hus och lägenhet + bil, hur får jag göra avdrag på bensin till å från jobbet?? (deklarera)
nu e det så att jag står på en hyreslägenhet i samma stad som jag arbetar.
men jag äger och bor i ett hus i en annan stad.
från och med nästa år så kommer jag att åka bil till jobbet, i dags läget gör jag inga avdrag i deklarationen då jag tar mig till mitt arbete på annat sätt.
ifall jag behåller min lägenhet (som är i samma stad som mitt arbete ligger) får jag då dra av besinkostnaden för att jag åker hemmifrån huset och till jobbet varje dag?
eller får jag inte göra några avdrag då "de" kan se det som att jag under veckorna kan sova i min lägenhet?
lägenheten till jobbet är det strax under en halv mil
från huset till jobbet ca 3 mil.
behöver verkligen hjälp med det här då jag inte har lägenheten helt själv och den personen som har lägenheten ihop med mig inte får ta över lägenheten (kontraktet)
jag är folkbokförd på adressen till mitt hus.
hoppas verkligen på svar...
tack på förhand
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-04 01:58
jag bor alltså inte i lägenheten, sover inte ens där ibland utan alltid hemma i huset.
men jag har inte sagt upp min lägenhet utan jag låter min kompis bo kvar där, eftersom att personen ifråga ej får stå på kontraktet själv.
någon som vet ifall skatteverket kommer att anse att jag har det som boende bara för att jag står på lägenhetn??