pâ svenska...)Man ska dock inte bara smörja utan även massera slidöppningen Detta genom att gnida nedre delen sida till sida. tánk dig att du masserar rundningen mellan tumme och pekfinger, frân tumme till pekfinger och omvänt. När man gjort det en stund sâ ska man tänja mellangârden genom att stoppa in tummen typ och sedan trycka nerât till man känner att det spänner/drar. när det slutar spänna kan man pröva att tänja lite till osv. Det ska inte göra ont.
    Jag fick dessa tips av flera BM och sprack endast ytligt i blygdläpp och inne i slidans slemhinna. 2 stygn satte de bara för att det skulle läka finare menade de pâ, fast det egentligen inte var nödvändigt. Kan säga att sonen kommer med yttre press och dâ brukar man ofta spricka mer än utan press, om de inte klipper vilket jag slapp

• Lilith74

Jag smörjde med weledas förberedelseolja och fick bara ett stygn, vilket inte är så vanligt vid så kallad störtförlossning, jag hade bara tre krystvärkar innan bebisen var ute.
    De BM som påstår att det inte ger någon effekt, tycker de att man ska strunta i ansiktskräm också och alla hudkrämer eller...? Vissa ämnen gör ju att hud och i detta fall slemhinnor mjukas upp och blir lite mer elastiska.

• lykta

Hmm, kanske inte vad någon vill höra, men jag var jätteduktig med att smörja med Weledas olja ett par veckor innan förlossningen - och blev sydd med 40 stygn...
    Så för min del hade det kanske kvittat;)

• Granada

Att man smörjer är ingen garanti att man inte spricker. Precis som att om man inte röker sâ är det ingen garanti för att man inte fâr lungcancer, att gâr man inte för rödgubbe sâ blir man inte pâkörd osv Men vem vet, även om man spricker kanske man spruckit mer om man inte smörjt/masserat?

I ditt fall lykta sâ verkar det som att det kanske kvittat som du skriver. Men 40 stygn är ju inget som tillhör vanligheterna vad jag vet, eller?? Hoppas du läkt bra och inte har bestâende problem.

• lykta

Granada - Tack som frågar, men jag återställdes HELT! Hade dessutom inte särskilt ont efter förlossningen, ja inte mer ont än någon annan och 2 1/2 dygn efter var kroppen (magen) igång igen. Hoppas verkligen inte att det tillhör det vanliga med så många stygn och jag kan bli så ledsen för de tjejer man läser om här inne som har fått jättebesvär efter förlossningen - jag hade väl tur...

Angående det här med att smörja/inte smörja så tror jag att det är mycket psykologiskt, det är ett sätt att mentalt förbereda sig inför förlossningen, sen om det fysiskt hjälper eller inte kan man ju aldrig få veta...
    Jag smorde magen varje kväll från v 14 och jag var 100 % säker på att det gjorde att jag inte fick några bristningar alls, medan en kompis gjorde detsamma och fick jätte mycket bristningar, men för MIG kändes det som att det hjälpte att jag smort magen...

• Lilith74
    lykta skrev 2008-07-04 23:54:10 följande:
    Hmm, kanske inte vad någon vill höra, men jag var jätteduktig med att smörja med Weledas olja ett par veckor innan förlossningen - och blev sydd med 40 stygn...Så för min del hade det kanske kvittat;)
    Fy, skönt att höra att du läkte ihop bra!!
  • Lyckoprinsessan
    lykta skrev 2008-07-04 23:54:10 följande:
    Hmm, kanske inte vad någon vill höra, men jag var jätteduktig med att smörja med Weledas olja ett par veckor innan förlossningen - och blev sydd med 40 stygn...Så för min del hade det kanske kvittat;)
    Ett par veckor är ju inte så mycket, ett par månader innan BF är nog bättre...
Svar på tråden Mandelolja i underlivet?